Teraźniejsza Prawda nr 331 – 1983 – str. 93
jak i dusze (patrz Ijob 31:3; Psalm 9:6, 7; 35:17; 145:20; Przyp. 6:32; Izaj. 1:28; Dz.Ap. 3:23; Mat. 10:28; 1Kor. 3:17; 2Tes. 1:9; 1Tym 6:9; 2Piotra 2:12).
Inne literalnie rozumiane wersety Pisma Świętego pokazują, że niezbożni są niszczeni, na przykład, Ijob. 4:9: „Bo tchnieniem bożem giną, a od ducha gniewu jego niszczeją”. Psalm 104: 35 mówi: „Oby byli wytraceni grzesznicy … a niezbożnych aby już nie było” [podkreślenie nasze]. Niszczenie obejmuje duszę (Izaj. 10: 18). W innych wersetach użyte zostało wyrażenie pożreć: Izaj. 1:20; Żyd. 10:26—28. Działanie to także obejmuje dusze (Ezech. 22:25). Co więcej, wspomina się, że ludzie giną: Ijob. 6:15, 18; Psalm 49:13; 73:27; Przyp. 11:10; 28:28. I tu objęte są również dusze (Mat. 16:25, 26 — greckie słowo oznaczające duszę przetłumaczone zostało w niektórych wersjach jako życie). Wbrew wszystkim, którzy usiłowaliby zniekształcić znaczenie słowa ginąć, Pismo Święte wyraźnie pokazuje, co oznacza ginięcie — patrz Psalm 37:20; Mat. 8:25, 32; Łuk. 11:50, 51; 13:33; Jan 3:16. Nie poddający się naprawie grzesznicy są odcięci: Psalm 37:9, 22, 34, 38. Wyrażenie to odnosi się także do duszy (3Mojż. 22: 3; 4Mojż. 15: 30). Tak więc grzesznicy pójdą na wieczne unicestwienie, nieistnienie (Ijob 6: 15—18; Psalm 37:10, 36).
Powyższa lista wersetów powinna całkowicie przekonać wszystkich, nie będących pod wpływem uprzedzeń, czytelników, iż literalnie rozumiane wiersze Biblii jasno uczą o zniszczeniu grzeszników nie poddających się naprawie.
UNICESTWIENIE ŚMIERCI I HADESU
Dalszego dowodu, że jezioro ognia, będące Drugą Śmiercią, oznacza unicestwienie, dostarcza twierdzenie, iż śmierć i hades, o których mówi Obj. 20:14, mają być wrzucone do tego jeziora ognia, a inne teksty Pisma Świętego pokazują wyraźnie, że ostatecznie zostaną one całkowicie zniszczone — unicestwione. Ozeasz 13:14 stwierdza jasno: ,,… od śmierci wykupię ich. O śmierci [proces umierania w Adamie]! będę śmiercią twoją; o grobie [sheol, słowo »hades« zostało użyte w Obj. 20:14; jest to pierwsze piekło, stan śmierci Adamowej]! będę skażeniem twojem”.
Przez wzbudzenie wszystkich umarłych, przez uwolnienie ich ze stanu śmierci Adamowej, będzie on stopniowo zniszczony, a kiedy, ci osiągną doskonałość władz pod koniec tysiąca lat i wkroczą w Mały Okres, proces umierania w Adamie nie będzie już, więcej istniał. Mówi o tym wyraźnie 1Kor. 15:26: „A ostatni nieprzyjaciel, który będzie zniszczony, jest śmierć”. Zwróćmy też uwagę na Obj. 21:4: „I otrze Bóg wszelką łzę z oczów ich, a śmierci
kol. 2
więcej nie będzie, ani smutku, ani krzyku, ani boleści nie będzie; albowiem pierwsze rzeczy pominęły”. Obj. 22:3 mówi: „I nie będzie więcej żadnego przekleństwa [grzechu Adamowego, śmierci i procesu umierania]”.
UNICESTWIENIE BESTII I FAŁSZYWEGO PROROKA
Jeszcze jednym dowodem na to, że jezioro ognia, które jest Drugą Śmiercią, oznacza wieczne unicestwienie, jest ostateczne i całkowite zniszczenie Bestii (wielkiego Antychrysta) i Fałszywego Proroka (mniejszego systemu Antychrysta), o których Obj. 19:20; 20:10 powiada, że mają być wrzuceni do owego jeziora ognia, a inne teksty Pisma Świętego potwierdzają ich zniszczenie. 2Tes. 2:3—7 mówi o Antychryście jako o „człowieku grzechu” i o „synu zatracenia [zniszczenia]”, „tajemnicy nieprawości”. Wiersz 8 stwierdza: „A tedy objawiony będzie on niezbożnik, którego Pan zabije duchem ust swoich, i zniesie [katargeo — przyprowadzi do nicości, unicestwi] objawieniem przyjścia swego”. Tęsknimy za tym czasem, kiedy to się spełni i Królestwo Boże będzie ustanowione na ziemi. Jak zidentyfikować Antychrysta i Fałszywego Proroka jest wyjaśnione w książce pt. Nadszedł Czas, rozdz. 9, gdzie podany jest także opis ich powstania, czas panowania, unicestwienia, itd.
Tak więc, literalne wersety Biblii jasno uczą o unicestwieniu wszystkich sześciu rzeczy — szatana, nie poddających się naprawie grzeszników, śmierci, piekła, bestii i fałszywego proroka — o których wzmiankowano, że zostaną wrzucone do jeziora ognia (Obj. 20:10—15). Stosownie do tego pokazują także, iż jezioro ognia — stanowiące Drugą Śmierć) — nie jest miejscem lub stanem, w którym ludzie utrzymywani są przy życiu i poddawani wiecznym mękom, lecz że reprezentuje ono ostateczne, całkowite i wieczne unicestwienie.
W OBJ. 20:10 NIE MA MOWY O WIECZNYCH MĘKACH
Niektórzy jednak zapytają, jak traktujemy Obj. 20:10, gdzie wspomniane jest, że niektórzy zostaną wrzuceni do jeziora ognia i „będą męczeni na wieki wieków”.
Dokładne przebadanie tych wersetów ujawni, iż grecki czasownik, który przetłumaczono jako męczeni, brzmi basanizo. Wszyscy greccy leksykografowie (sprawdź szczególnie pozycję Liddella i Scotta, zajmującą się klasycznym użyciem tego słowa oraz wyjaśnienia Thayera dotyczące jego biblijnego zastosowania) zgadzają się, iż oznacza on przede wszystkim badać, sprawdzać. Natomiast drugie jego znaczenie wyraża myśl wypróbowania przez stosowanie tortur lub badanie przez tortury i pochodzi od starożytnego zwyczaju poddawania ludzi próbie tortur, na przykład, gdy hetman kazał swym żołnierzom zastosować wobec