Teraźniejsza Prawda nr 552 – 2020 – str. 3

Jako Mesjasz chciał zebrać ich do siebie, tak jak kokosz zgromadza kurczęta swoje pod skrzydła, lecz oni nie chcieli, dlatego też ich dom został pusty (Mat. 23:13-29), a ich narodowa państwowość zosta­ła obalona i zniszczona przez rzymskie armie (Łuk. 21:20-24); (Komentarze Bereańskie).

      Pierwszy werset 24. rozdziału Księgi Izajasza w ogólny sposób proroczo zapowiada karę, jaką Jehowa wymierzy narodowi żydowskiemu w Żniwie Wieku Żydowskiego „[…] z powodu ich grzechu [odrzucenia Jezusa] i z powodu ich nieprawości [grzechów popełnianych przeciwko Przymierzu Zakonu]” (Ps. 107:17, KJV; patrz E4, s. 169): (1) Bóg opróżni ich ziemię; (2) spustoszy ją; (3) wywróci ją do góry nogami [według KJV] (wywróci jej oblicze – patrz tłumaczenie alternatywne na marginesie; tak jak butelka jest opróżniana poprzez odwró­cenie do góry dnem – jej obliczem jest jej otwór; Ps. 146:9, KJV) oraz (4) rozproszy jej mieszkańców w diasporze Wieku Ewangelii (5Moj. 4:27; 28:64; 30:3).

      Następnie Izajasz podaje kilka szczegółów: wszystkie grupy ludzi spotkają takie same cierpienia bez względu na pozycje społeczną (Izaj. 24:2); ziemia zostanie całkowicie spustoszona i złupiona (w. 3); ziemia oraz jej mieszkańcy, włącznie z osobami wy­soko postawionymi będą płakać, marnieć i upadną (w. 4). Izraelici w ogólności splugawili, zanieczyścili i zbezcześcili swoją ziemię, w której mieszkał Bóg (4Moj. 35:33, 34) przez niewierność względem Boga, wyrażającą się nieprzestrzeganiem – przez grzech, bałwochwalstwo i na inne sposoby – Jego przykazań („praw”), zmienianiem Jego zarządzeń, Jego doktryn („ustaw)”; 2Moj. 18:20; E11, s. 332), jak również zerwaniem wiecznego przymierza (w. 5; Jer. 3:1-5; 11:2-10; E14, s. 330, 352, 353; Ezech. 16:59).

      Boskim zamiarem było, by Izrael stał się „Jego ludem”, tak jak przysiągł ich ojcom – „Abrahamo­wi, Izaakowi i Jakubowi” (5Moj. 29:13). Jednakże z powodu niewierności Izraela, nielojalności wobec Niego – Boga ich przymierza, Pan zesłał im obie­caną klątwę (5Moj. 11:26-28), a ona pożarła sferę ich nauk i sferę ich ducha (Jer. 7:34; E14, s. 346 od góry) oraz spustoszyła ich ojczyznę i naród, oszczę­dzając jedynie ostatek – prawdziwych Izraelitów (w. 6; Rzym. 9:27, 29; 11:5; P2, s. 205, 206).

      Zaiste, spustoszenie cielesnego Izraela napawało smutkiem, a uroczysta radość przemieniła się w mil­czenie i smutek. Niewierni Izraelici przestali być zaopatrywani w prawdę na czasie („młode wino”) przez swoich wodzów – to źródło zaopatrzenia wy­schło i przyniosło rozczarowanie, a czas radości stał się czasem smutku (Izaj. 24:7; Joela 1:10, 12). Już się nie cieszyli (w. 8; Oz. 2:11) z posiadania prostszych prawd, a głębsze prawdy stały się dla nich gorzkie -ich wino zmieniło się w żółć (w. 9; 5Moj. 32:32, 33).

      Naród żydowski, jego religijny rząd („miasto”) – obróciwszy wniwecz Boskie prawo i porządek, łącznie z przesłaniem o Jezusie jako Mesjaszu, tym sposobem „unieważniając przykazanie Boże po­przez swoje tradycje” (Mat. 15:6, KJV). Odrzucał – Jezusa, domagając się Jego ukrzyżowania i dopro­wadzając do tego ukrzyżowania – popadł w stan chaosu, a każda część tego narodu została starta i porzucona, tak że nikt nie mógł do niego wejść (Izaj. 24:10). Pozostało narzekanie i cierpienie, bo­wiem ich źródło prawdy zostało odcięte (patrz Łuk. 16:19, 22-24). Wszelka radość została przyćmiona, kiedy weszli w długą i ponurą noc diaspory pod­czas Wieku Ewangelii, kiedy nie mogli już cieszyć się swoimi błogosławieństwami jako naród ani swo­ją ojczyzną (Izaj. 24:11). Ich narodowa religijna pań­stwowość została spustoszona i nie można było już do niej więcej wejść (w. 12).

ZEBRANY OSTATEK ŚPIEWA NA CHWAŁĘ BOGU

      Odstępczy dom Izraela, jego narodowe spustoszenie i zniszczenie, jak również kara i rozproszenie ludu są obrazowo ukazane w wersetach 1-12. W tym sa­mym okresie, w Żniwie Wieku Żydowskiego, ostatek wiernych prawdziwych Izraelitów został zgromadzo­ny do Jezusa jako ich Mesjasza i Pana – „tak bowiem będzie pośród ziemi, pośród ludu […]” (w. 13). Zeb­ranie tych ostatnich kilku wybranych Izraelitów jest przyrównane do „otrząsania drzewa oliwnego” do­konywanego po tym, jak większość oliwek została już zebrana, celem zdobycia tych nielicznych, które wciąż pozostają na najwyższych konarach i na naj­dalej położonych urodzajnych gałęziach (Izaj. 17:6), a także przyrównane jest do zbierania nielicznych pozostałych winogron po tym, jak zakończył się ich główny zbiór.

      Chociaż ogólnie cielesny naród izraelski potknął się na skutek niewiary, a dom jego został pusty, osta­tek z tego narodu przyjął Chrystusa (Jana 1:11, 12; 14:6), pozostał w Boskiej szczególnej łasce i stał się zalążkiem duchowego Izraela. Ten duchowy Izrael cieszył się „radością i prostotą serdeczną, chwaląc Boga i mając łaskę u wszystkiego ludu. A Pan przy­dawał zborowi na każdy dzień tych, którzy mieli być zbawieni” (Dz. 2:46, 47).

      A zatem ord samego początku Kościół wypełniał proroctwo dotyczące Syjonu: „Wykrzykuj i śpiewaj, mieszkanko Syjonu! Wielki bowiem jest pośród ciebie Święty Izraela” (Izaj. 12:6, UBG). Ponieważ te same hebrajskie słowa są używane jako „wołać” oraz „wykrzykiwać” (słowo sugerujące radosną wy­powiedź), Izaj. 24:14 może być oddane następująco (por. z przekładem Leesera): „Ci [Kościół] podniosą głos swój, wykrzykiwać będą [wołać, radośnie ob­wieszczać przesłanie Ewangelii], z powodu majesta­tu PANA [Jehowy w Jego wspaniałych przymiotach]

poprzednia stronanastępna strona