Teraźniejsza Prawda nr 330 – 1983 – str. 70
(17) Tak więc to zestawienie tutaj jest podobne do opisanego u Neh. 8:15 i Izaj. 41:19 (porównaj, E 6, 535) stosującego się do Paruzji i Epifanii. Izaj. 41:19 odnosi się także do Tysiąclecia, jak to pokazuje kontekst (np., wiersze 17, 18; porównaj, Ps. 107:35; Izaj. 35:6, 7; 44:3; Ezech. 36:25—27; E 15,559, 560; E 17,331). W tym zastosowaniu zdaje się być pokazanych siedem zbawionych klas spomiędzy ludzkości, jak następuje: zbawieni niewybrani (cedry), Quasi-wybrani (wyborne cedry [według A.R.V., akacja]), Poświęceni Obozownicy Epifanii (sosna, według oryginału mirt). Maluczkie Stadko (oliwne drzewa), Starożytni Godni (jedlina), Wielka Kompania (wiąz, według oryginału sosna) i Młodociani Godni (bukszpan). Przedstawione tu trzy klasy, które ostatecznie posiądą ziemskie dziedzictwo, występują jako pierwsze, kolejno według ważności, najwyższa klasa jest wymieniona jako ostatnia z trzech, po której następują cztery klasy, które ostatecznie posiądą duchowe dziedzictwo, według kolejności ważności, w której klasa najwyższa występuje wśród tych czterech jako pierwsza. Święte zgromadzenie w pierwszym dniu święta oraz w ósmym dniu, następującym po siedmiu dniach ucztowania, stanowi na Wiek Ewangelii typ wzajemnych błogosławionych przywilejów i doświadczeń ludu Bożego obu Żniw, szczególnie epifanicznego [E 10,183—185; P '54,12, par. 3], w różnych stanowiskach klasowych. Niech lud Boży w dalszym ciągu raduje się w nich!
(18) Wiersz 36 doprowadza do końca wyliczanie wszystkich corocznych świąt, podczas których odbywały się święte zgromadzenia. Wiersze 37,38 odpowiadają nagłówkowi z 4 wiersza, w obu wierszach wyłączone są cotygodniowe sabaty, które należą do świąt uroczystych (moadim), świąt o bardziej ogólnym znaczeniu tego słowa. Podczas Wieku Ewangelii Jezus jako Boski Wykonawca ogłosił (opowiedział) te wszystkie antytypowe ,,święta uroczyste”, okresy uroczystości i radości, Swemu ludowi (w. 44; 4Mojż. 29:39; 30:1). To samo uczyni w Wieku Tysiąclecia w stosunku do ludu Bożego będącego pod Nowym Przymierzem. Jeżeli obchodzimy antytypowo te uroczystości, czyńmy to inteligentnie, czcząc Boga w duchu i prawdzie, by w ten sposób ciągle trwać w postawie mogącej otrzymywać te błogosławieństwa.
P ’67, 22.
BEREAŃSKIE PYTANIA DO POWYŻSZEGO ARTYKUŁU
(1) Czego Pięcioksiąg nie zawiera? Co można powiedzieć o stosownych dłuższych ustępach? Co zawierają 3Mojż. 23 i 4Mojż. 28, 29? Czego nie podaje 3Mojż. 23? A co podaje? Gdzie to jest najwyraźniej podkreślone? Jak?
(2) Jakie szczególne okresy publicznych nabożeństw były zgodne z Zakonem? Ile było „uroczystych świąt”? Które to były? Jak to jest potwierdzone? Co było wyznaczone w związku z nimi? Gdzie one wszystkie są wymienione? Dlaczego? Gdzie są kilkakrotnie wymienione? Czego nie zawiera 3Mojż. 23? Dlaczego nie?
(3) Jak dwa różne słowa hebrajskie, moad i chag, są oddane w 3Mojż. 23? Gdzie występuje słowo moad? Co ono oznacza? Gdzie jeszcze występuje to określenie? Jak jest oddane w 3Mojż. 23:2? Gdzie występuje słowo chag? Jaki jest jego źródłosłów? Do czego się odnosi? W związku z czym jest używane? Co mieli zrobić wszyscy mężczyźni izraelscy podczas tych świąt? Jakie teksty to potwierdzają? Co czyni 3Mojż. 23? Co obejmują moadim?
(4) Co jest często wymieniane w związku z tymi zarządzaniami? O czym to dowodzi? Co Bóg czyni antytypowo? Jak to jest w typie pokazane? Komu ta instrukcja miała być przekazana? Dotycząca czego? Co oznajmiono? Jaki jest tego typ? Co obejmują przywileje i doświadczenia? Czym one były dla antytypowego Izraela w czasie Żniw? Jaka powinna być nasza reakcja?
(5) Przed czym jest wymieniony sabat w 3Mojż. 23? Gdzie jeszcze? Co właściwie sabat rozpoczyna? Dlaczego? Co pokazuje Żyd. 4:3? Czego typem jest cotygodniowy sabat? Co musiał znosić rodzaj ludzki? Kiedy? Jak to pokazuje typ? Co można powiedzieć o rodzaju ludzkim następnego wieku? Co o tych, którzy zyskują usprawiedliwienie przez wiarę? Co jest przyznane tym usprawiedliwionym przez wiarę? Jak to jest pokazane w typie? Jakim jest ten odpoczynek? Dla kogo? Jak to jest pokazane w typie? Kto go ustanowił? Jak to pokazuje typ? Jak należy sabat traktować? Jak to pokazuje typ?
(6) Co przedstawia w. 4? Prócz cotygodniowych sabatów, ile było corocznych świętych odpoczynków i świętych zgromadzeń? Jakie to były święta? Gdzie są podane?
(7) Kiedy się odbywały zgromadzenia święte zwoływane na święto przaśników? Co one przedstawiają? Co pokazują zacytowane teksty Pisma Świętego? Czego nie będziemy tu roztrząsać? Dlaczego nie? Co podaje Ter. Pr. ’46, str. 56—61 i 77—81? Co podaje Ter. Pr. ’74, str. 5—12?
(8) Komu i co Bóg zlecił? Jak to jest pokazane w typie? Czego te instrukcje dotyczyły? Kiedy Jezus czynił to stopniowo? A szczególnie kiedy? Jaki jest na to dowód? Według Jego instrukcji, co mieli czynić? Jaki jest typ na to? Począwszy od kiedy? Jak to jest przedstawione w typie? Naszemu Panu jako komu mieli przedłożyć wspomniane sprawozdanie? Jak to przedstawia typ? Jakie są dowody? Co uczynił Pan? Jako kto? Co od tej chwili miało mieć miejsce? Dla czyjej korzyści? W jakim celu? Jak to przedstawia typ? Jak jest udowodnione? Jaki to był rodzaj ofiary? Jak to pokazuje typ? Co jej towarzyszyło? Jak to pokazuje typ? Czego lud Boży Wieku Ewangelii nie miał czynić? Kiedy to zarządzenie obowiązuje? Jaki jest tego typ? Kiedy będzie ono jeszcze obowiązywać? Jaki powinien być nasz stosunek do tego zarządzenia?
(9) Pod jaką nazwą w Starym Testamencie były znane Zielone Świątki? Jakie są na to dowody? Czym były Zielone Świątki? Jakie są na to dowody? Jakie były pierwsze pierwiastki? Co one z tego punktu widzenia przedstawiają? W jakim aspekcie? Jakie klasy w szerszym znaczeniu? Jak to jest udowodnione? Co ten dzień przedstawia z punktu widzenia popierwiastków? Niezależnie od czego? Na kogo będzie wylany Duch w Wieku Tysiąclecia? Jak to potwierdza Joel 2:28, 29? Jak 1Jana 3:1, 2? 2Kor. 6:18? Co pokazuje Obj. 14:4? Jakie w nim występuje podobne wyrażenie? Co to drugie wyrażenie obejmuje? Jako co? Co przedstawia na Wiek Ewangelii zgromadzenie święte? Przed jakim wydarzeniem? Co pokazuje Żyd. 12:23?
(10) Na co wskazuje rodzaj ofiar związanych z poświęceniem pierwiastkowych chlebów obracania? Jakie ofiary były składane w związku z Jezusem jako pierwszym antytypowym snopem? Jaka ofiara nie była z nimi przedstawiona? Dlaczego nie? Co było ofiarowane łącznie z chlebami obracania w dniu Pięćdziesiątnicy? Co jeszcze? Co się działo z tymi dwoma barankami? Jaki jest na to dowód? Czego dowodzi obecność ofiary za grzech i ofiary spokojnej? Co dowodzi jedna ofiara na grzech? A co dwie ofiary spokojne? Czego dowodzi fakt użycia kwasu do wypieku chlebów obracania?
(11) Co pokazują jasno powyższe rozważania? Jakiego okresu bytu nowych stworzeń nie pokazują?