Teraźniejsza Prawda nr 255-256 – 1971 – str. 45
I w tych siedmiu psalmach po obu stronach tego środkowego, imię Jehowa znajduje się dwadzieścia cztery razy, a „Jah” dwa razy (raz w trzecim psalmie po obydwóch stronach z siedmiu psalmów). W środkowym psalmie imię Jehowa znajduje się trzy razy. Nie jest podane kto napisał pozostałe 10 psalmów, kto urządził te piętnaście psalmów w ich wyjątkowym porządku lub dlaczego one są nazwane Pieśniami Stopni. Niektórzy twierdzą, że więcej niż cztery z nich były pisane przez Dawida. Jest prawdą, że Dawid miał urozmaiconą karierę i że wiele rzeczy w tych dziesięciu bezimiennych psalmach może stosować się bardzo dobrze do jego uczuć i doświadczeń, lecz jeśli one były jego autorstwa, to dlaczego nie było to przedstawione jak w wypadku pozostałych czterech? Nawet gdyby Psalm 132 odnosił się do Dawida, to rzecz oczywista, że był napisany przez kogoś innego. Chociaż niektóre z tych dziesięciu bezimiennych psalmów mogły być napisane wcześniej, to jednak jest więcej prawdopodobieństwa, że one były napisane gdzieś pomiędzy końcem dni Salomona a przy zamknięciu kanonu Starego Testamentu.
Jest wiele punktów widzenia odnoszących się do pochodzenia, ułożenia i celu tego zbioru psalmów:
Utrzymywana jest więcej ogólna opinia, że te psalmy były napisane w różnych czasach i ułożone dla Izraelitów do używania w różnych okresach podróży do Jeruzalemu, a które były wymagane przez Zakon (5Moj. 16:16) i którym towarzyszyły pieśni i instrumenty muzyczne (Iz. 30:29; por. 1Moj. 31:27). Psalm 121; 122; 125 i niektóre inne zgadzają się z tym punktem zapatrywania. Jest to również poparte przez niezaprzeczone używanie hebrajskiego słowa alah, oznaczające iść w górą, wznosić się w związku z takimi podróżami (2Moj. 34:24; 1Król. 12:27, 28; Psalm 122:4; por. z 2Kron. 36:23; Ezdr. 1:3, 5; Izaj. 2:3; Jer. 31:6; Mich. 4:2; Zach. 14:16, 18). Jest to źródłosłów, z którego pochodzi ma’aloth, hebrajskie słowo przetłumaczone na stopnie na czele tych piętnastu psalmów. Zgodnie z tym, niektóre przekłady (jak np. A.R.V., R.S.V. i Rotherhama) podają na czele każdego z tych psalmów „Pieśń Wstępowania” (lub ,,chodzenia pod górę”). To dobitne wyrażenie „chodzenie pod górę” zdaje się wskazywać na coś szczególnie uroczystego i wyraźnie przykazanego, tak jak właśnie to było w wypadku tych podróży. Niezależnie czy były te psalmy napisane i ułożone szczególnie dla użytku Izraelitów w tych podróżach, czy też nie, to jednak jest bardzo prawdopodobne, że one były używane przy tych okazjach.
Wczesna tradycja mówi, że te piętnaście psalmów były nazywane Pieśniami Stopni, ponieważ one były śpiewane na piętnastu stopniach Świątyni. W świątyni Ezechielowej (Ezech. 40:2, 22, 31) było piętnaście stopni w dwóch pasmach: pierwsze siedem były na zewnętrznym dziedzińcu, a następne osiem w wewnętrznym dziedzińcu. Chociaż ta świątynia była widzeniem i symbolem i nigdy nie była rzeczywiście zbudowana, to jednak na podstawie analogii możemy uważać, iż był podobny układ stopni w Świątyni Salomonowej i w świątyni Zorobabela. 2Kron. 9:11 (por. T.P. ‘60, 72, szp. 2 u góry strony) pokazuje jasno, że były schody lub tarasy w Świątyni Salomonowej. Nie jest prawdopodobne, aby te Pieśni Stopni były napisane i ułożone specjalnie do śpiewania na schodach tej Świątyni, niemniej jednak mogły one być używane w ten sposób.
Niektórzy myślą, że te psalmy były ułożone przy „wnoszeniu Arki” na Syon. Inni mówią, że były one ułożone dla Izraelitów do śpiewania, gdy powracali z ich niewoli babilońskiej. Psalm 126 raczej popiera tę myśl. Jeszcze inni twierdzą, że one były przeznaczone dla zachęcania pracowników zatrudnionych przy odbudowie murów jerozolimskich za Nehemiasza. Jednak są poważne zarzuty co do każdego z tych przypuszczeń. Jest nieprawdopodobne, aby te psalmy były ułożone dla jakiegokolwiek z tych trzech powyższych celów.
Inni utrzymują, że tytuły te wcale nie odnoszą się do liturgicznego użytku, lecz do technicznego układu. I stąd niektórzy myślą, że te psalmy oznaczają wyciąganie w górę lub podnoszenie głosu „będąc śpiewane z najwyższym wyniesieniem głosu i muzyki”, a inni stosują je do „syntetycznego urządzenia równoległych linii”. Geseniusz oświadcza, że „prawdopodobniej nazwa ta odnosi się do szczególnego rytmu w niektórych z tych psalmów, przez który to rytm sens posuwa się naprzód przez stopnie lub schody, a niektóre słowa poprzedniego zdania są powtarzane na początku następującego z dodatnimi i dokładniejszymi wyjaśnieniami myśli tak, że znaczenie tego było jak gdyby „wynoszone”, np. w Psalmie 121:1, 2, gdzie słowa „moja pomoc” są w ten sposób powtarzane. Jednak poważne zarzuty powstały także przeciwko tym poglądom.
PIEŚNI KRÓLA EZECHIASZA ROZWAŻANE
Jest bardzo możliwe, że król Ezechiasz napisał niektóre lub wszystkie dziesięć bezimienne Pieśni Stopni i że on ułożył te piętnaście psalmów w ich wyjątkowym porządku.