Teraźniejsza Prawda nr 484 – 2003 – str. 2
OGIEŃ NA GÓRZE*
ROZWAŻANIA NA TEMAT ANARCHII – JEJ NATURY, HISTORII ORAZ JEJ ZWIĄZKU Z 1 KRÓLEWSKĄ 19:11, 12
WSTĘP
Z nauk Posłańca Laodycei dowiadujemy się o roli, jaką odgrywają – całkowicie nieświadomie – różne filozofie i instytucje polityczne, łącznie z anarchizmem, w wykonywaniu Boskiego Planu. Lecz podczas gdy wiele z nich zostało dobrze udokumentowanych, anarchizmu tak powszechnie obawiają się wszystkie inne strony, że wiedza o nim została zatajona. W rezultacie jego zasady i historia są mało znane. Niniejszy artykuł przedstawiamy, aby naprawić ten brak równowagi oraz dlatego, że gdzie indziej dostępnych jest bardzo mało zebranych informacji na ten temat. Niektóre jego części mogą okazać się trudne do przyswojenia dla niektórych nowych czytelników, lecz badacze Biblii oświeceni Epifanią powinni zauważyć, że zarówno brat Russell, jak i brat Johnson byli bardzo świadomi natury anarchizmu w jego różnych formach oraz ważnej roli jaką odgrywa on w wykonywaniu planu Bożego, jak to widać w ich pismach.
Bez praktycznego zrozumienia tematu anarchii nie możemy właściwie odczytywać i rozumieć znaków czasu. W pogarszających się warunkach świata w obecnych czasach oraz w ucisku, który jest przed nami – który bez wątpienia będzie, jak to zostało przepowiedziane, tak okropny, że aż prawie nie do opisania – bracia będą musieli zbliżyć się do siebie w sferze i wpływie teraźniejszej prawdy, którą Bóg tak łaskawie zapewnił nam jako schronienie w tych czasach (Izaj. 4:6). Obecna analiza jest próbą rzucenia światła na jeden z najmniej rozumianych zarysów doświadczeń świata w obecnym Czasie Ucisku – okresu ogólnoświatowej anarchii zobrazowanej w „ogniu” z 1Król. 19:12 – w nadziei, że pozwoli ona badaczowi Biblii łatwiej i pełniej dostrzec ten aspekt znaków czasu.
* * *
Historia pokazuje, że wiele z metod i instytucji używanych do kontrolowania i kierowania sprawami ludzkości zaczynało się od dobrych intencji ich założycieli. Ci w mniej odległych czasach, którzy pierwsi wypracowali zasady anarchizmu, komunizmu i nowoczesnego demokratycznego socjalizmu nie są wyjątkami.
Prawdziwość tego okazuje się w poglądach politycznych i społeczno-ekonomicznym rozumowaniu wczesnych radykalnych myślicieli takich jak Henri de Saint-Simon (1760-1825) i Francois Marie Charles Fourier (1772-1837) oraz ich następców, utopijnych anarchistów takich jak Pierre Joseph Proudhon (1809-1865) oraz Peter Kropotkin (1842-1921). Ludzie ci, którzy marzyli i planowali lepszy świat byli pobudzani przez wysoce humanitarne ideały pomimo ich niepraktyczności i nieusprawiedliwionej oraz błędnej ufności w zasadnicze dobro ludzkości.
Ci utopijni radykałowie nigdy nie mogli zrealizować swoich idealistycznych marzeń, lecz nawet gdyby mogli, ich idealnemu światu nadal wiele brakowałoby do „nowej ziemi”, która jest obiecana przez Boski wielki plan dla ludzkości (2Piotra 3:13). Dla wszystkich, którzy w pełni rozumieją i wierzą w ten cudowny plan wieków wszystkie nadzieje pokładane
____________________
* Niniejsza prezentacja została zaadaptowana. za pozwoleniem, z wykładu wygłoszonego w 1997 roku przez brata H. W. Robertsa. przedstawiciela w Wielkiej Brytanii i pielgrzyma. W swoim historycznym spojrzeniu na anarchię jako filozofię społeczną (anarchizm) poszerza on nasze zrozumienie tego tematu. Serdecznie dziękujemy mu za jego wysiłek.