Teraźniejsza Prawda nr 181 – 1958 – str. 176

A więc było to tylko pozorne ciało, które zostało ukrzyżowane i śmierć jego była tylko śmiercią pozorną. Jezus Chrystus więc nie był odkupicielem lecz nauczycielem, który objawia gnosis ludziom pneumatycznym czyli duchowym, jako moc zbawienia, będąc dla nich przykładem ascetyzmu, dzięki któremu zostaną oni zbawieni. Demiurg raczej, a nie Jezus Chrystus, stara się zbawić ludzi psychicznych i doprowadza posłusznych wśród nich do granic pleroma, gdzie musi także pozostawać wraz z nimi. Taki jest schemat zbawienia według gnostycyzmu, który był wielkim niebezpieczeństwem dla kościoła smyrneńskiego. Wymagało to wielkich wysiłków Ireneusza, członka gwiazdy smyrneńskiego kościoła, Tertuliana, który był jego towarzyszem pomocnikiem i Hipolita, wielkiego uczonego chrześcijanina, którzy słownie i pisemnie we współpracy z innymi starali się zniszczyć wpływ gnostycyzmu na Kościół chrześcijański. Pod wpływem tych mocnych uderzeń chrześcijańskich uczonych gnostycyzm umarł zasłużoną śmiercią w trzecim wieku, odradzając się znowu w manicheizmie, który w piątym wieku przestał istnieć dzięki potężnym argumentom Augustyna. Oczywiście jednak powstawały inne formy zwalczania okupu, wśród których dość ważną role odgrywał mahometanizm, który ukazał się w epoce Pergamos.

      (55) Powstanie ludu (w. 32) reprezentuje, że ich pozafigury w trzech zastosowaniach zwróciły gorliwą uwagę w stronę teorii przeciwnych okupowi. Zbierali przepiórki przez 36 godzin (przez cały dzień, przez całą noc i nazajutrz przez cały dzień). Biorąc pod uwagę że 36 jest wynikiem pomnożenia 6 przez 6, przedstawia ono zupełne i kompletne zło pozafigur biorących udział w zwalczaniu okupu i czas takiego zwalczania. Z pewnością wielkie zło przeciwników okupu we wszystkich trzech zastosowaniach jest oczywiste na podstawie samych faktów, nawet gdyby nie było w typie określenia długości czasu do 36 godzin, które by to nasuwały. Zbieranie przez ludzi przepiórek przedstawia we wszystkich trzech zastosowaniach zbieranie przez nich teorii i argumentów przeciwnych okupowi tzn. czynienie wysiłków umysłowych, by zrozumieć te teorie i dowieść ich rzekomej prawdziwości. To zaś bez wątpienia wymagało wiele czasu i wiele umysłowych wysiłków,

poprzednia stronanastępna strona