Teraźniejsza Prawda nr 234-235 – 1967 – str. 92
Według obliczenia wszystkich uczestników ostatecznie było 2 531. Cieszyliśmy sit; tutaj przez cztery dni wspaniałymi błogosławieństwami. Tutejsi bracia i bracia z innych zborów bardzo współpracowali. Jedność Ducha z bratem Armstrongiem i z innymi braćmi przechodziła możność opisania … Po pięciu tygodniach wypełnionych obfitymi błogosławieństwami od Boga przez usługę brata Armstronga, przyszedł wreszcie czas pożegnania się. Brat Armstrong udzielił nam ostatnich słów napomnienia i zachęty na lotnisku w Calabar, a potem wszedł do samolotu. Głębokie wzruszenie i łzy towarzyszyły naszemu rozstaniu się. Wkrótce samolot ruszył na drugą stronę lotniska i stamtąd szybko ulotnił się, zabierając naszego drogiego brata w przestworza – ukrywając go przed naszym wzrokiem! To przypomniało mi zabranie Elijasza. Staliśmy zachwyceni, patrząc w niebo, ale samolot znikł! Czy znowu go kiedyś zobaczymy? Odczuliśmy wielkie osamotnienie podobni do owiec bez pasterza, i wspólnie płakaliśmy. Zdawało się jakoby brat Armstrong pozostawił mi swój „płaszcz” (2Król. 2:13). Spodziewam się go wiernie nieść i jestem wielce wzmocniony przez dobre nauki, napomnienia, ostrzeżenia i sugestie, jakie on mi udzielił … Twój brat pozostający w Boskich związkach miłości, O. M. Akpan [przedstawiciel na Nigerię]. (B. S. ’67, 31).
Drogi Bracie! … Ze łzami w oczach piszę do Ciebie o moim życiu w mieście Kano, w północnej Nigerii, które obecnie stało się ośrodkiem zniszczenia życia ludzkiego i własności.
kol. 2
Wielu z tych, którzy tu przybyli ze wschodniej Nigerii, zostało aresztowanych, a niektórzy potajemnie zabici. Proszę Cię, módl się za mną, ponieważ moje życie w obecnej chwili znajduje się w wielkim niebezpieczeństwie. Moje aresztowanie i zatrzymywanie mnie w więzieniu nastąpiło kilka miesięcy temu. Obecnie znajduję się w więzieniu pod strażą. W czasie rozruchów najpierw straciłem mego drogiego ojca, potem młodszego brata. Moja własność została mi skradziona przez uczestników rozruchu. Pieniądze, które zaoszczędziłem i złożyłem w banku, zamierzając użyć je na rozpoczęcie szkoły biblijnej w przyszłym roku, zostały mi skonfiskowane. To pozostawia mnie z gołymi rękami.
Chciałem więcej się dowiedzieć o Bogu i Jego planach. Dwa lata nauki prowadzonej przez Świecko Domowy Ruch Misjonarski odegrały wielką rolę w moim życiu, tak jak o tym wie mój Ojciec Niebieski. Również Twoje podręczniki biblijne, ulotki itd. zaczęły rozwijać zainteresowanie u innych osób. Jednak obecnie nie wiem co jutro przyniesie. Czy pozostanę przy życiu, czy też umrę, to jednak nigdy nie zapomnę nauk Prawdy, które Ty wprowadziłeś do mego życia. Jeżeli list ten okaże się być ostatnim listem pisanym do Ciebie, to proszę nie zapomnij wspomnieć o mnie w Twoich modlitwach i zalecać moją duszę Wszechmogącemu Bogu prosząc o Jego błogosławieństwo. Ślę pozdrowienia dla braci w Chrystusie Jezusie. Pozostaje Twój brat z łaski Pana, E. U. z Nigerii.
(B. S. ’67, 40).
kol. 1
PYTANIA I ODPOWIEDZI
RÓŻNE TYPOWE OBRAZY O NIBY-WYBRAŃCACH
Pytanie: Dlaczego Teraźniejsza Prawda naucza, że jest kilka klas Niby-Wybrańców, podczas gdy tylko jedna klasa Niby-Wybrańców (w dodatku do czterech klas wybranych i zbawionej klasy nie wybranej) jest pokazana u Joela 2:28,29 i w Arce Noego jako jedna 7, sześciu klas zbawionych spomiędzy ludzkości?
Odpowiedź: Jeszcze za dni br. Johnsona Teraźniejsza Prawda nauczała, że jest kilka klas Niby-Wybrańców i dotychczas jeszcze tak naucza, (a) ponieważ inne teksty Pisma Św., rozum i fakty pokazują, iż jest więcej klas objętych w ogólnej klasie Niby-Wybrańców, wyobrażonej przez synów u Joela 2:28, 29 i przez czyste zwierzęta w Arce Noego (1Moj. 7:2,7; 1Piotra 3:20, 21); a także (b) ponieważ inne ustępy Pisma Św., rozum i fakty pokazują, że jest więcej aniżeli jedna klasa włączona do sześciu zbawionych klas wykazanych u Joela 2:28,29 i w Arce Noego, gdzie jest wykazana tylko jedna klasa w każdym wypadku. Wszyscy badacze Biblii, szczególnie oświeceni Epifanią, powinni wiedzieć, że różne teksty Pisma Św.
kol. 2
opisują różne klasy w Boskim planie z różnych punktów widzenia. Jeden wiersz Pisma Św. może omawiać ogólnikowo z jednego punktu widzenia, podczas gdy inny może podkreślać różne aspekty, cechy lub szczegóły i może podawać podziały danej klasy lub klas. Różne stosowne obrazy uzupełniają się wzajemnie i my musimy rozpatrywać wszystkie teksty połączone razem odnoszące się do jakiejkolwiek dobrze określonej klasy, np. takiej jak klasa Niby-Wybrańców, aby otrzymać o niej i jej składzie jasne wyrozumienie (T.P. ’35, 95, par. 72; E. tom 3, 182; F 81-84). Pismo Św. podaje nam „trochę tu, trochę ówdzie” (por. T.P. ’34, 20, par. 11). Gdy weźmiemy tylko jeden lub dwa stosowne teksty Pisma Św. i będziemy twierdzić, że one dają nam pełny obraz, a nie będziemy rozważać dodatkowo innych stosownych tekstów, to wkrótce „padniemy wznak” w błąd i zamieszanie (Izaj. 28:9-13).
Tak np. Małe Stadko jest wykazane jako wyłącznie jedna klasa („sług”) u Joela 2:28,29, lecz gdzie indziej jest pokazane jako dwanaście odrębnych pokoleń, lub klas (Obj. 7:4-8; T.P. ’37, 79, par. 8). Wielkie Grono jest pokazane jako tylko jedna klasa („służebnic”) u Joela 2:28, 29, lecz w Epifanicznym Obrazie Lewitów jest ono wykazane jako składające się