Teraźniejsza Prawda nr 476 – 2001 – str. 43
PYTANIA BIBLIJNE
URZĄD BISKUPA I STARSZEGO JEST TYM SAMYM
Czy według Pisma Świętego istnieje jakakolwiek różnica pomiędzy urzędem biskupa i starszego? W powszechnym użyciu w kościele nominalnym, i nie tylko, istnieje znaczna różnica pomiędzy nimi, lecz zgodnie z Biblią nie ma różnicy w urzędzie określanym tymi dwoma terminami. Wynika to w sposób oczywisty z następujących faktów:
1. Te dwa greckie terminy odnoszą się do tego samego urzędu.
Słowo zwykle tłumaczone „biskup” to episkopos, od epi, co znaczy na lub ponad oraz skopos, co znaczy nadzorca, strażnik. Dlatego też biskup jest nadzorcą. Słowo powszechnie tłumaczone na „starszy” to presbuteros, co dosłownie oznacza starszą, bardziej dojrzałą osobę. W kościele lokalnym starszy jest wybieranym sługą, który – bez względu na to, czy jest starszy wiekiem, czy nie jest uważany za bardziej dojrzałego pod względem zalet wymaganych do pełnienia tego urzędu, taki który jest zdolny służyć odpowiednio duchowym interesom kościoła lokalnego. Słowo biskup odnosi się bardziej do ciężaru lub znoju tej służby, a słowo starszy do zaszczytu tego urzędu.
2. Terminy biskup i starszy są w Biblii używane wymiennie. Te same osoby, które są nazywane starszymi (presbuteroi) w Dz.Ap. 20:17, w wierszu 28 są nazwane „nadzorcami” (episkopat). Podobnie termin starsi z Tyt. 1:5 odpowiada terminowi biskup z wersetu 7 oraz kwalifikacjom podanym w wersetach 6-9. Urzędy te są także przedstawione w 1Piotra 5:1-4 jako odnoszące się do tych samych osób.
3. Apostoł Paweł zwracając się do Filipian 1:1 i nie używając wcale greckiego słowa na starszych, wyraża się o nich jako o nadzorcach, biskupach (episkopoi). W ten sposób mówi o wszystkich urzędnikach kościoła w Filipii jako o biskupach i diakonach. Liczba mnoga słowa biskup tutaj, tak jak w Dz.Ap. 20:28, dowodzi oczywiście, że Apostoł nie używał tego słowa w dzisiejszym, kościelnym znaczeniu biskupów, których nie ma wielu w jednym zborze, lecz używał go w znaczeniu starszych.
4. Apostoł Paweł w 1Tym. 3:1-13 wymienia tylko dwa urzędy w lokalnych zborach, nazywając pierwszy biskupami (wersety 1-7), a drugi diakonami i diakonisami (wersety 8-13).
W ten sposób jasne jest, że Biblia naucza, iż nie ma różnicy pomiędzy urzędem biskupa a urzędem starszego; gdyż oba terminy odnoszą się do tych samych osób, które są nadzorcami i osobami bardziej dojrzałymi pod względem zalet wymaganych do pełnienia tego urzędu. Z powodu rozpowszechnionego i ogólnego niewłaściwego użycia terminu biskup, jako odnoszącego się do o wiele wyższego urzędu w kościele, niż ten, jakim jest lokalny starszy, nie używamy go, lecz preferujemy termin starszy dla zaznaczenia głównego urzędu w kościele lokalnym.
Niektórzy zastanawiają się, dlaczego starsi nie są wymienieni na liście sług kościoła podanej w 1Kor. 12:28 ; Efez. 4:11, skoro jest to lepszy termin.
Ponieważ (1) Biblia używa terminu starszy również dla urzędów wyższych, niż urząd starszego lokalnego, to znaczy dla urzędu dwunastu Apostołów (1Piotra 5:1; 2Jana 1; 3Jana 1) oraz urzędu starszych kościoła powszechnego, lecz nie Apostołów „drugorzędnych proroków” – którzy również służyli kościołowi w ogólności (takich jak Barnaba, Tymoteusz, Tytus i inni; E.6, s. 103-106; E.7, s. 277-298); oraz ponieważ (2) starsi nie zostali wymienieni w 1Kor. 12:28 ; Ef. 4:11, wynika stąd, że jasność co do tego, kto jest rozumiany przez określenie „pasterze i nauczyciele” usprawiedliwia nieobecność słowa starsi w tych wersetach. „Pasterze i nauczyciele” – lokalni starsi – mają jako swą istotną funkcję nauczanie i inną opiekę pasterską w lokalnych kościołach.
METODA WYBORU STARSZYCH ZBOROWYCH
Czy jest rzeczą właściwą, by starszy lub starsi wybierali i polecali wszystkich kandydatów do wyboru na starszych i diakonów, na których później głosuje zbór? Byłaby to pewna forma prezbiterianizmu, rządu starszych, w odróżnieniu od eklezjaizmu. Eklezjaizm jest aprobowaną przez Biblię doktryną mówiącą, iż każdy zbór jest, pod głową Chrystusa, panią swoich własnych spraw, włączając nominowanie, a następnie głosowanie przez podniesienie ręki na wszystkich kandydatów na starszych, diakonów lub innych sług, w zupełnej niezależności.
Jak zostało wykazane w tomie 6 Nowe Stworzenie, s. 276-283, słowo przetłumaczone w Biblii Króla Jakuba (KJV) w Dz.Ap. 14:23 jako „wyznaczyli” jest cheirotoneo, co znaczy „wybierać przez wyciągnięcie ręki” (Young). Thayer oddaje je jako „głosować przez wyciągnięcie ręki”. Liddell i Scott podają je jako „głosować na, wybierać, właściwie przez pokazanie ręki”. Strong definiuje rdzeń tego słowa jako „wyciągający rękę lub głosujący (przez podniesienie ręki)”. Rotherham oddaje je jako „naznaczając im w każdym zgromadzeniu starszych przez głosowanie, „. Wydaje się zatem jasne, że każde lokalne zgromadzenie (lub zbór) głosowało niezależnie.
Ci, którzy twierdzą, iż starsi powinni rządzić zborami i być w nich dyktatorami, a nie poddawać sprawy zborowi do zadecydowania przez głosowanie przez podniesienie rąk – ci, którzy opowiadają się za