Teraźniejsza Prawda nr 298 – 1978 – str. 41
zawsze istniał i zawsze był i jest niezmiennie ten sam w Swoich atrybutach istoty i charakteru.
W innym znaczeniu Bóg jest źródłem pokoju. On jest wielką fontanną pokoju, której wydobywające się strumienie wypływają do wszystkich dzieci pokoju udzielając, im pokoju, Jego pokoju. Pokój jest darem Boga. Między innymi jest on włączony do hojnych darów, kiedy jest o Nim powiedziane „Wszelki datek dobry, i wszelki dar doskonały z góry jest, zstępujący od Ojca światłości” (Jak. 1:17). W tym także znaczeniu pokój jest jedną z tych rzeczy, które pochodzą od Ojca (1Kor. 8:6).
Oczywiście pokój nie jest nam wręczany jak rzecz materialna, ponieważ w taki sposób On nie udziela Swoich darów duchowych. Jest to dar udzielony nam przez Niego w procesie kształcącym i rozwijającym charakter (Rzym. 15:13). Teksty częściowo cytowane i częściowo przytoczone powyżej dowodzą, że On jest źródłem pokoju.
CHRYSTUS POŚREDNIKIEM POKOJU
Nie daje go też Bóg nam natychmiast i bezpośrednio. Posługuje się raczej pośrednikiem, naszym Panem Jezusem Chrystusem, przez którego udziela go nam. Jest to jedna z tych wszystkich rzeczy, które otrzymujemy od Boga przez usługę Pana Jezusa (1Kor. 8:6). Z tego powodu Jezus mówi, że daje nam Swój pokój – pokój Boży, który Ojciec wpierw wypracował w Jego sercu i umyśle (Jan 14:27).
Niektóre ustępy uprzednio zacytowane dowodzą, że nasz Pan Jezus jest pośrednikiem Boga w wypracowywaniu w nas tak pokoju z Bogiem jak i pokoju Bożego, gdyż stał się dla nas mądrością Bożą, sprawiedliwością (usprawiedliwieniem), uświęceniem i wyzwoleniem, wypracowując między innymi pokój między Bogiem i nami (Efez. 2:14-17; Kol. 1:20) i pokój Boży w nas (Jan 14:27). Jest to więc częścią Jego kapłańskiej służby, by wypracować te dwie formy pokoju dla ludu Bożego. W ten sposób pokój jest darem Boga dla nas przez usługę naszego Pana.
POKÓJ PRZEZ SŁOWO BOŻE
Podczas gdy Bóg jest źródłem pokoju w tym znaczeniu, że jest jego dawcą dla nas i podczas gdy Pan Jezus jest Jego pośrednikiem, przez którego Bóg przyznaje nam ten dar, to jednak udziela go nam za pośrednictwem
kol. 2
Jezusa przez Słowo Boże. Nie jest on nam udzielany mechanicznie, w taki sposób jak ktoś mógłby, na przykład, wręczyć drugiemu banknot. Raczej jest nam udzielany na skutek procesu oświecającego i ożywiającego. Jest to prawdą w przypadku obu rodzajów pokoju, otrzymywanych od Pana: (1) pokój usprawiedliwienia w obu znaczeniach słowa pokój, to jest spokoju między stronami albo zewnętrzny spokój oraz spokój serca i umysłu wynikający z tego zewnętrznego spokoju i (2) pokój poświęcenia, to jest ten sam rodzaj spokoju w naszych sercach i umysłach, jaki Bóg posiadł w Swoim sercu i umyśle.
To, że obie formy pokoju usprawiedliwienia otrzymujemy przy pomocy Słowa Bożego jest oczywiste z powyższego wyjaśnienia, przedstawiającego jak pokuta wobec Boga i wiara w naszego Pana Jezusa są wypracowane w naszych sercach, przyprowadzając nas do usprawiedliwienia. Tam też wykazaliśmy, że Zakon o tym nauczał wytwarzając w naszych sercach świadomość grzechu (Rzym. 3:20), przekonanie o grzechu (Dz. 2:37) oraz odczucie potrzeby zbawiciela (Gal. 3:24). Przez te trzy rzeczy Zakon działa oświecające w naszych umysłach i ożywiające w naszych sercach aż do wystąpienia w nas pokuty wobec Boga. Zakon – słowo Boże o sprawiedliwości – tym sposobem spełnił swoją funkcję doprowadzając nas do pokuty. Inna część słowa Bożego – Ewangelia w jej aspektach usprawiedliwienia – była zastosowana do nas, aby nas doprowadzić do wiary. Także Ewangelia przez proces oświecający i ożywiający doprowadziła do powstania w nas usprawiedliwiającej wiary w Jezusa Chrystusa. Tak więc ,,wiara jest z słuchania”, poznania i zrozumienia słowa Bożego (Rzym. 10:14-17; Żyd. 11:1 [druga część], to znaczy, że słowo Boże oświecające wytwarza wiedzę, zrozumienie i wiarę w słowo Boże. Ono także doprowadza do wiary ożywiającej, która ufa, przywłaszcza sobie i odpowiada na obietnice dotyczące usprawiedliwienia (Żyd. 11:1 [pierwsza część]; Rzym. 10:8-11; 4:20, 21; Żyd. 11:13, 8; Efez. 2:16, 17; Dz. 10:36; Rzym. 3:22-26; 5:1). Widzimy więc, że Bóg usługuje nam pokojem usprawiedliwienia w obu jego znaczeniach przez Jezusa za pośrednictwem słowa Bożego, Prawdy.
Bóg także nam usługuje przez słowo Boże, Prawdę, pokojem Bożym w naszym poświęconym życiu, gdyż przez nie znamy ten plan i nasze miejsce w tym planie jako otrzymujący i jako udzielający z jego błogosławieństw dających nam pokój Boży (Jan 14:1, 27, 28; 16:33;