Teraźniejsza Prawda nr 249-250 – 1970 – str. 47
Nie tylko więc Biblia i historia różnych starożytnych narodów, ale również epoka lodowcowa, odkrycia zoologiczne dokonane na Syberii i gdzie indziej oraz geologia dowodzą o prawdziwości powszechnego Potopu; a teoria Valiana daje naukowe wyjaśnienia o nim.
B.S. ’58, 46
ZHARMONIZOWANIE 1MOJ. 6:19, 20; 7:2, 3
Pytanie: Jak możemy zharmonizować 1Moj. 6:19, 20, gdzie Bóg poucza Noego, aby wziął do Arki „ze wszech zwierząt” „po dwojgu z każdego rodzaju” z 1Moj. 7:2, 3, gdzie Bóg mówi do Noego, aby wziął po siedem z każdego bydlęcia i ptactwa czystego, „aby żywe zachowane było nasienie na wszystkiej ziemi”?
Odpowiedź: Niektórzy myśleli, że istnieje sprzeczność pomiędzy tymi dwoma pouczeniami, lecz w rzeczywistości tak nie jest. Nie będzie żadnej trudności, jeżeli uznamy, że w pierwszym przypadku, być może około 120 lat przed nadejściem Potopu, Bóg dał Noemu pewne ogólne odnoszące się do Potopu wskazówki (1Moj. 6:3, 14, 17-20), mówiąc między innymi do Noego w jaki sposób życie zwierząt będzie zachowane w czasie Potopu i jak go przeżyją. Do Arki miano zabrać z każdego rodzaju po dwoje zwierząt, samca i samicę, aby je zachować przy życiu. W ten sposób Bóg wydał to polecenie i w ten sposób zostało ono wykonane; nawet w odniesieniu do czystych zwierząt jest powiedziane, że weszły do Arki „po dwojgu” (zwierzęta były wpuszczane do Arki po parze bez względu na liczbę głów), „samiec i samica jako był rozkazał Bóg Noemu” (1Moj. 7:9). Było to prawdą w odniesieniu do „zwierząt czystych i zwierząt, które nie były czyste i ptactwa” (1Moj. 7:8).
Należy zauważyć, że nie ma sprzeczności pomiędzy ogólnymi wskazówkami z 1Moj. 6:19,20, a dodatkowymi bardziej szczegółowymi wskazówkami, dotyczącymi czystych zwierząt i ptactwa z 1Moj. 7:2, 3, które Bóg podał o wiele później, w czasie, gdy powiedział Noemu i jego rodzinie, aby weszli do Arki. Czytamy zarówno w 1Moj. 6:22 jak i w 7:5, że uczynił Noe według wszystkiego, jako mu rozkazał Bóg, czego nie mógłby uczynić, gdyby Bóg dał mu sprzeczne polecenia. Hebrajski tekst 7:2, 3, nie jest dla nas jasny czy chodzi tu o siedem głów, czy też o siedem par czystych zwierząt i ptaków z każdego rodzaju. Niektórzy uczeni uważają, że chodzi tu o siedem par czystych zwierząt i ptaków, podczas gdy inni myślą, że to za bardzo przepełniłoby Arkę i że chodzi tu o siedem zwierząt i ptaków, trzy pary (po dwoje) z nadwyżką jednego ptaka i zwierzęcia na ofiarę, ponieważ 1Moj. 8:20 wykazuje, że Noe ofiarował całopalenie „z każdego bydła czystego i z każdego ptactwa czystego”. W każdym razie nie ma sprzeczności ani niezgodności pomiędzy 1Moj. 7:2; 6:19, 20 – „po dwojgu z każdego rodzaju”, 1Moj. 7:9 nie sprzeciwia się też 1Moj. 7:2, 3. Rozporządzenie mówiło,
kol. 2
że wszystkie zwierzęta zarówno czyste jak i nieczyste miały wejść „po dwojgu” „samiec i samica jego”, „aby żywe zostały”. To rozporządzenie nie było pogwałcone, ale rozszerzone przez wskazówki dane w 1Moj. 7:2, 3, że z czystych zwierząt i ptaków miało być więcej niż po jednej parze – one miały być zachowane po siedem.
B.S. '58,47
POBUDKI NOEGO W PRZYGOTOWANIU ARKI
Pytanie: Jak Noe może być figurą na Jezusa, zważywszy, że do przygotowania Arki był „pobudzony bojaźnią” (Żyd. 11:7 – w polskiej Biblii brak jest tego zdania)?
Odpowiedź: Słowo greckie, które przetłumaczono na „bojaźń” (Żyd. 11:7), ma znaczenie „pobożnej bojaźni”, tak jak to widzimy w liście do Żyd. 12:28, gdzie słowo to oddano jako „cześć” (zaś w Biblii polskiej oddano „służmy przyjemnie”, a powinno być: służmy Bogu ze czcią – dopisek tłum.). Lepsze tłumaczenie Rotherhama podaje: „napełnieni czcią”. Zamiast być pobudzanym bojaźnią, w zwykłym znaczeniu tego słowa, tekst grecki pokazuje, że Noe był usposobiony pobożnie.
B.S. ’58, 47
STANOWISKO NOEGO PRZED BOGIEM
Pytanie: Ponieważ Jezus jest „drogą i prawdą i żywotem” (Jan 14:6) i „nie masz w żadnym innym zbawienia: albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez którebyśmy mogli być zbawieni” (Dz. 4:12), i ponieważ Noe nigdy nie słyszał o „naszym Zbawicielu Jezusie Chrystusie, który i śmierć zgładził, i żywot na jaśnię wywiódł i nieśmiertelność przez Ewangelię” (2Tym. 1:10), czy więc Noe jest zbawiony? Czy on był chrześcijaninem? Gdzie Noe znajduje się obecnie?
Odpowiedź: Noe nie był chrześcijaninem, uczniem czy naśladowcą postępowania Chrystusa (Mat. 16:24), ponieważ żył przed Jezusem. „Zakon i prorocy [byli] aż do Jana [Chrzciciela] a od tego czasu królestwo Boże opowiadane bywa, a każdy się do niego gwałtem ciśnie” (Łuk. 16:16). Nikt nie mógł się do niego dostać przed czasem Pierwszego Przyjścia naszego Pana, kiedy to On otworzył „drogę nową i żywą, którą nam [Swojemu Kościołowi] poświęcił przez zasłonę, to jest, przez ciało swoje” (Żyd. 10:20). Noe nie jest jeszcze zbawiony. jednak tak jak Abraham „uwierzył Bogu i przyczytano mu to [jego wiarę] ku sprawiedliwości i przyjacielem Bożym nazwany jest” (Jak. 2:23; Rzym. 4:9,22). Bóg mógł w ten sposób przewidująco postąpić z Noem na podstawie krwi Chrystusowej, która miała być w przyszłości wylana jako cena okupu za Adama i za cały jego rodzaj, włączając Noego.
Noe jest jednym ze Starożytnych Godnych, których Apostoł Paweł opisuje