Teraźniejsza Prawda nr 348 – 1985 – str. 14

nauczania stosownych prawd z Pisma Świętego i pism Prawdy (porównaj Z 4798), nauczania niewierzących oraz wierzących w kościele nominalnym oraz innych nie oświeconych Prawdą wierzących, stosownych zarysów Prawdy w rozmowach, dyskusjach, wyjaśnianiu wykresów, filmów oświatowych, studiów, zebrań itd., w domach i innych odpowiednich miejscach, jak kościołach nominalnych (gdy nie ma do dyspozycji w pobliżu zdolnych braci w Prawdzie, którzy mogliby zorganizować potrzebne usługi — Z 5987, kol. 1, ostatni paragraf). Takie zebrania często składają się całkowicie lub w większości z niewiast (P '63,63, kol. 1 u dołu; '64,95, par. 4, 5, 9; '70,95, kol. 2).

      Siostry nieformalnie mogą nauczać też drugie siostry i braci w Prawdzie (patrz Dz. 18:26; Rzym. 16:3), zarówno w rozmowach jak i dyskusjach, osobistej korespondencji itd. Jeżeli na zebraniu zboru są obecne tylko siostry (oraz niewykwalifikowani bracia), to siostry, jeśli mają kwalifikacje, mogą być wybrane przez zbór jako diakonisy i przewodniczące. Mogą również nawzajem usługiwać jako nauczycielki (P '39,143, kol. 2). Ponadto siostry (i bracia) mają najważniejszy przywilej nauczania pośrednio, przez swój przykład podobieństwa Chrystusowego.

      Tak więc Bóg łaskawie udzielił siostrom licznych wspaniałych przywilejów nauczania (Rzym. 16:1—12; F 321, 322) a my chcielibyśmy się dowiedzieć więcej o siostrach wykorzystujących je lub wykorzystujących je w większej mierze, odpowiednio do ich zdolności i możliwości. Mamy wrażenie, iż Pan wielce ocenia (i my także) pełną oddania gorliwość manifestowaną przez liczne siostry.

      Jednak na zebraniach zborów, „w kościele” — 1Kor. 14:34; 1Tym. 2:11, 12, między poświęconym Bogu i Prawdą oświeconym ludem, siostry nie mają być wybierane na starszych (lub pastorów), by wygłaszać kazania i nauczać w zborze lub przewodniczyć podczas studiów bereańskich albo być wybierane na diakonisy, stanowisko to bowiem jest stopniem prowadzącym do starszeństwa. Siostry mają milczeć w zborze wtedy, gdy tok nauczania obejmuje doktrynę. Ale we właściwej cichości i pokorze bezpiecznie mogą stawiać pytania i odpowiadać na pytania, na przykład, w studiach bereańskich i rozmowach przy stole, o ile ich celem jest uczenie się i relacjonowanie a nie nauczanie. Na zebraniach sióstr, mogą one, jeśli zostały wybrane, usługiwać jako przewodniczące (Ter. Pr. '66,60) oraz nauczać się nawzajem. Siostry można też powoływać do modlitwy w zebraniach świadectw
kol. 2
(P '39,143) i w zebraniach doktrynalnych, gdy nie ma żadnego zdolnego brata do przewodniczenia w modlitwie.

      Informacja, zawarta w odpowiedzi na pytanie postawione bratu Johnsonowi, cytowana wcześniej na temat szkoły proroków, oświadcza: „Owe szkoły są przeznaczone do ćwiczenia uzdolnionych braci do piastowania funkcji starszych i urzędów pasterskich, publicznego nauczania i prowadzenia wykładów”.

      Skoro nie przygotowuje się sióstr do objęcia urzędów starszych zborowych lub pastorów, wydaje się słusznym nie udzielanie im przez zbory przywilejów uczestniczenia w charakterze mówców i przewodniczących podczas zborowych zebrań szkoły proroków.

      Ale, jak się zdaje, wszystko należy załatwić prywatnie lub w inny sposób, tak by w miarę możliwości przeważał rozsądek w harmonii z Pismem Świętym i jego zasadami. O przygotowywaniu sióstr do służby i pomaganiu im w licznych, z Boskiego punktu widzenia nadających się do przyjęcia, formach służby było powiedziane wyżej. Te formy służby obejmowały wyjaśnianie wykresu Boskiego planu wieków i prowadzenie przez siostry innych prelekcji bardziej lub mniej publicznych, rozmów, na różne tematy Prawdy oraz ich udział w pracy kolporterskiej, strzeleckiej oraz w imprezach targowych i handlowych.

      Nie mamy zastrzeżeń wobec nieformalnych spotkań sióstr (nie na zborowych zebraniach szkół proroków) z udziałem braci lub bez nich, w celu nabycia wprawy w wyjaśnianiu wykresu Boskiego planu wieków i im podobnych przedmiotów wraz z konstruktywną krytyką dla dobra wszystkich, szczególnie mówców. Siostry same mogą wybierać sobie tematy, lecz my zachęcamy, by przedmioty były oparte na jednym lub kilku zarysach naszych rysunków. Oczywiście one mogą prosić starszych zboru o wskazanie im tematów.

      Wierzymy, że wszyscy ci bracia i siostry, o jakich mowa, w proporcji do zdolności, zapoznają się dobrze z Pismem Świętym oraz naszymi rysunkami i zawsze będą gotowi do wyjaśniania ich drugim (1Piotra 3:15). Wykres Boskiego planu wieków powinien na ogół znajdować się rozwinięty w każdym domu, stwarzając dobrą okazję do wyjaśniania go gościom. Niech Jehowa obficie błogosławi wszystkich drogich braci i wszystkie drogie siostry o tyle, o ile usiłują przy pomocy słowa i publikacji być lepszymi sługami Boga i Jego Prawdy i w ten sposób przynosić Jemu więcej chwały!

P ’83, 60.

INTERESUJĄCE PYTANIA

POŚWIĘCAJĄCY SIĘ „MIĘDZY WIEKAMI” A ROZWIJANIE MIŁOŚCI BEZINTERESOWNEJ

      Pytanie: Czy poświęcający się „między wiekami” mają rozwijać bezinteresowną (niesamolubną) miłość w obecnym życiu?

      Odpowiedz: Ci poświęcający się nie są teraz na próbie do życia, lecz jak Starożytni Godni, są na próbie kwalifikującej do zajęcia stanowisk „książąt” w pośredniczącym królestwie

poprzednia stronanastępna strona