Teraźniejsza Prawda nr 419 – 1991 – str. 96

Tabela 6. Zdolności ARTYSTYCZNE (7)

Zdolność i  skłonność do:
Naśladowania (Kopiowania; naśladowania wzoru ­ częste u aktorów i mówców)
Idealizmu (Umiłowania piękna i doskonałości; subtelności; upiększania)
Wzniosłości (Umiłowania tego, co wielkie, nieskończone, przestronne ­ częste u architektów, poetów, malarzy)
Konstruowania  (Pomysłowości mechanicznej, używania narzędzi, zdolności      tworzenia i robienia)
Muzyki i melodii  (Uczenia się, zapamiętywania, komponowania, wykonywania)
Zalet i umiejętności przekonywania (Miłego obejścia; zadowalania i zdobywania innych)
Wesołości   (Humoru, dowcipu, żartobliwości, zabawy)

 

Zdolności  INTELEKTUALNE  (14)

Postrzeganie,  rozumowanie,  zapamiętywanie  i  wyobrażanie:

Koncentracja (umysłowe skupienie i zwrócenie uwagi na jeden przedmiot, pojęcie lub    wspólny ośrodek)
Indywidualizm (Obserwowanie i badanie, ciekawość)
Kształt (Formy, obrazy, rysy twarzy ­ rzeźba, rysunek, modelowanie)
Waga   (Równowaga, ciężar ­ akrobatyka, jazda na łyżwach, atletyka)
Wielkość Wymiary, zależności, proporcje ­ geometria, architektura, rzemiosło)
Kolory (Odcienie, barwy, światło / ciemność ­ sztuka, fotografia, zdobnictwo)
Orientacja (Orientowanie się w przestrzeni i geografii ­ zamiłowanie do podróży)
Liczenie (Szczególnie w matematyce i cyfrach)
Porządek (Systematyczność, ład, porządek, schludność)
Realizm  (Fakty, anegdoty, okoliczności ­ poczucie historii)
Czas  (Świadomość czasu ­ punktualność)
Język  (Słowa, gesty, spojrzenia ­ sztuka porozumiewania się)
Porównywanie (Podobieństwa i różnice, zgodność, klasyfikowanie)
Przyczynowość (Percepcja przyczynowo ­ skutkowa; osiąganie celu przez środki, pomysłowość)

PT ’90, 66 ­ 79.

poprzednia stronanastępna strona