Teraźniejsza Prawda nr 346 – 1984 – str. 173
starannie ułoży pytanie, nie w duchu poprawiania kogoś innego, i przedstawi je starszemu, który z nim postąpi jak proponowano wyżej, to znaczy, przedstawi je całemu zborowi, potem pytającemu i w końcu sam na nie odpowie. [W niektórych przypadkach pytający może postawić pytanie starszemu w jakiś czas po zebraniu. Bracia powinni zawsze starać się we właściwym, pokornym duchu współpracować, na ile się da, ze starszym, gdyż starszy często ma do spełnienia ciężką służbę. Nie powinni niepotrzebnie wprawiać go w zakłopotanie].
(7) Jeśli ktoś jasno przedstawił myśli, które drugi chciał podać, niech ten ostatni będzie z tego zadowolony i nie traci czasu na próbowanie nieskwapliwości drugich przez powtarzanie tego samego.
(8) O ile ktoś ma do powiedzenia coś innego lub dodatkowego na pytanie, niech to przekaże w; sposób zgodny z porządkiem, gdyż pożądanym jest, by każdą myśl związaną z tematem rozbieranym w zborze można było przedstawić. Powstrzymanie się przed wypowiedzeniem jakiejś myśli może pozostawić kogoś w błędzie lub spowodować przemilczenie potrzebnej Prawdy.
(9) Zanim członkowie zboru zaczną stawiać pytania dobrze byłoby, gdyby poczekali aż prowadzący postawi pytanie ogólne i przygotowane przez siebie pytania szczegółowe, oparte na pytaniu ogólnym. Zazwyczaj bowiem takie pytania przeszkadzają i uprzedzają pytania starszego, opracowane według jakiegoś porządku, krępując starszego i szkodząc zborowi. Jeśli starszy nie stawia tych pytań, które nasuwają się drugim, to będzie im dana możliwość przedstawienia ich w czasie przeznaczonym na takie pytania. W ten sposób niczego się nie straci ale zyska zachowując porządek.
(10) Niechaj każdy okazuje wypowiedziom drugiego to samo uprzejme zainteresowanie jakie chciałby mieć dla swoich wypowiedzi. Zaiste, okazujmy więcej, niech każdy w przywilejach stawiania pytań i udzielania odpowiedzi daje pierwszeństwo w zaszczytach drugim.
Opisane sposoby postępowania stosowane przez członków zboru w dużej mierze zapewnią porządek i spokój w zborze, rozwiną sprawiedliwość i miłość w prowadzących lekcje i członkach zboru, ożywią głowę i serce we wszystkich aspektach, spowodują, iż więzy które łączą okażą się naprawdę błogosławionymi. Sprawią, że nasze studia w rzeczywistości staną się ucztami miłości oraz z imienia, będą przyjemnymi dla starszych i zadowolą zbór, przyniosą zaszczyt Panu i chwałę Ojcu. Z tego powodu Izraelowi Bożemu wszędzie
kol. 2
serdecznie polecamy opisane wyżej metody studiów bereańskich, zapewniając go, iż będzie o wiele więcej błogosławiony przez właściwe studia bereańskie niż używanie Biblii jako podręcznika lub innych metod studiowania.
ZBORY BEZ STARSZYCH
W niektórych zborach zarówno z powodu braku kwalifikacji starszych jak i z powodu barier płci nie ma nikogo, kto mógłby usługiwać jako starszy. Jak w takich okolicznościach mogą być z korzyścią zastosowane przedstawione wyżej metody? Oto nasza odpowiedź: Niech jakiś posiadający kwalifikacje przewodniczący lub przewodnicząca zostanie wybrany lub wybrana, najlepiej kolejno, których obowiązkiem będzie przedstawianie zborowi w wyżej podanym porządku pytań szczegółowych, które członkowie zboru przygotują w domu, a które będą stawiane w zborze na podstawie pytań ogólnych.
Taki przewodniczący lub przewodnicząca po odczytaniu pytania ogólnego może postąpić następująco: Niech on lub ona zwróci się do zboru z zapytaniem, kto ma pytanie związane z pytaniem ogólnym? Gdy jakiś członek zboru poda takie pytanie, niech przewodniczący lub przewodnicząca postawi je około trzem osobom, potem zborowi i pytającemu. Niech on lub ona nie podsumowują pytań jak to czyni starszy, ale niech on lub ona odpowiedzą tylko wtedy, gdy mają coś dodatkowo do powiedzenia lub różnego od tego, co powiedzieli inni. Niech w ten sposób postąpi przewodniczący lub przewodnicząca ze wszystkimi pytaniami, ogólnymi i szczegółowymi, jak przedstawiono powyżej. Następnie niech w odpowiednim czasie powoła do stawiania pytań na temat wersetów Pisma Świętego, jak to podano wyżej. W końcu, w związku z każdym pytaniem ogólnym, niech on lub ona poprosi o odczytanie odpowiednich paragrafów z podręcznika, jak to zalecono wyżej, dając zborowi możliwość stawiania przy końcu lekcji pytań nie związanych z badanym przedmiotem i postępując tak jak opisano wcześniej.
Opisana procedura będzie wymagała od każdego członka zboru przygotowywania pytań szczegółowych w sposób do pewnego stopnia podobny do tego jaki był zalecony dla starszego. Przez postępowanie właśnie przedstawione zbory mogą bardzo dobrze budować się, mimo nie posiadania starszych. Istotnie dodatkowe korzyści pochodzące z możliwości przygotowywania przez cały zbór pytań szczegółowych w dużej mierze wyrównają niektóre straty wynikające z braku starszego w zborze.
P ’84, 55.
kol. 1
SPRAWOZDANIE BRATA CZ. OBAJTKA
Z JEGO PODRÓŻY PO AFRYCE
Drogi Bracie: Najserdeczniejsze życzenia od wszystkich braci odwiedzonych w podróży pielgrzymskiej! Wielce oceniłem
kol. 2
przywilej usługi naszym drogim braciom w Afryce po raz drugi. Niech będą dzięki Panu za Jego dobroć i kierownictwo opatrzności.