Teraźniejsza Prawda nr 264-265 – 1972 – str. 80
Ale, jak zauważono w (1) oświadczeniu powyżej podanym, br. Russell zmienił swój pogląd na właściwe zamknięcie Żniwa w październiku 1914 r. W tym więc artykule, w par. 2 (Z 5950) podaje on dwa powody, dla których zmienił swoje zdanie co do zamknięcia Żniwa.
Pierwszym z nich było to, że za dużo ludzi przychodziło do Prawdy i widocznie zostali odłączeni na służbę Panu, by stanowiło to pokłosie. Pan dla bardzo mądrych powodów nie dał mu zrozumieć, że ci ludzie nie byli przyszłymi członkami Małego Stadka, ale prawie we wszystkich wypadkach byli oni pozafiguralnym Lotem (utratnikami koron) i jego dwoma pozafiguralnymi córkami (Młodocianymi Godnymi i tymczasowo usprawiedliwionymi z wiary) uciekającymi z pozafiguralnej Sodomy w Ameryce przed zaczęciem się tam jej niszczenia (Łuk. 17:28-30).
Drugim powodem było to, że br. Russell spodziewał się uderzenia Jordanu (on nie mógł zrozumieć, jak to uderzenie mogłoby być dokonane w mniej niż trzech latach) i podał myśl, że w ciągu tego czasu niektórzy będą przyprowadzeni do Pana w poświęceniu i do znajomości Prawdy. Poprzednio jednak nauczał on, że pierwsze uderzenie Jordanu było już w toku działania. Na przykład Z 5846, szp. 2, par. 1 (art. ,,Figuralne Doświadczenia Eliasza i Elizeusza”, par. 16) pisał on: „Może się nasunąć pytanie w waszych umysłach – czy uważasz, że to [uderzenie Jordanu] jeszcze nie nastąpiło? Uważamy, że to dotychczas zupełnie [nasze podkreślenie] nie wypełniło się. Czy nie uważasz, że Foto-Drama Stworzenia ma w tym udział? Być może. Czy będzie coś więcej? Nie wiemy. Raczej uważamy, że jest jeszcze coś więcej. Stanowczo jednak tego nie oświadczamy”. Wierzymy, jak to wykazano gdzie indziej, że właściwy pogląd w zgodzie z punktem widzenia dopiero co wyrażonym jest ten, że Pierwsze Uderzenie Jordanu było dokonane od jesieni 1914 r. do jesieni 1916 r. (T.P. '35,83-86). Drugie Uderzenie Jordanu dokonane przez pozafiguralnego Elizeusza, czyli Wielkie Grono w Towarzystwie Strażnicy nastąpiło później, od około 1Paźdz. 1917 r. do około 1 maja 1918 r. (T.P. '35,94).
Kiedy br. Russell mówi w Z 5950, szp. 2, par. 4 (art. „Żniwo Jeszcze Nie Skończone”, par. 10), że „trzy i pół roku służby Jezusa było więcej [nasze podkreślenie] czasem przygotowania Apostołów na narzędzia do żęcia i do zaostrzonego przygotowania sierpa Prawdy do późniejszej pracy, która rozpoczęła się [nasze podkreślenie] w Zielone Świątki”, to oczywiście mówi on prawdę. Ale te same słowa, których on używa, dowodzą, że chociaż praca przed Zielonymi Świątkami była głównie („więcej”) taką pracą, to jednak nie była ona taką wyłącznie, ale była ona na mniejszą skalę drugą pracą, tzn. pracą żęcia, tak jak to zacytowane przez niego teksty Pisma Św. i fakty dowodzą.
W par. 8 u dołu tego samego art., br. Russell oświadcza: „Nie widzimy więc powodu do kwestionowania daty października 1874 roku, jako początku czasu żniwa i równoległości czasu, kiedy Jezus rozpoczął swoją służbę
kol. 2
w czasie żniwa Wieku Żydowskiego”. Br. Russell mówi (w tym samym par.), że „od tego czasu [od 1874] nowa pieśń [poselstwa Żniwa] była na ustach ludu Pańskiego, jakiej się nauczyli o Jego dobroci przez Boski Plan Wieków”. Pokazuje więc on, że lud Pański wykonywał pracę Żniwa począwszy od r. 1874.
Ale zauważmy sofizmat, jaki niektórzy używają, aby uniknąć jasnej nauki br. Russella tu podanej, że poselstwo Żniwa zaczęto ogłaszać od czasu końca 1335 dni – od 1874 r. Oni twierdzą, że rok 1874 był datą zaznaczającą początek czasu Żniwa, ale nie pracę Żniwa. Fakt, że „od tego czasu [od 1874 r.] nowa pieśń była na ustach ludu Pańskiego”, tzn. począwszy od r. 1874 ogłaszali oni poselstwo Żniwa, dowodzi, że od r. 1874 wykonywali oni pracę Żniwa. Czym bowiem była praca Żniwa? Tylko śpiewaniem nowej pieśni (Obj. 15:2-4), ogłaszaniem poselstwa Żniwa. Przeto zastosowana tu różnica jest sofizmatem – ona sprzeciwia się podanej przez br. Russella dacie (1874 r.) i temu, co było czynione począwszy od tej daty. Kiedy nadchodzi dla Boga czas do wykonania czegoś, to On wykonuje to natychmiast, tak jak jest to wyraźnie pokazane w tym wypadku w Obj. 14:15: „Zapuść sierp twój a żnij, gdyż tobie przyszła godzina, abyś żął [wykonywał pracę Żniwa], ponieważ się dostało żniwo ziemi”.
Jeżeli zaś ktoś podkreśla oświadczenie br. Russella o zmartwychwstaniu Jezusa „przed rozpoczęciem zbierania Kościoła” (art. „Żniwo Jeszcze Nie Skończone”, par. 13) jako dowód, że żęcie zaczęło się w Zielone Świątki 33 r. po Chr., a zatem że zbieranie Kościoła zaczęło się w r. 1878, to podajemy na to w odpowiedzi dwie rzeczy: (1) Ponieważ artykuł znajdujący się pod rozwagą zaprzecza jakimkolwiek równoległościom Dyspensacji pomiędzy pracą względem prawdziwych Izraelitów w Żniwie Żydowskim a duchowymi Izraelitami w Żniwie Ewangelicznym po 16 Nisan 33 r. a 1878 r., więc br. Russell nie mógł mieć na myśli tej uwagi, której można by użyć celem udowodnienia, że Żniwo Ewangeliczne zaczęło się w Zielone Świątki 1878 r. (2) Ma się rozumieć, że zbieranie Kościoła nie mogło się rozpocząć przed Zielonymi Świątkami, ponieważ to samo słowo (zbierać) oznacza gromadzenie Nowych Stworzeń jako Kościoła, którego nikt nie był członkiem aż dopiero w Zielone Świątki. Ale żęcie prawdziwych Izraelitów rozpoczynające się z naszym Panem, pierwszym ziarnem pszenicy (Jan 12:24) i postępujące naprzód z Apostołami, 70 uczniami i innymi, aż do zgromadzenia co najmniej 500 uczni (1Kor. 15:6) trwało od paźdz. 29 r. po Chr. do Zielonych Świątek bez członkostwa Nowych Stworzeń, z wyjątkiem naszego Pana Jezusa Chrystusa jako Nowego Stworzenia. Brat Russell słusznie zaprzecza, by Równoległości Dyspensacyjne działały względem rzeczywistego Izraela Cielesnego po r. 33 i względem rzeczywistego Izraela Duchowego po r. 1878. Chociaż równoległości te nie działały już potem, to jednak Równoległości Żniw działały od r. 29 do 69 i od r. 1874 do 1914. Zaniechanie zauważenia różnicy pomiędzy tymi