Teraźniejsza Prawda nr 198 – 1961 – str. 105
mogłaby być wymagana od Elizeusza ku Eliaszowi, oprócz uznawania, sympatyzowania i współdziałania z nim? Czy nie są to myśli, o których mówi, on Sługa” a które są wyrażone słowem „ujrzyszli”? W wyrażeniu tym one zapewne dowodzą, że myśl słowa „widzieć” w tym miejscu jest „znać”; a „znać” znaczy: uznawać, sympatyzować i współdziałać.
(29) F. H. McGee mówi, że znać w znaczeniu uznawania, sympatyzowania i współdziałania z kimś, to jedno ze znaczeń hebrajskiego słowa raah, które przetłumaczono w tym miejscu na „widzieć”. I w tym on także się myli. Że wyjaśnienie znaczenia tego słowa w tym miejscu, które podał „on Sługa” jest w harmonii z Biblią, staje się widocznym z wielu tekstów Biblii, np. Habak. 1:13: „Czyste są oczy twoje, tak że na złe patrzyć [raah, tj. uznawać, sympatyzować i współdziałać ze złem] nie mogą”. Inny prosty wypadek, gdzie Elizeusz przez oglądanie się na sprawiedliwość Jozafata zgodził się, aby zważać i uznawać podłość Jorama, jak sam wypowiada się w 2Król. 3:14: „Jako żywy Pan… nie dbałbym na cię, anibym na cię wejrzał [uznawał], Raah ma to samo znaczenie w następujących miejscach: 1Sam. 24:15; 1Kron. 17:17; Ps. 66:18; 119:27; 138:6; Izaj. 17:7, 8; 26:10; 33:15. Choć słowo raah nie jest przetłumaczone na uznawać w żadnym z tych wierszy, jak to rzeczywiście nie znajduje się
kol. 2
w Revised lub Authorized Versions (poprawne tłumaczenia Biblii), to mimo tego myśl „uznawania” zawiera się we wszystkich znaczeniach, jak również dwa razy w 2Król. 2: 12, co okaże się później w naszej dyskusji.
PYTANIA BEREAŃSKIE
(24) Podaj fałszywe tłumaczenie „chodzenia i rozmawiania” oraz wykaż jego błędność!
(25) Podaj prawdziwe wytłumaczenie pozaobrazowego „chodzenia i rozmawiania” wraz z dwoma wnioskami z niego wypływającymi!
(26) Objaśnij różne podstawy Komitetu odnośnie rozłączenia ludu Pańskiego począwszy od lata 1917! Jakie jest ich obecne zapatrywanie na ten przedmiot?
(27) Jakie fakty harmonizują z myślą, że pozaobrazowe „chodzenie i rozmawianie” wypełniło się począwszy od lata 1915 do lata 1917?
(28) Podaj treść rozmowy między Elijaszem i Elizeuszem, wyjaśnij jej obraz i pozaobraz, oraz ich różne części ze specjalnym uwzględnieniem wyrażenia „ujrzyszli mię”!
(29) Daj dowód z Pisma Św., że hebrajskie słowo „raah” oznacza, oprócz innego znaczenia, „poznać”.
(Ciąg dalszy nastąpi)
(T.P. 1927, 22)
kol. 1
TRĄBY I MARSZE WIEKU EWANGELII
(Ciąg dalszy z T. P. 1961, 96)
Z powodu tego przedmiotu o Tysiącleciu, oni także dopomagali niektórym zbliżyć się do Prawdy. Bez wątpienia też, trzeci cel tych prywatnych zgromadzeń przed Panem, to przygotowanie takich utratników koron do otwarcia im oczu po zniszczeniu ich cielesnych umysłów. Niewątpliwie zaś ostatecznym celem było ostrzeżenie dla tych, którzy stawali się coraz więcej wrogimi Prawdzie, ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem wynikającym z takiego postępowania. Takie ostrzeżenie wielu z nich wzięło do serca, podczas gdy inni odrzucili je z tragicznymi skutkami dla samych siebie.
(9) Należy zauważyć również, że wiersze 5-7 pokazują, iż były dwa rodzaje trąbienia w trąby. Jedno z nich opisane jest w sposób negatywny, lecz nie jest określone. Drugie jest określone jako trąbienie na alarm (zob. par. 11). Trąbienie na alarm przedstawia proklamację spornego poselstwa. Że jest to prawdziwa interpretacja, świadczy o tym tekst, który był już przez nas pokrótce wyjaśniony (4Moj. 31:6). Hebrajski rzeczownik przetłumaczony w tym miejscu jako alarm brzmi teruah zaś słowo hebrajskie oznaczające trąbić na alarm jest rua, z którego pochodzi słowo teruah. Podczas gdy hebrajski czasownik oznaczający trąbienie niezależnie od alarmu jest taka. Poza wierszami 3, 4, 7 znajdujemy w Ps. 81:4 dobrą ilustrację użycia tego słowa w przeciwieństwie do słowa rua i pochodzącego od niego rzeczownika teruah.
kol. 2
Jeden z najlepszych przykładów, że te dwa słowa oznaczają trąbienie na alarm symbolizując proklamację spornego poselstwa, znajduje się w w. 9, który będzie wyjaśniony później gdy dojdziemy do niego w tym rozdziale. Inny dobry przykład świadczący, że teruah oznacza alarm w sensie kontrowersji w figurze i w pozafigurze, można znaleźć w 4Moj. 31:6, gdzie są przedstawione sporne poselstwa brata Russella, jakie były wystosowywane do błądzących członków nominalnego kościoła w czasie żęcia. Oto są teksty, w których czasownik rua jest użyty w typowym sensie ogłaszania spornego poselstwa: Jozue 6:10, 16, 20; Joel 2:1; 1Sam. 4:5. W następujących zaś tekstach występuje rzeczownik teruah typowo w sensie proklamacji spornego poselstwa. Jozue 6: 5, 20; 1Sam. 4:5; Sof. 1:16; 2Sam. 6:15; Amos 1:14; Jer. 4:19; 49:2. Nie tylko te teksty Pisma Św. dowodzą, że taka była myśl użycia tych słów o wojennym znaczeniu, lecz również dowodzą tego fakty odnoszące się do pozafiguralnego obozu wyruszającego do marszu. Studiując słup obłoku i ognia Wieku Ewangelii przekonaliśmy się, że marsz Izraela przedstawia pomiędzy wieloma innymi rzeczami postęp w znajomości, zaś posuwanie się słupa przedstawia stopniowe odkrywanie Prawdy. Normalnie jednak, w jakich warunkach Prawda się rozwija? Jak to wielokrotnie wskazał nam nasz Pastor, postęp Prawdy odbywa się pośród sporów.