Teraźniejsza Prawda nr 356 – 1985 – str. 137
i jej Ducha, niżeli po ich poznaniu utracić je wracając do nędznych wad grzechu, błędu, samolubstwa i światowości (2Piotra 2:21). Natomiast tacy, którzy zachowują miłość Bożą są w każdej sprawie bogatszymi od wszystkich innych. Stąd utrzymanie się w miłości Bożej jest dobrą rzeczą, podobnie jak strzeżenie siebie w celu zachowania w miłości Bożej. Dlatego zachowujmy siebie w niej.
Pragnęliśmy uczynić ten artykuł owocnym w pomaganiu nam zachowania siebie w miłości Bożej. Teraz podamy kilka sposobów, przy pomocy których można to czynić, nie wszystkie pomocne sposoby, ale niektóre najlepsze do tego celu. Dlatego zasugerujemy tu niektóre sposoby zachowania samych siebie w miłości Bożej w trzech znaczeniach tego wyrażenia. Na pierwszym miejscu pytamy, jak możemy zachować samych siebie w miłości Bożej w znaczeniu utrzymania Jego miłości do nas? W wielu miejscach Biblii podana jest jej zasada, na przykład, Jan 14:21, 23; 16:27; 17:23, 26: 2Kor. 9:7; Rzym. 5:8; 8:37; Żyd. 12:6; Psalm 146:8; Przyp. 15:9.
Zasada wyrażona w tych i innych wersetach Pisma Świętego jest następująca: Bóg miłuje nas jako swoje dzieci proporcjonalnie do naszej wierności ślubom poświęcenia, ponieważ im wierniejsi jesteśmy w wykonywaniu naszego poświęcenia, tym więcej Ojciec miłuje nas. Stąd, jeśli chcielibyśmy utrzymać Boską miłość w stosunku do nas, Jego szczególną miłość, nie miłość przejawiającą się litością, którą okazuje światu i swoim nieprzyjaciołom, powinniśmy być wiernymi w wykonywaniu naszego poświęcenia.
To oznacza, że umierając dla siebie i świata praktykujemy samozaparcie i zaparcie się świata, kiedykolwiek interesy sprawy Bożej wzywają nas do czynienia tego. To znaczy, że mamy czuwać nad naszymi usposobieniami, myślami, pobudkami, słowami, uczynkami, otoczeniem i wpływami oddziałującymi na nas, strzec siebie w czynieniu dobra i przeciw czynieniu zła. Włącza to nasze zwracanie się do Boga w modlitwie, w celu otrzymania miłosierdzia i łaski ku pomocy w każdym czasie potrzeby. To znaczy, że mamy rozmyślać o biblijnych doktrynach, przepisach, obietnicach, napomnieniach, proroctwach, historiach i typach, jeśli nadszedł właściwy czas do ich wyjaśniania, jak również uczyć ich innych. Wymaga to szczególnie przywiązywania naszych uczuć do wyższych rzeczy, rozwijania łask, szczególnie wyższych pierwszorzędnych łask, i przez nie rozwijania niższych pierwszorzędnych, drugorzędnych i trzeciorzędnych łask a po ich rozwinięciu do wzmacniania, równoważenia i krystalizowania ich. Ostatecznie zobowiązuje to nas do radosnego znoszenia wszystkich doświadczeń, pomyślnych i niepomyślnych, związanych z czynieniem powyższych rzeczy.
Jeśli będziemy czynić te rzeczy, które mogą być dokonane w zupełności przez wytrwałą determinację realizowania naszego poświęcenia, niezawodnie utrzymamy miłość Bożą do nas,
kol. 2
ponieważ Bóg, który jest bezwzględnie wierny swym obietnicom, przyobiecał takich miłować w najwyższymi znaczeniu tego słowa.
ZACHOWANIE W SWOICH SERCACH MIŁOŚCI DO BOGA
Istnieje wiele sposobów zachowania siebie w miłości Bożej w znaczeniu naszej najwyższej miłości do Niego, w drugim znaczeniu tego wyrażenia, miłości Bożej. Przedstawimy tu trzy sposoby takiego postępowania:
(1) Pobożne kontemplowanie Pana w Jego chwalebnej osobie, świętym usposobieniu, cudownym planie, wielkich dziełach i poddanie serc wpływowi takiej kontemplacji. Wspomniana kontemplacja i poddanie bardzo wzmogą nasze upodobanie w Niebiańskim Ojcu, ocenę, jedność serca z Nim i sympatię oraz poświęcenie się Jemu; bo z samej jej natury wynika poruszenie naszych serc i wypracowywanie w naszych sercach bezinteresownej miłości do Boga.
(2) Zaleta tak powstała w naszych sercach i na nich wypisana jest w wielkiej mierze wzmocniona przez ćwiczenie jej stale pośród różnorodnych doświadczeń życia. Bowiem ćwiczenie takie rozwinie ją do stopnia nawyku, który we właściwym procesie zostanie skrystalizowany w nas jako zaleta. Przedstawiona tu zasada przyczyni się do krystalizacji jakiejkolwiek i każdej łaski.
(3) Zaleta miłości do Boga w taki sposób rozwinięta aż do skrystalizowania staje się najwyższym wyrażeniem miłości bezinteresownej i jako taka najwyższą formą z kontrolujących (wyższych pierwszorzędnych) łask. Zatem umożliwi nam stawianie i utrzymywanie Boga na pierwszym i najwyższym miejscu w wyrażaniu bezinteresownej miłości. Bez przedstawiania szczegółów na temat trzech powyższych sposobów zachowania siebie w miłości Bożej, w sensie darzenia Boga najwyższą bezinteresowną miłością, kończymy tę część i podejmujemy następną ufając, iż posłuży do dalszego zbudowania.
ZACHOWANIE W NASZYCH SERCACH MIŁOŚCI PODOBNEJ DO BOSKIEJ
Podobnie istnieje wiele sposobów zachowywania siebie w miłości Bożej w trzecim znaczeniu tego wyrażenia, to jest w znaczeniu posiadania w sercu tego samego rodzaju miłości jaką Bóg ma w swoim sercu do dobrych zasad, Chrystusa, aniołów, ludu Bożego w rozmaitych klasach i ludzkości, włączając naszych nieprzyjaciół. Najlepszym sposobem rozwinięcia miłości bezinteresownej do nich jest rozmyślanie o nich jak Bóg to czyni i poddanie się wpływowi takich rozmyślań. A zatem popatrzmy na Prawdę i jej Ducha oraz poddajmy się wpływowi takich myśli a one z pewnością rozwiną w nas i zachowają w stanie upodobania do dobrych zasad i oceniania osób wymienionych powyżej i pozostawania w jedności serca z nimi oraz sympatyzowania z nimi