Teraźniejsza Prawda nr 255-256 – 1971 – str. 35
295-306, drugie wydanie). Wobec tego 20-ty rok Artakserksesa, tj. 19 pełnych lat i część roku, przypadła w 455 r. przed Chr. To wyliczenie jest oczywiście poprawne, ponieważ pomazanie naszego Pana przypadało w październiku 29 r. tj. 28 i ¾ r. po styczniu l R.P. 454 i ¼ + 28 i ¾ = 483 = lata symbolicznych 69 tygodni (69×7 = 483) od ukończenia murów Jerozolimskich do pomazania Jezusa (Dan. 9:25). Przez udowodnienie tego punktu zostało udowodnionych siedem uprzednio wymienionych w tym liście.
Rozumie się samo przez się mój Drogi Bracie, że powyższe nie jest nieuprzejmym krytykowaniem Twoich poglądów dotyczących chronologii. Miłuję Cię za bardzo, ażeby myśleć o takim krytykowaniu Ciebie. Jest to raczej próba – wierzę, że pomyślna – obrony Twoich wyników z zakresu chronologii, ażeby je uczynić odpornymi z pewnych punktów widzenia, które nieprzyjaźni krytycy, wymagający zupełnej dokładności w szczegółach, mogliby podjąć przeciwko tym drobnym niedokładnościom, gdyby je znali. Ty wyraźnie stwierdzasz, że w pewnych przypadkach ignorowałeś zawikłane ułamki (chociaż w dwóch w.w. przypadkach użyłeś je ściśle) wierząc, że neutralizują się nawzajem. Powyższe wskazuje, że istotnie neutralizują się wzajemnie. Twoje więc wyniki są poprawne, pomimo kilku nieznacznych nieścisłości, co jest jeszcze jednym dowodem, wśród wielu, że Pan Jezus używa Twój umysł jako przewód do przekazywania właściwej Prawdy w tym czasie żęcia. Byłbym rad, gdybyś podał Twoje myśli w związku z powyższym, niezależnie od tego kiedy znajdziesz na to wolną chwilę.
Z chrześcijańską miłością i zapewnieniem modlitw pozostaje,
Twój brat w Panu
Paul S.L. Johnson
Autor powyższego listu, po około trzech tygodniach od wysłania listu, spotkał się z naszym Pastorem, który go zapewnił, że zagadnienia przedstawione w liście były dobrze opracowane. Podkreślił on także z zadowoleniem, że dane przedstawione w omawianym liście zabezpieczyły datę 1914 roku jako datę końca czasów pogan, która musi być podtrzymywana. Wybuch wojny w miesiąc później przyłożył Boską pieczęć na tę datę. Bez wątpienia wielu zmian, jakich wymagałyby te korekty na płytach drukarskich, nie można było przeprowadzić ze względów technicznych.
kol. 2
UWAGA II – do stron 276, 277
Powodem napisania niniejszego artykułu jest fakt odrzucania dyspensacyjnych paraleli. Ażeby pomóc w wyjaśnieniu tego przedmiotu musimy pamiętać, że w dyspensacyjnych paralelach dwa zarysy muszą być zgodne: (1) czas i (2) czynności, tzn. równoległe czynności muszą występować w równoległych czasach. Błędem jaki niekiedy występuje w związku z tym zagadnieniem, są równoległe nie korespondujące ze sobą czynności i nie korespondujące ze sobą okresy. Najbardziej znamiennym przykładem tego jest porównywanie równoległości żęcia w 1914 r., przy końcu Wieku Ewangelii – zarys łaski, ze zburzeniem Jerozolimy w 70 r. – zarys gniewu. Oczywiście ani zarysy łaski i gniewu nie korespondują z sobą, ani 1914 r. nie koresponduje z 70 r.; pierwszy miał miejsce 40 lat po rozpoczęciu się Żniwa Wieku Ewangelii w 1874 r., a drugi 41 lat później po rozpoczęciu się Żniwa Żydowskiego w 29 roku. Błąd ten został odkryty w 1903 r. i skorygowany w 1904 r. w następujący sposób: W związku z licznymi zmianami, jakich wymagały te zarysy, a które były dokonywane na kliszach drukarskich – gdzie wiele zmian nie można było przeprowadzić jeden paragraf (drugi na str. 245, II Tom- wyd. ang. z 1914 r.) był wstawką w druku, który podawał datę 69 r. jako koniec 40 lat Żniwa Żydowskiego przeciwna dacie 70 r. Ucieczka braci w 69 r. z Jerozolimy do Judei wydaje się być dowodem podkreślającym koniec Żniwa Żydowskiego (Łuk. 21:20, 21). Wówczas były dwa otoczenia Jerozolimy, jedno z daleka, które zakończyło się jesienią 69 r., drugie z bliska, zakończone wiosną 70 r. Ostatnie wykluczało możliwość ucieczki, ponieważ było związane z hermetycznym oblężeniem. Pierwsze było widocznie tym, o którym mówił Jezus w zacytowanym tekście, tym bardziej, że otoczenie wynosiło różnie od 20 do 40 mil i nie było hermetyczne. Umożliwiało to braciom bezpieczną ucieczkę do Pella poza Jordanem, blisko góry Hermon.
Inny błąd, w związku z równoległościami, polega na biegu wydarzeń w żydostwie, doznającym gniewu od 33 r. do 73 r., równoległych do wydarzeń prawdziwego Kościoła Chrześcijańskiego, tak w celu jak i w duchu, od 1878 r. do 1918 r. Prawdziwa równoległość w tym przypadku, w jej drugim członie, stanowi bieg wydarzeń w chrześcijaństwie doświadczającym gniewu od 1878 r. do 1918 r. Innym jeszcze częstym błędem, w związku z paralelami, jest niepowodzenie w podtrzymywaniu równoległości Żniw, od 29 r. do 69 r. i od 1874 r. do