Teraźniejsza Prawda nr 281 – 1975 – str. 60
nieprzyjaciół? W jakim zakresie każdy z nich pracował? Który z nich był najzdolniejszy? Jakie były jego główne charakterystyki? Co papież Sykstus VI uczynił z jego „Dysputacjami”? Jak jego dzieło jest oceniane przez teologów katolickich i protestanckich? Jakiego błędu trzymali się luteranie odnośnie celu usprawiedliwienia z wiary, który był dla nich niekorzystny w walce przeciw rzymskim kontrowersjonistom? Co pozafiguralny Elisama osiągnął w swoich kontrowersjach z Rzymem?
(17) Jak pozafiguralny Elisama zbił następujące argumenty papieskich kontrowersjonistow: (1) że usprawiedliwienie znaczy uczynienie człowieka sprawiedliwym, przez dobre uczynki; (2) że przez uczynki Zakonu, o których Apostoł Paweł mówił, że nie mogą usprawiedliwić, miał na myśli uczynki odnoszące się do obrzędów zakonnych, a nie do dziesięciu przykazań; (3) że sama natura dobrych uczynków jest aby usprawiedliwić; (4) że Bóg nie dałby Zakonu z ofertą żywota, gdyby człowiek nie mógł urzeczywistnić tejże oferty; (5) że wiara sama nie jest wystarczająca aby usprawiedliwić; (6) że sprawiedliwość jednego nie mogłaby usprawiedliwić drugiego?
(18) Jak pozafiguralny Elisama zbił następujące argumenty papieskich kontrowersjonistow: (7) że Bóg nie dozwoliłby Kościołowi błądzić w nauce o usprawiedliwieniu; (8) że dobre uczynki są warunkiem dostania się do nieba; (9) że zasługa Chrystusowa nie zadowala sprawiedliwości, lecz jest to wlanie miłości w serce, która czyni sprawiedliwym; (10) że katolicka doktryna o usprawiedliwieniu jest prawdą, ponieważ przychodzi z Boskiego nieomylnego „kanału”? Jaki był charakter zbijań pozafiguralnego Elisama?
(19) Co pozafiguralny Elisama ofiarował na końcu? Jak on użył naukę o usprawiedliwieniu z wiary w pobudzeniu do uwielbienia Boga i Chrystusa? Do wiary, nadziei, miłości, i posłuszeństwa? Do pocieszania? Do samokontroli i cierpliwości? Do poświęcenia? Do wzmocnienia? Do pokoju? Do radości? Do przebaczania? Do rodzicielskiej dobrotliwości, cierpliwości i litości? Do miłości ku grzesznikom? Do pokory? Do szczerości? Do sprawiedliwości? Do męstwa? Do odwagi w obliczu śmierci? Do braterskiej miłości? Do nienawiści grzechu? Tak czyniąc, jak on zastosował doktrynę o usprawiedliwieniu z wiary?
(20) Jakie właściwe miejsce ta doktryna dała Luterańskiemu Kościołowi? Dlaczego? Jak powinniśmy czuć się względem usług pozafiguralnego Elisama?
(21) Nad jaką grupą książęcych ofiar zastanowimy się następnie? Kto reprezentował tych ofiarników? Co słowa Gamalijel i Pedasur znaczą? Jak ich znaczenia stosują się pozafiguralnie? W której figurze jest opuszczony Kościół Kongregacjonalny? Gdzie on należy w tej figurze? Dlaczego? W których denominacjach jego specjalna nauka została przyjęta? W jakiej figurze jest on przedstawiony? Przez które pokolenie?
(22) Jaka figura ilustruje Kościół organizacyjnie? Czym jest Kościół z tego punktu zapatrywania? Co jest przedstawione przez kręgosłup ludzki? Przez siedem kręgów szyjnych, dwanaście kręgów piersiowych i ich dwanaście par żeber? Pięć kręgów lędźwiowych? Kość krzyżową i kość ogonową? Prawe ramię i prawą rękę? Lewe ramię i lewą rękę? Prawą nogę i stopę? Lewą nogę i stopę? Stopy odrębnie od nóg?
(23) Kto rządzi Kościołem? Jakie klasy sług On używa w Kościele? Jakie są ich odrębne funkcje? A jakie Apostołów i „onego Sługi”? Wszystkich innych? Co nie jest ich funkcją. Czego miejscowy kościół nie może uczynić innemu miejscowemu kościołowi lub powszechnemu Kościołowi, czy też na odwrót? Jakie jest pokrewieństwo między nimi? Kto jest Głową miejscowego kościoła? Kto pod Nim rządzi jego sprawami? Jak to oddziałowuje na zbór? Określ władzę Dwunastu i „onego Sługi” pod tym względem a także przywileje i ograniczenia wszystkich innych.
(24) Podaj w skróceniu treść dwóch poprzednich paragrafów. Jakie pokrewieństwo mają te rzeczy do szafarskiej doktryny Kościoła Kongregacjonalnego? Określ tę doktrynę. Jakie trzy rzeczy ona obejmuje? Jak zbór stoi w pokrewieństwie do wszystkich innych chrześcijan i zborów? Jakie dwa słowa określają tę doktrynę?
(25) Co można uczynić z tą doktryną? Kto potwierdził tę doktrynę? Jakie siedem rzeczy dowodzą jej prawdziwości, o ile się to tyczy rządzenia przez kongregację swymi sprawami? Co za wniosek powinien być wyciągnięty z tych dowodów? Jaki jeszcze fakt jest zgodny z tym wnioskiem? Co ilustruje tę zgodność? Dlaczego Kościół Kongregacjonalny stoi na zachodzie pozafiguralnego Przybytku?
(26) Kto zapoczątkował ruch, później przekręcony na Kościół Kongregacjonalny? Jakie są główne zarysy jego historii i czynności do 1578 roku? Od 1578 do 1580?
(27) Do czego jego czynności pobudziły go? Dlaczego? W ilu więzieniach był on więziony?