Teraźniejsza Prawda nr 242 – 1969 – str. 10
owadów i mięczaków, które są określone jako nieczyste w 3 i 5Moj., ponieważ zawierają one chemiczne składniki, które są obce dla naszego ciała, a więc trujące, oto niektóre różnorodne pokarmy pochodzenia zwierzęcego, które Stwórca dostarczył dla potrzeby człowieka. Z ryb mamy: makrele, śledzie, łososie, łupacze, wątłusze, pstrągi, stynki, płastugi, flądry, sardynki, itd. Z drobiu mamy: jajka, kury, gęsi, kaczki, indyki, gołąbki, gołębie, kuropatwy, bażanty itd. A ze zwierząt mamy: mięso wołowe, cielęce, kozie, skopowinę, dziczyznę itd. Różnorodność!
RÓŻNORODNOŚĆ W KAŻDYM RODZAJU
Tę samą różnorodność nie tylko znajdujemy w siedmiu rodzajach pokarmu duchowego, ale także znajdujemy wielką różnorodność w każdym z tych siedmiu rodzajów. W pokarmie doktrynalnym mamy następujące główne różnorodne pokarmy: doktrynę o Biblii, o Bogu, o Chrystusie, o Duchu Św., o stworzeniu, o aniołach, o człowieku, o prawie, o przymierzach, o grzechu, o złem, o śmierci, o piekle, o okupie, o usprawiedliwieniu, o poświęceniu, o Nowym Stworzeniu, o wysokim powołaniu, o naturach, o wtórym przyjściu, o wielkim ucisku, o Kościele, o Wielkim Gronie, o Starożytnych i Młodocianych Godnych, o chrzcie, o Wieczerzy Pańskiej, o światach, wiekach i poziomach istnienia w Boskim planie, o chronologii, o zmartwychwstaniu, o restytucji, o sądzie, o Tysiącleciu, o próbie, o wiecznym życiu, o Wtórej Śmierci itd. Z pokarmu przykazań istnieje wielka różnorodność, ponieważ dla rozwoju każdego z naszych uczuć i każdej łaski z trzech klas łask — pierwszorzędnych, drugorzędnych i trzeciorzędnych — podano wiele nauk biblijnych i przykazań. Listę tych trzech serii łask, które obejmują stosowne uczucia, można znaleźć w P’ 40, 12, 13. Już zwykły rzut oka na nie pokazuje, że istnieje mnóstwo przykazań odnoszących się do tych łask. Wielka wprawdzie jest różnorodność w pokarmie obietnic. Pewien Szkot naliczył około 72 000 obietnic w Biblii. Większa część z nich jest dana Małemu Stadku; spora ilość z nich odnosi się do Wielkiego Grona, do Starożytnych i Młodocianych Godnych. Wiele obietnic odnosi się do cielesnego Izraela i do usprawiedliwionych z wiary, podczas gdy spora ilość z nich jest dana klasie restytucyjnej. Pokarm napominający jest w bardzo wielkiej obfitości, składający się z zachęceń do każdej dobrej pracy, zalety, uczucia i do wszelkich metod i wyrażeń rozwoju charakteru, jak również do ostrzeżeń przeciwko objawom złego charakteru w każdym złym uczynku, zalecie, uczuciu, metodzie i wyrazie, do naprawy tychże i do odradzania objawów złego charakteru w każdym złym uczynku, zalecie, uczuciu, metodzie i wyrazie. A to oznacza dziesiątki tysięcy ustępów Pisma Św. w tym kierunku myśli.
Nader obfitym jest także w Biblii pokarm proroczy, np. wszystko praktycznie w czterech większych i w dwunastu mniejszych prorokach jest prorocze. Inne księgi Biblii są również
kol. 2
poświęcone proroctwu, np. Pieśni Sal. i Objawienie, części 1Moj., 5Moj., Psalmów, Ewangelii Mat., Mar., Łukasza i części wszystkich Listów Apostolskich są również prorocze. Bardzo więc obfity jest pokarm proroczy w Biblii, który mówi o nominalnym i rzeczywistym Izraelu cielesnym i duchowym, o całym kraju i narodzie Izraela, o okolicznych krajach i narodach, jak również o krajach i narodach Chrześcijaństwa i pogaństwa, o Wtórym Przyjściu, o dniu gniewu, o Tysiącleciu we wszystkich jego aspektach i Wiekach mających nastąpić. Wielka część programu duchowego w Biblii jest historyczna; a więc większa część 1Moj., 2Moj., 4Moj., oraz części 3Moj., 5Moj., i Ijoba są historyczne. Całe księgi Joz., Sędziów, Ruty, l i 2Sam., l i 2Król, l i 2Kron., Ezdrasza, Neh. i Estery są historyczne. Również duże części czterech Ewangelii i Dz. Ap. są historyczne. Musimy niewątpliwie przyznać, że duże części Biblii zawierają pokarm historyczny. Tak samo wielka ilość Prawdy typowej w Biblii stanowi pokarm duchowy. Wszystko co jest historyczne w wyżej wymienionych księgach jest także typowe. Wprawdzie wszystko co należy do ustaw i co jest odrębne od historii w Biblii, jak prawa Mojżeszowe w wymienionych powyżej księgach jako historycznych, jest również typowe. W rzeczywistości typy biblijne obejmują poprzednie sześć kierunków myśli. Stąd niektóre pozafigury typów biblijnych są doktrynalne, inne mają charakter przykazań, niektóre charakter obietnic, niektóre zaś charakter napominający, inne jeszcze charakter proroczy, a niektóre charakter historyczny. Większa część typów ma kilka pozafigur. Zgodnie z tym pozafigury typów biblijnych są najobfitszym pokarmem duchowym.
Właściwa proporcja obu rodzajów pokarmu musi być przestrzegana w naszym spożywaniu ich; ponieważ ilość każdego rodzaju pokarmu powinna być spożywana w pewnych ogólnych proporcjach. Przeciętna osoba powinna spożywać z silnie pożywnych składników pokarmu naturalnego około następujących proporcji: 16% azotu (protein), 15% tłuszczu, 50% cukru i krochmalu (węglowodanów), około 2% soli mineralnych i mniej niż 1% witamin oraz około 16% pokarmu jałowego. Ponieważ krochmal zamienia się w cukier przez proces trawienia więc 50% węglowodanów można spożyć w formie cukru lub krochmalu, albo w obu postaciach złączonych w jakiejkolwiek proporcji z tych 50%. Z tego to powodu podajemy w poniżej umieszczonej tabeli cukier i krochmal w jednej kolumnie. Przeciętna osoba powinna wypijać dziennie od dwóch do czterech litrów wody. Choć powyższe proporcje są dla przeciętnej osoby, to jednak u wielu osób przeważa wielka różnica w proporcji tych siedmiu składników pokarmu naturalnego, ponieważ ich organizm nie może przyjmować pokarmu w proporcjach wyżej wymienionych, np. chorzy na cukrzyce nie powinni jeść cukru i krochmalu wcale lub bardzo mało. (Krochmal znajduje się