Teraźniejsza Prawda nr 282-283 – 1975 – str. 76
PODRÓŻ DO GÓRY SYNAJ
(E. tom 11, roz. 5, dokończenie) 2Moj. 15:22—19:25
JETRO. SĘDZIOWIE. PRZED PRZYMIERZEM NA GÓRZE SYNAJ
(18) W 2Moj. 18 są przedstawione dwa doświadczenia ludu Bożego podczas Wieku Ewangelii w jego podróżowaniu do Królestwa i Nowego Przymierza, tak jak nasze poprzednie badanie zwróciło uwagę na niektóre inne doświadczenia. I tak jak w 2Moj. 3:4 były nam przedstawione niektóre figury o pewnych wydarzeniach zachodzących pomiędzy Bogiem a Chrystusem, tak samo znajdujemy w 2Moj. 18 podobną serię typów, tzn. że one wyobrażają pewne doświadczenia Boga i Chrystusa i pewne wynikające rzeczy wśród ludu Bożego zachodzące w jego podróży do Syjonu. W tej serii typów Jetro przedstawia Boga, szczególnie w Jego mądrości i mocy; a Mojżesz przedstawia naszego Pana Jezusa, tak jak on zwykle Go przedstawia w 2Moj., w 4Moj. i w 5Moj. Tymi kilkoma wstępnymi uwagami zaczynamy nasze badanie 2Moj. 18. Bóg, szczególnie w Swojej mądrości i mocy (Jetro, wyśmienity, 18:1), zwrócił specjalną uwagę (usłyszał) na przypisane i rzeczywiste wyzwolenie, które On opracował (uczynił Bóg) w Swojej mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy na korzyść naszego Pana i Jego ludu (Mojżeszowi… ludowi swemu) i w tym wyzwolił On Swój lud z imperium Szatana (Pan… z Egiptu). Nim postąpimy dalej, należy tu uczynić uwagę, że ta historia ma potrójne wypełnienie w wielkim obrazie: (1) w Żniwie Żydowskim, (2) w Okresie Przejściowym i (3) w Żniwie Ewangelicznym (tj. w Paruzji i Epifanii). W tym badaniu szczególniej wykażemy trzecie zastosowanie jako praktyczniejsze dla nas.
(19) W ciągu okresu od 1846 r. do 1874 Małe Stadko (Zefora, ptaszek, w. 2), oprócz odłączonej świątnicy i wierniejsi z usprawiedliwionych (Gerson, obcy tam, w. 3) oraz mniej wierni z usprawiedliwionych (Eliezer, mój Bóg jest pomocnikiem, w. 4) po powołaniu do Ruchu Millera w latach 1829—1844, byli z powrotem odesłani do Babilonu po 1846 r. (którą… odesłał) przez szczególne postępowanie naszego Pana rozpoczęte między 1844 a 1846 r. Oni przez poselstwo żęcia byli przyprowadzeni przez Boga do Ruchów Paruzji i Epifanii, a więc do naszego Pana Jezusa (wziął Jetro… przyszedł… z synami… z żoną… do Mojżesza, w. 5), z dala od Babilonu do stanu odosobnienia
kol. 2
(na puszczę) wśród próbujących doświadczeń w bliskiej obecności Królestwa i Nowego Przymierza (obozem położył się przy górze Bożej). Rozwijanie wierniejszych z tymczasowo usprawiedliwionych (Gerson, w.3) było pierwszą pracą po wyzwoleniu naszego Pana z imperium Szatana a wprowadzeniem Go do Boskiej natury i chwały, w których był On naprawdę obcy jako nowe stworzenie w obcej sferze dla Niego (przychodniem w ziemi cudzej), a mniej wierni z tymczasowo usprawiedliwionych byli stałym przypomnieniem o Boskim dopomaganiu Mu w przezwyciężaniu wojowniczych teorii Szatana (był mi ku pomocy… od miecza Faraonowego, w. 4). Przez nauki i dzieła paruzyjne i epifaniczne Bóg dał poznać Jezusowi, że był On w społeczności z Nim (wskazał… Jetro idę, w. 6); przez te nauki i dzieła Bóg również przyprowadził trzy powyżej wymienione klasy do naszego Pana (żona twoja… synowie), te ostatnie przyszły z pierwszą klasą (z nią).
BÓG I CHRYSTUS WSPÓLNIE ROZMAWIAJĄ
(20) Nasz Pan oczywiście odpowiedział na poselstwo Ojca i na stosowną działalność (Mojżesz wyszedł przeciwko świekrowi swemu, w. 7) i uczynił to z należącą się czcią Swojemu Zwierzchnikowi oraz z czułą miłością, jaką żywił do Boga (ukłoniwszy całował go). Obydwaj wyrazili żywe zainteresowanie we wzajemnej pomyślności (pytał jeden drugiego o pomyślność, zdanie to jest opuszczone w polskiej Biblii) i zajęli stanowisko w sferze urzędowej działalności Jezusa (weszli do namiotu). Jezus świadczył (rozpowiadał, w. 8) o dziełach Jehowy odnoszących się do Szatana i jego sług (wszystko, co uczynił… Faraonowi i Egipczanom) na korzyść paruzyjnego i epifanicznego ludu Bożego (za przyczyną Izraela). Jezus również opowiedział o bolesnych doświadczeniach i o ciężkich pracach, które przypadły im w udziale wśród doświadczeń wyzwolenia z obecnego złego świata, gdy postępowali naprzód do Królestwa i Nowego Przymierza (trudność… w drodze); On także podkreślił wyzwalającą moc Jehowy we wszystkich tych bolesnych doświadczeniach i ciężkich pracach (jako je Pan wybawił). Oczywiście, że Bóg