Teraźniejsza Prawda nr 520 – 2012 – str. 10
Patrząc z tego punktu widzenia, zauważamy, że 2Król. 2:9, 10 naucza, iż Młodociani Godni mają dział z Wielką Kompanią w byciu mówczym narzędziem Boga do nominalnego duchowego Izraela – dzielą uprawnienia symbolizowane przez płaszcz Eliasza (E3, str. 70, par. 9).
JAŁOWICA
(17) Nie powinno nas dziwić, że br. Russell połączył dwie klasy, podając, że w typie przedstawione są w jednej osobie (Elizeuszu), ponieważ podobne połączenia zostały dokonane w innych typach. Zauważmy 1Moj. 15:9, gdzie przedstawione są trzy zwierzęta i dwa ptaki, które Bóg kazał wziąć Abrahamowi na ofiarę – po jednym spośród bydła, kóz, owiec, synogarlic i gołębi – włączając w ten sposób wszystkie rodzaje zwierząt i ptaków, które Bóg przeznaczył na ofiarę. Z E5, str. 162-164, dowiadujemy się, że te pięć zwierząt przedstawia pięć klas, które będą mniej lub więcej odłączone dla Boga spośród rodzaju ludzkiego od czasu Przymierza Abrahamowego zawartego w 2045 r. p.n.e. do czasu, kiedy ostatni członek Maluczkiego Stadka (głównego Nasienia) zostanie zapieczętowany na czole 3960 lat później, w 1916 r. [wiek zwierząt i ptaków wynosił razem 11 lat, 11 x 360 równa się 3960; R 3957, szp. 2; PT ’71, str. 67, par. 1, 2; 68, par. 9, 10]. Rozumiemy, że jałowica (1Moj. 15:9; Cienie Przybytku str. 105-112) przedstawia Godnych (zarówno Starożytnych, jak i Młodocianych Godnych, te dwie klasy są tu rozważane jako przedstawione łącznie w jednym zwierzęciu); koza przedstawia Wielką Kompanię; baran klasę Chrystusa; synogarlica quasi-wybranych spośród wiernych wierzących w Przymierze i praktykujących sprawiedliwość cielesnych Izraelitów; a młody gołąb przedstawia quasi-wybranych, wiernych tymczasowo usprawiedliwionych chrześcijan z pogan i Żydów. Rozcięcie zwierząt pokazuje zupełne poświęcenie klas przedstawianych przez te zwierzęta; a brak rozcinania ptaków przedstawia niezupełne poświęcenie tych cielesnych Izraelitów i tymczasowo usprawiedliwionych. Wszystkie te pięć klas było obecnych w niektórych swoich członkach (Starożytni Godni byli obecni reprezentatywnie w Młodocianych Godnych jako członkach tej samej ogólnej klasy Godnych), gdy na wiosnę 1916 r. ostatni członek Maluczkiego Stadka został zapieczętowany na czole. Wszystkie te pięć klas, jako różnego rodzaju nasienie Abrahama, ma przez wiarę udział w obietnicach danych Abrahamowi (Gal. 3:7, 9). Zajmując różne stanowiska, wszystkie zostaną użyte w różnym stopniu stosownie do miary ich wierności w tym życiu, do błogosławienia wszystkich rodzin ziemi w czasie restytucji. Szczegółowe wyjaśnienie 1Moj. 15 rozdz. jako całości znajduje się w PT ’59, str. 20-23.
RZEKA EUFRATES
(18) W 1Moj. 2:10-14 opisana jest rzeka następującymi słowy: „rzeka wychodziła z Eden dla odwilżania sadu; i stamtąd dzieliła się na cztery główne rzeki”. Następnie podane zostają nazwy i opis tych czterech rzek: Fyson, Gihon, Chydekel i Eufrates. W antytypie z przypisanego doskonałego człowieczeństwa i przypisanych doskonałych warunków, Bóg sprawia, że wybrańcy rozwijają się w czterech klasach, poprzez które Prawda, Woda Żywota, płynie do innych, w obecnym życiu w sposób ograniczony, a w Tysiącleciu zupełnie oraz obficie: (a) Maluczkie Stadko („Fyson”, rozprzestrzeniający się, swobodnie płynący) w swojej służbie Prawdy opasuje całą sferę Prawdy i jej Ducha („Hewila”, okrąg), włącznie z prawdą o Boskich sprawach, takich jak osiągnięcie Boskiej natury („złoto ziemi onej jest wyborne”); 2Piotra 1:4; prawdą, która jest czysta i jasna („bdellion”; widocznie biały i przejrzysty – kolor manny; 4Moj. 11:7; E9 str. 17; Izaj. 35:8), włączając również nauki o przymierzu Abrahamowym i Nowym Przymierzu oraz ich łaski (kamień onychyn, E11, str. 474, 475, 492). W Tysiącleciu od klasy Chrystusa w chwale będzie wypływać „rzeka czystej wody żywota, jasna jako kryształ”, płynąca obficie dla błogosławienia rodzaju ludzkiego (Obj. 22:1, 2, 17; Jana 7:38). (b) Wielka Kompania („Gihon”, strumień), szczególnie jej oczyszczeni