Teraźniejsza Prawda nr 470 – 2000 – str. 38
MEDIA
Jak podałem w liście z ostatniego roku z Brytanii, nowi reporterzy – oni wolą być znani jako „badawczy dziennikarze” i ich redaktorzy, poszukując sensacyjnych, lub lubieżnych materiałów, kontynuują praktykę napastowania, zagłębiania i wdzierania się w życie postaci publicznych i znakomitości. Osiągnęli znaczne sukcesy doprowadzając niektórych do upadku i publicznej niesławy. Pisma ukazują się w obfitości, prawnicy prosperują – a publiczna lektura staje się coraz bardziej cyniczna.
EUROPA
Stosunek Brytanii do Europy kontynentalnej jest tutaj priorytetowym tematem politycznej dyskusji. Tuż za nim znajduje się dręcząca kwestia stosunku Anglii do trzech składników Zjednoczonego Królestwa Szkocji, Północnej Irlandii i Walii; wielu przepowiada rozpad historycznej unii. Drodzy bracia i siostry studiujący stale wykłady prawd Paruzji i Epifanii, oczywiście, zachowują te rzeczy pod uwagą jako „znaki czasu”. Z punktu widzenia studiujących Biblię jest to najbardziej interesujący, chociaż niepokojący okres, w którym się urodziliśmy.
INTERNACJONALIZM I ŚRODOWISKO
Naród brytyjski staje się coraz bardziej nerwowy i nieufny w związku z niedawnymi postępami w dziedzinie nauki, szczególnie w zakresie osiągnięć medycznych i rolniczych. Pokrewne kwestie powstają w dziedzinie zdrowia, środowiska a moralność stanowi główny temat debat publicznych.
Gdy środowisko naukowe dostaje się pod jasne oświetlenie Epifanii, okazuje się często, że służy raczej interesom partii politycznych lub olbrzymim korporacjom a nie potrzebom ludzkim. W konsekwencji tego wypowiedzi naukowców, o ich wynikach oddziaływujących na sferę publiczną, spotykają się z coraz większą nieufnością i traktowane są prawie w taki sam sposób jak polityków, dziennikarzy, prawników i innych.
ROZRUCHY W LONDYNIE
Dwa znaczące wydarzenia wystąpiły w 1999 roku. Najpierw niebezpieczna demonstracja antykapitalistyczna, która obróciła się w rozruch, miała miejsce w Londynie w czerwcu. Było to większe starcie wzniecone przez młodych anarchistów przeciw interesom i posiadłościom instytucji finansowych zlokalizowanych w Londynie i przeciw policji oraz innym siłom strzegącym prawa i porządku, które zostały powołane do ochrony tych instytucji.
Po tym nastąpił pod koniec listopada gwałtowny protest w Londynie około tysiąca aktywistów przeciw Światowej Organizacji Handlu. Ten bunt zbiegł się z podobną gwałtowną demonstracją w Seatle, gdzie toczyły się rozmowy Światowej Organizacji Handlu. Badając to głębiej dostrzegamy, że te wydarzenia pomagają udowodnić nauki Pastora Russella o przyczynach i przebiegu Czasu Ucisku dokładnie we wszystkich aspektach (inaczej niż opracowane przez niektórych prorocze zarysy czasowe po wybuchu wojny światowej w 1914 roku).
„CZTEREJ JEŹDŹCY”
Wbrew powierzchownemu i chwiejnemu optymizmowi występującemu w niektórych sferach brytyjskiego życia narodowego utrzymuje się w nim głębokie przeczucie drążącej depresji. Sytuację tę wspaniale podsumował John Simpsom, wielce szanowany redaktor Spraw Świata dla Brytyjskiej Korporacji Radiofonicznej. W grudniowym wydaniu The Sunday Telegraph, pod tytułem „Jeźdźcy nowej Apokalipsy”, odnosi się do czterech współczesnych Jeźdźców”, którzy „zagrażają przyszłej cywilizacji”. Cytując z Objawienia, rozdziału szóstego, okazuje swoją trwogę i wyraża krzykiem ostrzeżenie, utożsamiając jeźdźców z niszczeniem środowiskowym, chorobą, wojną i przestępczością.
KOŚCIOŁY
Swego czasu opinia Kościoła Anglikańskiego o wydarzeniach dnia miała wybitne znaczenie i była wysłuchiwana. Jednak kościół obecnie stał się zbyt doktrynalnie i instrukcyjnie podzielony, aby mogły być formowane w kolektywnym uzgodnieniu autorytatywne orzeczenia, i szybko traci swój wpływ. Wielu z jego przywódczych oficjałów, mówiąc niezależnie, wyrażało niepewność lub odrzucało całkowicie, większość doktryn i przepisów, stanowiących podstawę wiary. Typicznym był niedawny przypadek, gdy pewien wybitny biskup anglikański w rozgłośni radiowej zdecydowanie odrzucił pogląd o wtórej obecności Chrystusa. On nie może powrócić, wyraził się biskup w tak wielu słowach, ponieważ on nigdy nie był w oddaleniu… wszystkie takie nauki są jedynie symbolicznymi… Biblia była przeznaczona jako przewodnik dla tych z ludzi, którzy żyli w dawnych wiekach ignorancji i przesądów… w tym teraźniejszym wieku nauki nasza zwiększona wiedza okazuje bombastyczność większości nauk Biblii. Można dziwić się, dlaczego tacy duchowni jeszcze noszą z sobą tę Dobrą Księgę…!
Również powodującymi podziały w Kościele Anglikańskim są takie sprawy jak ordynowanie kobiet na kapłanów, stanowisko kościoła wobec homoseksualizmu i inne kwestie, co do których Biblia sama jest zupełnie jasna i niedwuznaczna.
ZMIENNE OBLICZE BRYTANII
„Wiatr zmian” silnie wieje. Natura brytyjskiego społeczeństwa, spojona z wielu elementów etnicznych i wierzeń, ulega szybko postępującej erozji, a przedtem miała protestancką i niekonformistyczną sumienność, która zjednoczyła to królestwo od czasu reformacji. Takie zjawiska i względy jak traktowanie rasowych i innych mniejszości, rodziny z rodzicami tej samej płci, „polityczna poprawność”, ustawy określające prawa ludzkie i ochronę zwierząt itd., wypierają chrześcijańskie religijne nauki i tradycje jako pierwszorzędne wpływy kształtujące społeczeństwo brytyjskie. Chociaż wszyscy zgadzają się, że zachodzi podstawowa zmiana, jednak nikt, z pośród wielu światowych uczonych