Teraźniejsza Prawda nr 195 – 1961 – str. 48
wyrazu sąd, szerzej pojmowanym niż wyrok. Prawdą jest, że wyrok zapadnie na końcu procesu sądzenia, ale będzie on poprzedzony innymi stronami tego procesu.
RÓŻNE ZNACZENIA SŁOWA „SĄD”
Nawet w codziennym języku używamy słowa sąd w szerszym znaczeniu niż wyrok. Niekiedy używamy tego słowa na oznaczenie mądrości i wiedzy, jak np. gdy mówimy „osądź to”, chcąc by jakaś osoba działała zgodnie z wiedzą i zdrowym rozsądkiem. Także gdy wypróbowujemy konia chcąc zbadać jego szybkość, siłę i wytrzymałość, lub gdy wypróbowujemy jakiś metal jeśli chodzi o jego czystość, poddajemy go naszemu sądowi procesowi sądzenia, by powziąć decyzję, i wydać wyrok o nim, stosownie do tego czy zdał on tę próbę. Często także używamy słowa „sąd” na oznaczenie naprawiania za pomocą kary, np. gdy mówimy o karach doświadczanych przez różne narody w celu naprawy, jako o sądach, które Bóg na nie zsyłał. Zwracając się do Pisma Świętego widzimy, że używa ono słowa „sąd” w związku z Dniem Sądu w tych różnych znaczeniach.
W Starym Testamencie by wyrazić ideę sądzenia w związku z Dniem Sądu, jest zazwyczaj używany hebrajski czasownik szaphat, z którego pochodzi rzeczownik miszpat – sąd. W Nowym Testamencie używany jest zazwyczaj odpowiadający temu grecki czasownik krino – „ja sądzę”, od którego pochodzą dwa rzeczowniki: krisis i krima, używane dla określenia pracy związanej z Dniem Sądu. Hebrajski czasownik szaphat i grecki czasownik krino, jak stwierdzamy, mają cztery znaczenia: 1) uczyć, pouczać; (2) próbować, wypróbować odnośnie charakteru związanego z możliwością dostąpienia żywota wiecznego; (3) karać w celu naprawienia; (4) wydawać wyrok. Hebrajski rzeczownik miszpat i grecki rzeczownik krisis mają te same znaczenia w formie rzeczownikowej; ale grecki rzeczownik krima ma tylko znaczenie ” wyroku. Zbadamy pokrótce niektóre z tekstów biblijnych, zawierających te wyrazy i na ich podstawie zobaczymy prawdziwość powyższych definicji.
„SĄD” ZNACZY POUCZENIE
(1) Najpierw pokażemy, że szaphat, miszpat, krino i krisis, posiadają pierwsze z czterech wspomnianych znaczeń – uczyć, pouczać, albo nauka i pouczenie. „Sądy [miszpatim – l. mn. od miszpat] Pańskie są prawdziwe a przy tym
kol. 2
i sprawiedliwe [nauki Pańskie są prawdziwe i sprawiedliwe]. Pożądliwsze nad złoto, i nad wiele najwyborniejszego złota, i słodsze nad miód i nad plaster miodowy (Ps. 19:10, 11)”. [„O jak są słodkie słowa (nauki) twoje podniebieniu memu! nad miód są słodsze ustom moim” (Ps. 119:103). Gdybyśmy przyjęli, że sądy w Psalmie 19:10 oznaczają wyroki i rozumieli, że tymi wyrokami będą wieczne męki, to jakżeby mogły one być słodkie?]. „Sługa też twój bywa oświecony [(w ang. Biblii – „ostrzeżony”) pouczenia Pańskie ostrzegają nas przeciwko grzechowi i jego skutkom (Ps. 119:11)]; a kto< ich przestrzega odnosi zapłatę wielka” (Ps. 19:12). Te wyjątki z Psalmów jasno dowodzą, że jednym ze znaczeń sądu jest pouczenie. W punkcie tym jest także ważny Psalm 25:8, 9: „Dobry i prawy jest Pan; przetoż drogi naucza grzeszników. Poprowadzi cichych w sądzie, a nauczy pokornych drogi swojej”. Z powyższego wynika, że wyrażenie „poprowadzi cichych w sądzie”, oznacza nauczanie pokornych drogi Pańskiej. Psalm 106:3 daje dowód tego samego rodzaju. „Błogosławieni, którzy strzegą sądu” [„Błogosławieni są, którzy słuchają słowa Bożego i strzegą go” (Łuk. 11:28). Ale gdyby sąd oznaczał wyrok, a wyrokiem byłyby wieczne męki, jakżeby strzec go mogli i jakże mogliby być błogosławieni?] „Pan… napełni Syon [Kościół] sądem [prawdą] i sprawiedliwością” (Izaj. 33:5). To samo znaczenie ma wyjątek z Izajasza 56:1, 2: „Strzeżcie sądu a czyńcie sprawiedliwość [praktykujcie prawdę i cnotę]… Błogosławieni są którzy to czynią” (Łuk. 11:28). U Izajasza 42:1-4 mamy podany wspaniały opis o nauczaniu narodów przez Mesjasza: „Oto sługa mój, spolegać będę na nim, wybrany mój którego sobie upodobała dusza moja. Dam mu Ducha swego, on sąd [naukę, prawdę] narodom wyda. Nie będzie wołał, ani się będzie wywyższał, ani będzie słyszany na ulicy głos jego. Trzciny nałamanej nie dołamie, a lnu kurzącego się nie dogasi [tak łagodne będzie Jego nauczanie i pomoc], ale sąd wyda według prawdy [pouczenie]. Nie zamroczy się, ani ustanie, dokąd nie wykona sądu [nauki] na ziemi”. Proszę porównać to z Ew. Mat. 12:18-20. Że słowo sądzić znaczy uczyć, można zauważyć z proroctwa Ezechiela 22:2 (lecz tylko według ang. przekładu, gdyż w polskim jest podane inaczej): „Synu człowieczy… czy będziesz sądził miasto krwi?… Raczej mu oznajm [poucz, pokaż] wszystkie obrzydliwości jego”.
(Ciąg dalszy nastąpi)