Teraźniejsza Prawda nr 295 – 1977 – str. 93

że pozbawiła niebiosa ich najdroższego skarbu i zesłała na świat Syna Jego serca, aby stał się naszym okupem. Tak więc do Rzym. 5:8 czytamy: „Lecz zaleca Bóg miłość swoją ku nam, że gdyśmy jeszcze byli grzesznymi, Chrystus za nas umarł”. Ewangelia Jana 3:16 jest innym ustępem podkreślającym to: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny”. Takiej miłości nigdy nikt inny nie okazał i być może, iż Bóg nigdy więcej takiej nie okaże.

      Po czwarte istniała działająca przyczyna w odniesieniu do okupu – Boska moc działająca przez Ducha Świętego w naszym drogim Odkupicielu. To stwierdzenie znajdujemy w Dz.Ap. 10:38: „Jako Jezusa z Nazaretu pomazał Bóg Duchem Świętym i mocą”. Ta moc Boża działająca w naszym drogim Zbawicielu umożliwiła Mu oddanie Swego życia jako ceny okupu (Żyd. 9:14), a także umożliwia Mu operowanie w zakresie wszystkich jego licznych wielkich skutków.

      Ostatecznie możemy zwrócić uwagę na zasługową przyczynę okupu. Było nią posłuszeństwo naszego Pana Jezusa. Tym co umożliwiło danie okupu było posłuszne i doskonałe serce, takie, które mogło powiedzieć językiem proroka: „Abym czynił wolę twoją, Boże mój! pragnę, albowiem zakon twój jest w pośrodku wnętrzności moich”. A świadectwo tego mamy w liście do Rzym. 5:19: „Bo jako przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wiele się ich stało grzesznymi: tak przez posłuszeństwo jednego człowieka wiele się ich stało sprawiedliwymi”. Tak więc święte posłuszeństwo naszego drogiego Odkupiciela, utrzymane wiernie aż do śmierci, było zasługową przyczyną okupu i uczyniło go możliwym. To co On posłusznie położył w śmierci miało prawdziwą zasługę, która przez Jego śmierć stała się dostępna dla ludzkości. Wskazaliśmy więc na to, co Pismo Święte nam przedstawia jako przyczyny okupu: Boskie przymioty – Jego sprawiedliwość, mądrość, miłość i moc (każdy działa w inny sposób: Boska sprawiedliwość domaga się go. Boska miłość pobudza do dania go, Boska mądrość planuje go i Boska moc uskutecznia go) oraz posłuszeństwo Jezusa jako zasługową przyczynę.

      Poprzedzeniem okupu jest karnacja Jezusa. Nikt z upadłej rasy Adama nie mógł być okupem, ponieważ każdy znajdował się pod wyrokiem śmierci, nikt z niej nie miał prawa do życia i złączonych z nim praw życiowych i ponieważ każdy znajdował się w warunkach
kol. 2
powodujących umieranie pod tym wyrokiem, nikt nie miał doskonałej ludzkiej natury i życia. Stąd żaden z nich nie mógł być odpowiednią ceną za doskonałego Adama, który zanim zgrzeszył posiadał prawo do życia i związane z nim prawa życiowe (Psalm 49:8, 9). Dlatego jeśli miał być dany okup za Adama, musiała być stworzona ludzka istota, na której nie ciążyłby wyrok Adamowy, i która nie byłaby dotknięta niedoskonałością Adamową. Bóg, tak jak w przypadku Adama, mógł ponownie stworzyć doskonałego człowieka z prochu ziemi i dać mu doskonałe życie z prawem do życia i jego prawami życiowymi jakie dał Adamowi. Ale tego nie uczynił, gdyż pragnął uczynić Odkupiciela najwyższym ze wszystkich Swoich stworzeń, na najwyższym, bo Boskim, poziomie życia. Stąd też, ponieważ Słowo, Michał, archanioł, wówczas najwyższy spośród istot niebieskich, był zawsze najwierniejszy, najskuteczniejszy z Boskich niebieskich zastępów, Bóg postanowił dać Mu szansę stania się Odkupicielem. Tego dokonał pozbawiając Go Jego duchowej natury, urzędu i mieszkania w tym celu, aby uczynić Go, i uczynił w procesie przemiany, istotą ludzką. Dlatego, zamiast użyć nasienia człowieka skazanego na śmierć, On do zapłodnienia jaja w Marii użył zasady życia i cech osobowych oraz cech duszy Słowa. Tak więc w ciągu dziewięciu miesięcy Słowo zostało przemienione z doskonałej duchowej istoty w doskonałą ludzką istotę, wolną od wyroku śmierci Adamowej a tym samym odpowiednią, by stać się okupem za Adama, ponieważ Jezus tak spłodzony i narodzony, dorósłszy do bezgrzesznej męskości, posiadał doskonałą ludzką naturę i życie, prawo do życia i prawa życiowe towarzyszące temu prawu do ludzkiego życia. Mógł więc skutkiem tego stać się Odkupicielem. Jego karnacja w doskonałą ludzką istotę posiadającą doskonałe życie, ludzkie prawo do życia i towarzyszące mu prawa życiowe musiała mieć miejsce, zanim On mógłby stać się Odkupicielem. Z tego powodu Jego karnacja była poprzedzeniem okupu. (Mat. 1:18; Łuk. 1:31-35; Jan 1:14; 2Kor. 8:9; Filip. 2:6-8; Żyd. 2:14, 16, 17).

      A teraz przestudiujemy dokładniej naturę samej ceny okupu. Biblia zdecydowanie stawia tę sprawę przed nami pod postacią terminów (określeń) handlowych. Przedstawia nam wierzyciela – jest nim Jehowa. Przedstawia nam też dłużnika – a tym jest Adam i jego rasa. Przedstawia nam przyjaciela dłużnika – jest nim Jezus, który jest chętny wykupić dłużnika przez zapłacenie długu i w ten sposób

poprzednia stronanastępna strona