Teraźniejsza Prawda nr 346 – 1984 – str. 170
(4) Szczegółowe pytania powinny być oparte na głównych słowach lub grupach słów występujących w pytaniach ogólnych, gdyż główne słowa lub grupy słów w pytaniach ogólnych odnoszą się do głównych myśli podstawowych paragrafów i je streszczają. Tak więc szczegółowe pytania oparte na takiej podstawie wydobędą główne myśli z paragrafów. Wyszczególnione cztery zasady stosują się bardziej do pytań bereańskich odnoszących się do pism naszego Pastora niż do tych, które są w Teraźniejszych Prawdach [oraz w tomach epifanicznych], choć zasady te stosują się też do ich podpytań, jak pokazuje doświadczenie.
Odrobina zastanowienia przekona nas od razu o mądrości i użyteczności tych czterech zasad z odniesieniem się do książeczek pytań bereańskich. Doświadczenie w stosowaniu ich przekona nas głębiej o ich mądrości i użyteczności. Pewien przykład ilustrujący stosowanie tych zasad w przygotowywaniu pytań szczegółowych okaże się pomocny.
Jako owego przykładu użyjemy pierwszego pytania z książeczki pt. „Pytania bereańskie” do Cieni Przybytku biorąc w okrągłe nawiasy słowa bądź grupy słów na których opierają się pytania szczegółowe i stawiając odpowiednie liczby w nawiasach kwadratowych przed każdym nawiasem okrągłym odnoszącym się do liczbowego porządku każdego pytania: [5] (Jaki) [3] (Bóg) miał cel [2] (ustanawiając) budowę [1] (Przybytku) [2] (na puszczy) oraz [4] (związane z nim posługi i ceremonie?) [6] (Żyd. 10:1); [7| (8:5); [8] (Kol. 2:17): [9] (Cienie Przybytku, str. 7, par. 1); [10] (Z ’02, 235). Na tym pytaniu oprzemy następujące pytania szczegółowe: (1) Czym był Przybytek? (2) Gdzie po raz pierwszy był on wystawiony? (3) Kto był jego architektem? (4) Co zostało z nim związane? (5) Tu można postawić pytanie ogólne. (6) Jak Żyd. 10:1 udowadnia prawdziwość tej odpowiedzi? (7) Jak Żyd. 8:5 udowadnia jej prawdziwość? (8), Jak to udowadnia Kol. 2:17? (9) Przeczytaj z Cieni Przybytku par. 1, na str. 7, jako potwierdzenie tej odpowiedzi. (10) Przeczytaj Z '02,235.
Czasem, jak w przypadku analizowanego przez nas pytania, pytanie ogólne nie obejmuje wszystkich głównych myśli występujących w całym paragrafie. Wówczas starszy postąpi dobrze, gdy wyłowi te główne myśli przez postawienie ogólnych i szczegółowych pytań. Takie dodatkowe pytania zazwyczaj powinny być postawione przed przestudiowaniem wersetów potwierdzających i zawsze przed odczytaniem potwierdzeń z podręczników.
Pytanie ogólne może być też oparte na drugim zdaniu paragrafu, jak na przykład: [1, 2] (Co jeszcze oprócz Przybytku oraz jego posług i ceremonii było typowe?) To ogólne pytanie może posłużyć za przykład, gdyby ktoś domagał się więcej niż jednej odpowiedzi. Przeto pytanie ogólne może zostać podzielone na tyle części ile jest odpowiedzi na pytania ogólne, na przykład:
kol. 2
(1) Jakie były pierwsze z tych dodatkowych typów? (2) Jakie były drugie z tych dodatkowych typów? Ażeby wskazać, iż w pytaniu ogólnym mieści się więcej niż jedna odpowiedź wszystkie cyfry mogą być umieszczone w swym porządku przed nawiasem okrągłym zawierającym pytanie ogólne, na co zwróciliśmy uwagę powyżej.
Ponadto starszy mógłby sformułować pytanie ogólne pokrywające się z trzecim zdaniem paragrafu, który rozpatrujemy. Treść tego zdania podobnie nie jest objęta pytaniem, ogólnym już zacytowanym powyżej. Oto przykład zdania trzeciego: [7] (Jaki będzie skutek) [6] (starannego) [5] (studiowania) przez nas tych typów, które [1] (Izraelici) [2] powtarzali rokrocznie [3] (aż do wieku Ewangelii) [4] (i dla naszego zbudowania?). [8] (1Piotra 1:11); [9] (Żyd. 10:1—3). (1) Jaki naród został użyty do zrealizowania tych typów? (2) Jak często je powtarzał? (3) Do jakiego wieku owe typy miały być powtarzane? (4) Dla czyjego zbudowania zostały zamierzone? (5) Co mamy czynić z tymi typami? (6) Jak powinniśmy je studiować? (7) Pytanie ogólne. (8) Jak 1Piotra 1:11 potwierdza myśli tego pytania? (9) Jak Żyd. 10:1—3 je potwierdza?
Podane przykłady posłużą do zilustrowania stosowania czterech głównych zasad podanych wyżej w celu uregulowania ogólnego postępowania w przygotowywaniu szczegółowych pytań w oparciu o pytanie ogólne podczas naszych studiów.
POMOC DLA PAMIĘCI
Pozostaje jeszcze druga sprawa zasługująca na uwagę. Sprawa związana z przygotowywaniem się starszego do lekcji bereańskiej, a mianowicie pamiętanie o tym, co przygotował. Nie odgrywa bowiem żadnej roli to jak dużo i jak dobrze on przygotował się do swej lekcji, jeśli zapomniał co przygotował. W takim wypadku zazwyczaj nie będzie w stanie przeprowadzić lekcji. Stąd dla naszej nieszczelnej pamięci jakaś porada może okazać się przydatna.
Niezależnie od myśli zawartych w lekcji istnieją trzy rzeczy, o których starszy powinien pamiętać: (1) o jego szczegółowych pytaniach, (2) o słowach lub grupach słów, na których je opiera i (3) o porządku w jakim zamierza je przedstawić. Prosty sposób brania w nawiasy okrągłe pewnych słów lub całych grup słów, na których opiera swoje szczegółowe pytania, pozwoli mu przez rzucenie jednego spojrzenia przypomnieć sobie słowa lub grupy słów, na których zasadzają się jego pytania szczegółowe. Ponadto te słowa lub grupy słów odświeżą jego pamięć co do szczegółowych pytań, gdy umieści je w takim porządku, w jakim, pragnie postawić pytania, liczby 1, 2, 3 itd. przed odpowiednimi słowami lub grupami słów. Liczby te, gdy rzuci okiem przypomną mu od razu porządek w jakim on pragnie przedstawić swoje pytania. Jeśli starszy pragnie oprzeć dwa zdania lub więcej na jakimś słowie lub grupie słów, to może umieścić odpowiednie cyfry wewnątrz nawiasów; tuż ponad jakimś słowem lub grupą słów lub,