Teraźniejsza Prawda nr 378 – 1987 – str. 103

      Wydanie tomu I odkładano przez cztery lata. Pierwotny plan Brzasku Tysiąclecia został poddany licznym przeróbkom. Według br. Russella „plan jaki pierwotnie zaproponowaliśmy a polegający na włączeniu do tomu różnych tematów przygotowanych przez różnych braci wkrótce okazał się zupełnie niepraktyczny z różnych powodów” (Reprints 861). Książka została opóźniona ze względu na wydanie specjalnych egzemplarzy Strażnicy Syjonu, odpowiedzi na listy i przeniesienie biura. Ważniejszą troską było uczynić księgę „zrozumiałą” i „jasną”.

      Zanim „Plan wieków” został wydany zaplanowano wydrukowanie co najmniej trzech tomów. Przedmiotem drugiego tomu miały być czasy i okresy. Według tomu I, str. 171, a. 1 „Filozofia planu odkupienia zostanie przedstawiona w następnym tomie”. Ów tom później stał się tomem piątym Pojednanie człowieka z Bogiem. Omówienie Księgi Objawienia, które br. Russell chciał później wydać jako tom siódmy nie ukazało się w ciągu jego życia.

TYTUŁ TOMU I

      Pierwotny tytuł był następujący Brzask Tysiąclecia, tom I, plan wieków. Określenie tom I wskazywało, iż następne tomy zostały zaplanowane. W edycji Brzasku Tysiąclecia pierwsze zdanie tomu I brzmiało następująco: „Tytuł »Brzask Tysiąclecia« nasuwa myśl o ciemnej nocy ustępującej miejsca chwalebnemu dniowi. A to istotnie określa centralną myśl tej pracy”.

      Pierwszy rozdział Brzasku dnia nosił tytuł „Zaznajomienie z tematami i metodami tej pracy”. Rozdział pierwszy zaznajamiał z przedmiotem traktującym o brzasku Tysiąclecia przez omówienie obecnej ciemności w jakiej znajduje się świat i ciągle jaśniejącego światła, które „im dalej tym bardziej świeci, aż do dnia doskonałego”. Jednak w 1904 lub 1905 roku tytuł tej serii został zmieniony na „Wykłady Pisma Świętego”, ponieważ pierwotny tytuł niektóre osoby wprowadzał w błąd, gdyż sądziły one, że książka „Brzask Tysiąclecia” jest powieścią. Nowy tytuł lepiej społeczeństwu przedstawiał naturę tej książki. Rozpoczynający ją akapit odzwierciedlał zmianę w tytule. Nagłówek pierwszego rozdziału został zmieniony na: „Ziemska noc grzechu zakończy się porankiem radości”.

GŁÓWNE TEMATY TOMU I

      Tematy tej książki, szczególnie restytucja, jasno były przedstawione w streszczeniu dzieła podanym na stronicy tytułowej. Czytamy: „Obrona Boskiego charakteru i władzy, pokazująca, przez uznanie i zharmonizowanie wszystkich wersetów Pisma Świętego, iż dozwolenie zła w przeszłości i obecnie ma na celu kształcenie i przygotowywanie ludzkości do wprowadzenia w PRZEPOWIEDZIANY ZŁOTY WIEK,
kol. 2
w którym wszystkie narody Ziemi będą błogosławione pełnym poznaniem Boga i pełnią sposobności osiągnięcia życia wiecznego dzięki Odkupicielowi, który wówczas będzie Wielkim Odnowicielem i Dawcą życia. Dz.Ap. 3:19-21″. (Proszę zwrócić uwagę na Dz.Ap. 3:19-21, główne wersety Pisma Świętego odnoszące się do restytucji). Słowo „obrona” oznacza akt wystąpienia w obronie przeciw opozycji lub uwolnienia od krytyki. Tradycyjnie określa się to teologicznym terminem „teodycea” (próby usprawiedliwienia postępowania Boga wobec człowieka, szczególnie w odniesieniu do istnienia zła).

      Jak ktoś może pogodzić istnienie potężnego, mądrego, sprawiedliwego i miłującego Boga z istnieniem zła? Na to pytanie jest udzielona odpowiedź w rozdziale pt. „Dozwolenie zła”. Ponadto książka ta usiłuje odpowiedzieć na inne pytania jakie powstały przeciwko charakterowi i panowaniu Boga. Pierwszy rozdział podnosi pytanie: Dlaczego liczba nieświadomych pogan jest tak wielka, gdy misją kościoła jest nawrócenie świata? (str. 24-30). Odpowiedzią jest, iż misją kościoła nie było nawrócenie świata, lecz raczej wybranie maluczkiego stadka spomiędzy świata. Nie zbawionym poganom dana będzie pełna sposobność usłyszenia Słowa Bożego w wieku Tysiąclecia.

      Rozdział trzeci broni Biblię przed atakami niewierzących. Rozdział o powrocie naszego Pana usiłuje zharmonizować doktryny o Wyborze i Wolnej Łasce. Wybór (przy podkreśleniu mądrości i mocy Boga) pozostaje w harmonii z Wolną Łaską (przy podkreśleniu sprawiedliwości i miłości Boga). Rozdział ów pokazuje, że kalwinizm jest wypaczeniem Wyboru jak arminianizm jest wypaczeniem Wolnej Łaski (Kazania pastora Russella przedstawiają ten temat na str. 77 do 93).

      Teoria ewolucji podkopała pozycję Boga jako Stwórcy. Tom I zbija tę teorię (str. 174-184). Bóg, z powodu stworzenia istot na różnych poziomach bytu, został oskarżony o stronniczość i niesprawiedliwość. Harmonia doktryny o Wyborze i wyniesieniu wiernych na wyższy poziom przy pozostaniu przez Boga sprawiedliwym jest omówiona pod nagłówkiem „Któżeś ty jest, który spór wiedziesz z Bogiem?” (str. 200-207). „Ufamy, iż jasno dowiedliśmy Boskiego absolutnego prawa i zamiaru czynienia tego, co zechce ze swoją własnością. Zwracamy uwagę na fakt, iż zasada charakteryzująca darzenie wszystkimi łaskami Boga jest powszechnym dobrem wszystkich” (str. 207).

      W streszczeniu na stronicy tytułowej cel książki został określony jako „Obrona Boskiego CHARAKTERU i władzy”. Do Boskiego charakteru stale odwołuje się tom. I. Rozdział drugi utrzymuje, że Boski charakter jest doskonały w mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy. Rozdział trzeci prezentuje Biblię jako Boskie objawienie zupełnie zgodne z Boskim charakterem. Zobacz str. 370, a. 1. (Harmonia Boskiego charakteru i planu Boga jak jest objawiona w Biblii, tak została wyjaśniona w Księdze kazań – The Sermon Book, str. 467-474: „Wody w garści” Boga, Izaj. 40:12).

poprzednia stronanastępna strona