Teraźniejsza Prawda nr 550 – 2019 – str. 44

i Ducha Świętego: Ucząc je przestrzegać wszystkie­go, com wam przykazał […]”. W Ewangelii Marka 16:15 (UBG) zachęcał ich, mówiąc: „[…] Idźcie na cały świat i głoście ewangelię wszelkiemu stworze­niu”. Natomiast w Dz.Ap. 1:8 pouczył ich w nastę­pujący sposób: „Ale przyjmiecie moc Ducha Święte­go, który przyjdzie na was; i będziecie mi świadkami i w Jeruzalemie, i we wszystkiej Judzkiej ziemi, i w Samaryi, aż do ostatniego kraju ziemi [w ciągle roz­szerzającym się kręgu]”.

      Stosownie do tego Izaj. 61:1-3 mieści w sobie pro­roctwo oraz szczegóły tego wielkiego polecenia, które Jezus przekazał swoim uczniom. Stanie się to bardziej widoczne w miarę, jak będziemy analizować różne części Izaj. 61:1-3. Werset 1 proroczo wskazuje na to, co Łuk. 3:21, 22; 4:18 i Dz.Ap. 1:8 przedsta­wiają, a mianowicie, iż posiadanie Ducha Świętego jest głównym wymogiem oraz upoważnieniem dla tych wszystkich, którzy są prawdziwymi świadkami Jehowy i Jego Syna – Jezusa. Wykształcenie i zdol­ności bez Ducha Świętego nie uczynią nikogo dob­rym sługą Jehowy. Duch Święty jest nie tylko Bos­ką mocą, lecz także usposobieniem Boga w Jezusie, Maluczkim Stadku, Wielkiej Kompanii, Młodocianych Godnych, Poświęconych Obozowcach Epifanii oraz w pozostałych, wolnych moralnie wybrańcach.

      Jezus otrzymał pełnię Ducha Świętego, jego zu­pełność: „[…] bo Bóg daje mu Ducha bez miary” (Jana 3:34, UBG). Proroctwo wskazywało (Izaj. 11:1-3, BW), iż na Różdżce (Jezusie) z rodu Dawida (przez Natana, Łuk. 3) „[…] spocznie […] Duch Pana [Je­howy]; Duch mądrości i rozumu [zdolności przy­swojenia sobie znaczenia prawdy], Duch rady [pla­nowanie tego, co i jak czynić] i mocy [siły], Duch poznania [wiedzy] i bojaźni Pana [czci obejmującej miłość obowiązkową oraz niesamolubną, bezintere­sowną miłość]. I będzie miał upodobanie w bojaźni Pana […]” (porównaj E15, s. 64, 65, 393). W rezul­tacie tego „[…] Nigdy tak nie mówił człowiek, jako ten człowiek” (Jana 7:46).

      Jezus Chrystus, jako posłuszny i doskonały we wszystkim był w stanie otrzymać prawdę na czasie bez miary. Jednak ze względu na to, że wszystkie niedoskonałe stworzenia mają ograniczone zdolno­ści, Maluczkie Stadko nie mogło, a pozostali z poś­więconych nie mogą, otrzymać Ducha Świętego bez miary, lecz otrzymywali i otrzymują go w stopniu o wiele mniejszym, różnym w zależności od pojem­ności umysłu każdej osoby oraz oczyszczenia go z grzechu, błędu, samolubstwa i światowości. Każ­dy powinien oczywiście starać się i modlić o ta­kie oczyszczenie aż do granic swoich możliwości i o napełnianie się Duchem Świętym (Łuk. 11:11-13; Efez. 5:18), duchem mocy, miłości i zdrowego umys­łu (2Tym. 1:7). Napełnienie Duchem Świętym daje wszystkim poświęconym upoważnienie, ordynację(R5536), do głoszenia i nauczania innych odpowied­nio do zdolności i możliwości. Każda osoba, posia­dająca to upoważnienie Ducha Świętego, powinna głęboko oceniać to upoważnienie i używać go przy każdej odpowiedniej okazji.

      Zasada ta powinna w dalszym ciągu być prze­strzegana przez Poświęconych Obozowców Epifanii a w szczególności przez klasę Królowej Saby, posia­dającą Świętego Ducha zrozumienia, który rozgrze­wa serca i pobudza. Obdarzenie Duchem Świętym przez Jehowę „Tych poświęcających się między wie­kami”, choć niespłodzonych z Ducha, jest jednak cudownym doznaniem, o czym świadczą i co po­twierdzają ci, którzy otrzymali go teraz przy koń­cu Rozszerzonego Żniwa Wieku Ewangelii. Jest to oświecenie umysłu zrozumieniem prawdy, włączając głębokie nauki Słowa Bożego (1Kor. 2:10-16), któ­re od ustania spłodzenia z Ducha mogą być rozu­miane przez wszystkich poświęconych (E4, s. 469; E15, s. 652, 653). Jest to rozgrzanie serca; ożywienie i pobudzenie w służbie Pańskiej. Ta konstruktywna postępująca prawda jest przywilejem dla przedtysiącletniego potomstwa Abrahama.

      Na to wspaniałe doświadczenie wieku Ewange­lii nie należy patrzeć jako na część wylania Ducha „na wszelkie ciało” (Joela 2:28), ono bowiem doty­czy wylania Ducha podczas Tysiącletniego Pośred­niczącego Panowania (które należy do przyszłości). Podczas wspomnianego przyszłego wylania Ducha Świętego Starożytni Godni wskutek Boskiej inspira­cji będą podawali głębsze objawienia a Młodociani Godni mniej głębokie objawienia podczas Tysiącle­cia (PT 1926, s. 116-120; BS 1970, s. 42-46). Wylanie Ducha, o którym mówi werset z Joela 2:28, należy oczywiście nadal do przyszłości.

      Chociaż Izaj. 61:1-3, każdemu bratu i każdej sios­trze otrzymującym Ducha, udziela upoważnienia do głoszenia i nauczania ludzi będących w świecie i w nominalnym kościele oraz pewnych poszczegól­nych braci prywatnie (na przykład, Dz.Ap. 18:24-26). Jednak nie upoważnia to tych słuchających do głoszenia w kościele i nauczania go. Siostry, mimo iż mają wiele przywilejów nauczania i głoszenia (PT 1939, s. 142, PT 1971, s. 12-14; PT 1983, s. 63), jednak nie otrzymały przywileju nauczania i głosze­nia w kościele. Oprócz upoważnienia udzielonego odpowiedniemu bratu przez Izaj. 61:1-3 – upoważ­nienia od Boga (1Kor. 12:18,28; Efez. 4:11-13) – do głoszenia i nauczania w lokalnym kościele musi on również być do tej funkcji wybrany w głosowaniu przez podniesienie rąk właściwego zboru (Dz.Ap. 14:23; P6, s. 276-279). Każdy bowiem, kto nie został w ten sposób, czyli przez głosowanie zboru, wybra­ny, a samowolnie usiłuje głosić w lokalnym zborze i nauczać go, jest uzurpatorem i przechwytującym władzę – kimś, kto panuje nad zborem.

poprzednia stronanastępna strona