Teraźniejsza Prawda nr 546 – 2018 – str. 41
WIZJA IZAJASZA WCIĄŻ AKTUALNA
Izaj. 6:1-13
Mamy przywilej przedstawić studium na temat używania przez Boga gorliwych wierzących. W proroczych słowach Boga, Izajasz często określany jest mianem największego ze starotestamentowych proroków. Jego długa działalność przypadła w burzliwym okresie panowania króla Uzjasza, aż do końca oblężenia Jerozolimy przez Sennacheryba. Za rządów królów Judy układy polityczne z Asyrią i Egiptem zawierane w celu ratowania kraju były częstą praktyką, szczególnie za trwożliwego Achaza. Luksus i zepsucie rujnowały żywotność narodu. Mając wzgląd na postępowanie Boga w historii, Izajasz stwierdził, że Asyria jest narzędziem Pana, by karcić Jego nieposłuszny lud. Jednocześnie oznajmił, że są granice tego, co może uczynić jakakolwiek ziemska moc, nawet Asyria i inne mocarstwa. Izajasz przewidział, że garstka zostanie ocalona, aby kontynuować dzieło Boże, a ostatecznie zesłany przez Boga Wyzwoliciel rozpocznie nowy wiek sprawiedliwości i pokoju. Najcięższy kryzys Judy nadszedł za panowania Ezechiasza. Król ten podlegał silnym naciskom, aby przyłączyć się do buntu przeciwko Asyrii i wejść w zmowę z Egiptem. Izajasz, wybitny mąż stanu i rzecznik Pana, zwrócił uwagę na brak zaufania polityków do Boga, ich chęć złamania układu z Asyrią i nierozważność w poleganiu na Egipcie. Jego rada została zignorowana. Co było nieuniknione, Asyria napadła na dziesięć północnych narodów i tylko Izajasz pozostał spokojny. Wtedy w cudowny sposób epidemia zdziesiątkowała armię asyryjską i Jerozolima została uratowana. Oprócz tego, że Izajasz był synem Amosa, mieszkał w Jerozolimie, poślubił prorokinię i miał dwóch synów (których imiona znaczą „ostatek powróci” i „rychły łup, bliska zdobycz”), nic nie wiemy o jego osobistym życiu. Zawsze udawało mu się nakłonić aktualnie panującego króla do wysłuchania go. Jego działalność publiczna zakończyła się po nieudanym oblężeniu Jerozolimy przez Sennacheryba.
Pierwsze pięć rozdziałów księgi Izajasza zawiera oskarżenia wobec Izraela i Judy, zmieszane z nawoływaniem do reform, w których Bóg wzywa ich słowami: „Zna wół gospodarza swego, i osieł żłób pana swego; ale Izrael mię nie zna, lud mój nie zrozumiewa. […] Omyjcie się, czystymi bądźcie, odejmijcie złość uczynków waszych od oczów moich; przestańcie źle czynić. Uczcie się dobrze czynić; […]. Przyjdźcież teraz, a rozpierajmy się z sobą, mówi Pan: Choćby były grzechy wasze jako szarłat, jako śnieg zbieleją; choćby były czerwone jako karmazyn, jako wełna białe będą. Będziecieli powolni, a posłuchacie mię, dóbr ziemi pożywać będziecie. Lecz jeźli nie będziecie posłusznymi, ale odpornymi, od miecza pożarci będziecie; bo usta Pańskie mówiły” (Izaj. 1:3, 16-20).
Lecz te Boskie oferty miłosierdzia padły na nieskore do słuchania uszy i w konsekwencji Bóg dał inne przesłanie, z którym szczególnie wiąże się Izaj. 6. Ponieważ nowe poselstwo miało być trudne do ogłoszenia, Izajasz otrzymał wizję, która miała go zachęcić i skłonić do ochotnego przedstawienia Boskiego orędzia. Wizja ukazywała majestat Boga, Jego wielkość i chwałę, a Jego świętość jest w niej podkreślona poprzez okrzyki serafinów: „I wołał jeden do drugiego, mówiąc: Święty, święty, święty, Pan zastępów; pełna jest wszystka ziemia chwały jego” (Iz. 6:3). W tymże widzeniu Jehowa pokazuje się Izajaszowi jako Król nad wszystkimi królami, tak jakby chciał nasunąć Prorokowi i wszystkim, którym ta wizja będzie przekazana, myśl o Boskim majestacie, który ostatecznie zostanie objawiony całemu światu ludzkości. Wizja ta jest proroctwem o przyszłości, kiedy „[…] się objawi chwała Pańska, a ujrzy wszelkie ciało społem […]” przy ustanowieniu Królestwa Bożego w Tysiącleciu (Izaj. 40:5).
Miejscem, gdzie rozgrywała się wizja, była świątynia w Jerozolimie, inaczej zwana Domem Jehowy. Wszystko jednak wyglądało inaczej – zamiast Świątnicy Świętej i Najświętszej, Ubłagalni, Ołtarza, Stołu z Chlebami Pokładnymi i Złotego Świecznika, znajdował się tam wspaniały tron, a na nim Pan. Po obu Jego stronach stało czterech serafinów reprezentujących Jego Boskie przymioty, a całą świątynię wypełniał orszak Jego wyznawców. W Izaj. 6:3 świątynia była pełna światła chwały, a dwóch z serafinów zawołało: „Święty, święty, święty, Pan zastępów”, a dwóch stojących po drugiej stronie odpowiedziało: „Pełna jest [KJV: niech będzie – przyp. tłum.] wszystka ziemia chwały jego”. Po tej odpowiedzi zatrzęsły się odrzwia, a świątynię wypełniła ciemna mgła, przytłumiając światło chwały (Izaj. 6:4). Potrząsanie czymś przedstawia niestabilność danej rzeczy i jej usunięcie – a naród żydowski został usunięty ze stanowiska łaski.
Znaczenie tej wizji czerpiemy ze słów Jezusa, który odsyła nas do niej bezpośrednio – „To powiedział Izajasz, gdy widział chwałę jego, i mówił o nim” (Jana 12:41). Wypełniając Boską obietnicę, Jezus pojawił się podczas swojej pierwszej obecności i próbnie zaoferował siebie samego Izraelowi jako jego wielkiego Króla Chwały i Pośrednika Nowego Przymierza obiecanego przez Jehowę (Jer 31:31). Bóg wiedział, że Jezus zostanie odrzucony, niemniej oferta została złożona Gdyby został przyjęty