Teraźniejsza Prawda nr 242 – 1969 – str. 8

Jego kierownictwo i opatrzność u drugich i przez nich, jak również przez nas, a szczególnie abyśmy zauważyli nauki w Jego Słowie.

      Powyższa dobra rada dana nam przez Św. Pawła w liście do Efezów, szczególnie jego rada odnośnie siedmiu sposobów postępowania wraz z wyżej wspomnianą radą Św. Jana
kol. 2
i innych okaże się bardzo pomocną dla nas w postępowaniu z Bogiem, w prowadzeniu biegu chrześcijańskiego, idąc za przykładem Jezusa Chrystusa w czynieniu woli Bożej i w usiłowaniu, aby Mu się podobać we wszystkich rzeczach. Jako stosowną pieśń do naszego tekstu podajemy nr 315.

kol. 1

POKARM – NATURALNY I DUCHOWY

5Moj. 8:3; P’42, 180-187

      Dotychczas omówiliśmy na łamach tego czasopisma osiem samolubnych niższych pierwszorzędnych łask; pozostają więc jeszcze dwie łaski do omówienia: apetyt – zamiłowanie do pokarmu i żywotność – zamiłowanie do życia. W tym artykule omówimy pierwszą z tych dwóch łask, a drugą – jeżeli Bóg dozwoli – omówimy później. Zamiłowanie do pokarmu działa w dwóch kierunkach: zamiłowanie do pokarmu naturalnego i zamiłowanie do pokarmu duchowego. Przez pokarm duchowy rozumiemy pokarm dla głowy i serca, ale nie wyłącznie dla głowy i serca Nowych Stworzeń. Słowo duchowy nie jest tutaj użyte w odniesieniu do istot duchowych spłodzonych lub narodzonych z Ducha, ale w przeciwstawieniu do pokarmu fizycznego jest ono użyte w odniesieniu do pokarmu umysłowego, moralnego i religijnego bez względu na to, czy spożywający jest Nowym Stworzeniem lub nie. Przez pokarm naturalny rozumiemy pokarm fizyczny, który składa się z elementów ziemskich, zorganizowany zazwyczaj w produkty roślinne i zwierzęce; natomiast przez pokarm duchowy rozumiemy formy myśli przyswajane przez głowę i serce w celu odżywiania się nimi. Z życia więc roślinnego jako produkty mamy następujący produkty: ziarna, orzechy, jarzyny i owoce; zaś z życia zwierzęcego jako pokarm mamy: mięso z ryb, drobiu, gadów, owadów, mięczaków i zwierząt. Nie wszyscy jednak ludzie jedzą mięso z tych sześciu rodzajów życia zwierzęcego i nie spożywają każdego produktu z nich. Z pokarmu duchowego – w tym znaczeniu jak używamy tego słowa tutaj – można wymienić cztery rodzaje: umysłowy, artystyczny, moralny i religijny, wszystkie w szerokim zakresie. W tym jednak artykule nie będziemy omawiali pokarmu rodzaju artystycznego. W artykule tym posłużymy się pokarmem naturalnym i odżywianiem się nim jako ilustracją pokarmu duchowego i odżywiania się nim. W miarę bowiem postępu obecnego badania zauważymy – jak tego należy spodziewać się – że pokarm naturalny i odżywianie się nim w zgodzie z praktyką biblijną dostarcza szczegółowej ilustracji pokarmu duchowego i odżywiania się nim.

SKŁADNIKI W OBU RODZAJACH POKARMU

      Rozważając obszernie z punktu widzenia chemicznego, pokarm naturalny składa się z siedmiu rodzajów. Pierwszym z nich jest azot,
kol. 2
drugim „tłuszcze, trzecim cukier, czwartym krochmal. Pierwszy z nich, tj. pokarm azotowy jest ostatnio zazwyczaj nazywany /proteinami. Zaś drugi, trzeci i czwarty rodzaj są czasami klasyfikowane jako pokarmy węglowe, a czasami trzeci i czwarty rodzaj z tychże (tj. cukier i krochmal) jako węglowodany, a drugi rodzaj jako tłuszcze. Piątym rodzajem z tych „siedmiu pokarmów jest woda – płyny. szóstym minerały lub sole mineralne, albo sole komórkowe, a siódmym witaminy. Ograniczając nasz punkt widzenia do nauk biblijnych jako do pokarmu duchowego – do pokarmu woli, serca i umysłu – znajdujemy, że jest również siedem kierunków myśli w pokarmie duchowym. Pierwszym z nich są doktryny, drugim przykazania, trzecim obietnice, czwartym napominania, piątym proroctwa, szóstym historie siódmym .typy; bo gdy myśli biblijne są analizowane na ich części składowe, to okazuje się, że one wchodzą w skład tych siedmiu rodzajów myśli. Nie tylko istnieje równoległość w liczbie rodzajów pokarmu naturalnego i duchowego, ale także jest dokładna równoległość w ich działaniu. Związki bowiem azotowe odpowiadają doktrynom biblijnym, tłuszcze przykazaniom, cukier obietnicom, krochmal napominaniom, woda (płyny) proroctwom, sole mineralne historiom, a witaminy typom. Stanie się to całkiem widoczne, gdy trochę później porównamy działanie tych siedmiu chemicznych składników pokarmu naturalnego z siedmioma składnikami pokarmu duchowego Biblii; porównanie to bowiem wykaże, że istnieją takie równoległości, jakie dopiero co wskazaliśmy. Lecz zanim to wykażemy, będzie dobrą rzeczą, gdy wpierw zastanowimy się nad potrzebą tych dwóch rodzajów pokarmu; a to również wykaże, że istnieją właściwe potrzeby dla obu rodzajów pokarmu. Pierwszym powodem, dla którego powinniśmy spożywać oba rodzaje pokarmu, jest konieczność uzupełnienia braków. W naszym ciele powstaje ustawiczna strata komórek, która jest wynikiem spalania się tychże na skutek mniej lub więcej energicznej działalności, bezczynności lub naturalnego ubytku. Takie straty muszą być uzupełnione przez nowe komórki, które wytwarzają się z naszego pokarmu przechodzącego przez proces trawienia i asymilacji. Podobnie powstaje zużycie energii i mocy w Nowych Stworzeniach na skutek mniej lub więcej gorliwego badania, rozpowszechniania i praktykowania Prawdy oraz znoszenia zła, zachodzącej bezczynności, gdy Nowe Stworzenie

poprzednia stronanastępna strona