Teraźniejsza Prawda nr 346 – 1984 – str. 168
z ofiarami za grzech, z faktami i zamierzeniami Biblii. Nie zalecamy braciom studiowania jakichkolwiek pism, które nie są zgodne z tymi Wykładami, bez względu na to przez jakie jednostki lub stowarzyszenia mogłyby być publikowane.
Stąd zalecane przez nas studiowanie przedmiotowe jest w pewnym sensie ograniczone, to jest jedynie do takich, które pochodzą od członków gwiezdnych i których pisma stanowią część Prawdy paruzyjnej lub są w zgodzie z nią. Wierzymy, że bracia, jeśli postępują inaczej, tracą cenny czas, jak również narażają się na wielkie niebezpieczeństwo i ponoszą szkodę w mniejszym lub większym stopniu. Prawdziwa metoda studiowania przedmiotowego realizuje studiowanie Biblii, ponieważ troskliwie analizuje różne teksty cytowane i wyjaśniane, a z ich połączonego światła gromadzi pełną Prawdę biblijną na każdy przedmiot, W ten sposób zaopatruje studenta biblijnego w dobrze wykończone i ukształtowane myśli biblijne a ci, którzy tak studiują Biblię, uczą się zrozumiewać we właściwej równowadze biblijne doktryny, przepisy, obietnice, napomnienia, historie, proroctwa i typy, tak jak nikt inny nie może ich zrozumieć. Oni nie tylko uczą się pojmowania spraw o Biblii, lecz także uczą się zrozumiewania Biblii samej. Ona staje się dla nich żywą księgą, której stronice dostarczają Prawdy zadowalającej umysł i serce, czego nic innego nie może uczynić.
STUDIOWANIE PRZEDMIOTOWE JEST BIBLIJNE I PRAKTYCZNE
Przedmiotowe badanie jako metoda studiowania jest widocznie biblijnym ideałem. Opis kazania Apostoła Pawła i studiowania Żydów bereańskich daje dowody tego (Dz.Ap. 17:10-12). Paweł przybył nie po to, aby im zalecać posługiwanie się Biblią do „wykopywania” jej zawartości dla siebie. Ani oni tego nie czynili. Zastosowany sposób postępowania był następujący: Paweł wyjaśnił im pewne przedmioty Pisma Świętego w sposób systematyczny, progresywny i zupełny, na przykład, mesjanizm Jezusa, Jego zastępczą śmierć itd., dając im dowody i ilustracje z różnych tekstów Pisma Świętego i faktów [Ter. Pr. Nr 135, par. 31-35].
Ani nawet wówczas bereańczycy nie rozpoczęli studiowania Księgi Biblii, aby wynaleźć te sprawy, lecz „na każdy dzień rozsądzali”, to jest wyszukiwali „trochę tu, trochę ówdzie”, „Pisma”, przeglądali pisma rozsypane tu i ówdzie a zacytowane przez Pawła do ich studium. Ani także nie przyjęli w swych umysłach wyjaśnień Pawła na ślepo i bezkrytycznie. Raczej sprawdzali je „rozsądzając Pisma, JEŹLIBY się tak miało”. Nic więc dziwnego, że Pismo Święte mówi o nich, iż „byli zacniejsi”! Nic dziwnego, że Pismo Święte mówi, że tą metodą pozyskano wielu z nich do wiary w Prawdę! A także nic dziwnego, że metoda nauczania Pawła i ich metoda studiowania
kol. 2
przedmiotów z tekstami biblijnymi jako dowodami, to jest studiowania przedmiotowego, została nazwana bereańskim studium biblijnym!
Tak więc Dz.Ap. 17:10-12 [porównaj 8:27-35] dowodzą, że studiowanie przedmiotowe jest biblijną metodą, to jest bereańską metodą studiowania Biblii. Metoda ta nie tylko jest w harmonii z osobliwą strukturą Biblii, to znaczy, że używa jej jako księgi tekstów a nie jako podręcznika, oraz nie tylko jest metodą jaką zaleca Biblia, lecz także jest w harmonii z urzędem „drugorzędnych proroków” w Kościele powszechnym i z urzędem „drugorzędnych nauczycieli” w lokalnych zborach. Daje ona poprzednim, nauczycielom, których Pan wybiera do podawania „pokarmu na czas słuszny”, sposobność dostarczania podręczników do nauki przedmiotów biblijnych z właściwymi dowodnymi tekstami Kościołowi powszechnemu i dostarcza nauczycielom lokalnym właściwych podręczników do użytku w celu nauczania zborów w studium zborowym. W ten sposób studiowanie tekstów przedmiotowych jest idealną metoda dla nauczycieli w Kościele i najlepiej kwalifikuje ich do pracy w interesie braci i sióstr.
Jest ona także idealną metodą do prowadzenia studium w zborze. Ona nie daje do rąk jako podręcznika zbioru literatury tak skomplikowanej, że prawie każdy ją błędnie tłumaczy (Izaj. 28:13; Dz.Ap. 8:2-35), ale daje do rąk podręczniki, aby studiujący nie tylko byli zdolni je zrozumieć, lecz także używać z wielką korzyścią do objaśniania Biblii. Broni ich przeciw lokalnemu starszemu lub innym, którzy mogliby usiłować dążyć do nauczania ich błędu. Daje im książki z odsyłaczami wielkiej wartości do ciągłego użytkowania i do ich pomocy najzdolniejszych nauczycieli, aby pomagali ich myślom w dojściu do właściwych wniosków. Oferując im potrzebną pomoc jednocześnie respektuje ich indywidualność pozostawiając im osobistą odpowiedzialność w zakresie myślenia, analizowania, udowodniania i sprawdzania nauk, które są im prezentowane.
Dlatego jest to idealna metoda dla zboru. Ostatecznie przynosi owocne rezultaty. Jak pierwotnie przynosiła wielkie błogosławieństwa zacnym bereańczykom, tak obecnie wypracowuje wielkie błogosławieństwa tym, którzy są zgodni w myśleniu i działaniu. Najlepiej poinformowanymi i rozwiniętymi chrześcijanami nie są ci, którzy stale słuchają kazań, ani ci, którzy studiują Pismo Święte jako podręcznik, ponieważ ci na ogół wpadają w różne przesiewania, jak to obecnie okazuje się na wsze strony. Ale najlepiej poinformowanymi i najlepiej rozwiniętymi studentami biblijnymi są ci, którzy jako swej metody studiowaniu Biblii używają prawdziwej metody badania przedmiotowego w przeciwieństwie do studiowania jej jako podręcznika. Rozważania te pobudzają nas do wnioskowania, że lud Boży uczyni dobrze unikając tej ostatniej metody a będzie kultywował studiowanie przedmiotowe.