Teraźniejsza Prawda nr 276-277 – 1974 – str. 73

Biblii w tym przedmiocie, który studiujemy. Nasza pierwsza ogólna uwaga pod tym względem udowodni, że taki jest na ten przedmiot pogląd Biblii. O ile chodzi o stworzenie wszechświata materialnego włącznie z tą ziemią i jej przynależnościami, to jest to pokazane w licznych ustępach Pisma Św. Najbardziej szczegółową listą z nich jest ta, którą rozpoczyna się księga Rodzaju. Podamy najpierw listę ustępów Pisma Św. dowodzących, że Bóg stworzył wszechświat – niebo i ziemię, 1Moj. 1:1; 2:1-4; 2Moj. 20:11: 1Sam. 2:8; 2Król. 19:15; Neh. 9:6; Psalm 33:6, 7; 89:12; 102:26; 103:22; 104:2, 3, 5, 6; 121:2; 124:8; 136:5-9; 146:5, 6; Przyp. 3:19; 8: 26-29; 16:4; 26:10; Kazn. 11:5; Izaj. 37:16; 40:12, 26, 28; 42:5; 44:24; 45:12, 18; 48:13; 51:13, 16; Jer. 10:12, 16; 31:35; 32:17; 51:15; Jonasz 1:9; Zach. 12:1; Dz.Ap. 4:24; 7:50; 14:15; Rzym. 1:20; 1Kor. 8:6; Efez. 3:9; Żyd. 2:10; 3:4; Obj. 4:11; 10:6; 14:7. Następnie podamy ustępy Pisma Św., w których nie ma wzmianki o ziemi jako stworzonej przez Boga, lecz które dowodzą, że Bóg stworzył niebo, gwiaździste niebo w górze: 1Moj. 1:14-19; 1Kron. 16:26; Ijob 9:8, 9; 26:13; Psalm 8:4; 19:2. Teraz przedstawiamy trzecią listę ustępów Pisma Św., w których .nie ma wzmianki o niebie jako stworzonym przez Boga, lecz które dowodzą, że Bóg stworzył i uporządkował ziemię: 1Moj. 1:2, 9, 10; Ijob 26:7; 38:4; Psalm 24:1, 2; 65:7; 78:69; 90:2; 95:4, 5; 104:24; 119:90; Jer. 27:5. Teraz przytaczamy czwartą listę ustępów Pisma Św., które dowodzą, że Bóg stworzył człowieka: 1Moj. 1:26, 27; 2:7; 5:1, 2; 9:6; 2Moj. 4:11; 4Moj. 16:22; 27:16; 5Moj. 4:32; 32:6, 15, 18; Ijob 10:3, 8, 9, 11, 12; 31:15; 33:4; 34:19; Psalm 86:9; 94:9; 95:6; 100:3; 139: 13; 149:2; Przyp. 20:12; 22:2; Kazn.11:5; Izaj. 17:7; 43:1, 7, 15; 44:2; 45:12, 18; 51:13; 64:8; Jer. 27:5; Mal. 2:10; Dz. 17:26, 28; 1Kor. 12:18, 24, 25; 1Piotra 4:19. Następujące ustępy pokazują, że Bóg stworzył zwierzęta lądowe i morskie: 1Moj. 1:20-25; Ijob 12:7-9; Psalm 8:7-9; Jer. 27:5; 1Tym. 6:13. Tak samo Pismo Św. dowodzi, że Bóg stworzył rośliny, 1Moj. 1:11-13; 2:8, 9; 1Kor. 15:36-38. Następujące ustępy pokazują, że Bóg stworzył prawa przyrody i stosuje je w Swoim dziele twórczym: 1Moj. 1:3-10; Ijob 28:23-26; 37:16, 18; 38:8-10; Psalm 8:4; 33:6-9; 104:30; 119:90, 91; 148:5, 6; Przyp. 8:26-29; 30:4; Izaj. 40:12; 45:7, 18; Jer. 5:22; 31:35; 51:15, 16; Amos 4:13; 5:8; 9:6; Mat. 6:26-30; Dz. 17:25, 26; 1Kor. 8:6; 2Kor. 4:6. Te siedem kierunków myśli o Bogu jako Stworzycielu, po szczegółowym przeanalizowaniu,
kol. 2
dałyby nam wspaniały wgląd w Niego w Jego stosunku do Jego dzieł stworzenia. Właściwe zbadanie powyższych list ustępów Pisma Św. ubłogosławi czyniącego to pewnymi nadzwyczaj pięknymi informacjami. Niektóre z tych wierszy zawierają opisy Jego dzieła twórczego, które są nadzwyczaj wzniosłe; inne z tych wierszy są bardzo piękne; a wszystkie one są dziwnie proste jako wyrażenia faktów.

      Zobaczywszy w ogólnych terminach, że Bóg jest przedstawiony przez Pismo Św. jako Stwórca, dla porządku byłoby teraz właściwym wprowadzenie pewnych uwag, co do znaczenia wyrazu stworzenie. Słowo to w tej łączności używane jest w dwóch znaczeniach: (1) jako proces lub działanie i (2) jako jakiś produkt albo jako produkt takiego procesu lub działania. Jako proces lub działanie, wyznania określiły go, jako uczynienie wszystkich rzeczy z niczego. My uważamy to określenie jako fałszywe. Jest ono na pewno przeciwne biblijnemu użyciu tego słowa w każdym przypadku użycia go tam, gdzie materiały do jego określenia są dane. Nasze określenie stworzenia jako procesu albo działania brzmi: jest to uczynienie nowych rzeczy z substancji poprzednio istniejących. Teraz przeprowadzimy studium tego słowa jak ono jest użyte w Biblii, porównując ze sobą obie wyżej podane definicje w świetle stosownych ustępów Biblii; a czyniąc to będziemy cytowali każdy przypadek stosownych słów hebrajskich i greckich określający ich znaczenie. To stosowne słowo hebrajskie jako czasownik jest boya, a słowo greckie jako czasownik ktizo. Są niektóre ustępy, w których te słowa są spotykane w takich związkach, że nie dają żadnego światła, co do ich określenia. Wskażemy te słowa bez cytat. Te zaś, które przekazują takie światło, zacytujemy i sklasyfikujemy z krótkimi komentarzami. To umożliwi naszym czytelnikom uzyskanie dowodu biblijnego na określenie tych słów w ich osobistym i zupełnym studium. Zanim jednak podejmiemy taką dyskusję, zacytujemy i zbadamy ustęp, który używają wyznaniowcy w próbie udowodnienia swojej myśli. Ten tekst brzmi w przekł. A. V. jak następuje: ,,Przez wiarę rozumiemy, że światy zostały ukształtowane przez Słowo Boże tak, że rzeczy, które są widzialne, nie zostały utworzone z rzeczy, które się ukazują” (Żyd. 11:3).

      Tłumaczenie więc tego tekstu w przekł. A. V. zostało podane na ,,ukształtowane”! Ci, którzy go tak przetłumaczyli, wierzyli, że wszystkie rzeczy zostały stworzone z niczego i oni

poprzednia stronanastępna strona