Teraźniejsza Prawda nr 181 – 1958 – str. 157

że nie podobali się oni Bogu i byli oddani przez Niego tak straszliwemu szaleństwu i ucztowaniu jakim było zwalczanie Okupu i związane z nim błędy. Jego postępowanie względem 70-ciu było pozytywne i przyczynowe, a nie negatywne i dozwalające. To dotyczy również mówienia o powyższych sprawach pozafiguralnemu ludowi. Jak widzieliśmy wyżej, powołanie pielgrzymów na stanowiska ogólnego starszeństwa na czas Parusji miało miejsce w czasie żęcia, aż do jego zakończenia; być może, że ostatni z pielgrzymów zostali mianowani na ten urząd rok przed zakończeniem żęcia dn. 16 września 1914 r. Wybranie przez Mojżesza starszych (w. 24), zdaje się przedstawiać opatrznościowe operowanie przez Jezusa doświadczeniami ewentualnych pielgrzymów, co miało być korzystne przy ich wejściu do pracy pielgrzymskiej. Umieszczenie ich koło przybytku przedstawia umocnienie przez Pana naszego pielgrzymów na urzędy ogólnych starszych i „drugorzędnych proroków” w całym Kościele. Wyrażenie „siedemdziesiąt mężów starszych z ludu” wskazuje figuralnie, że byli jeszcze inni starsi z ludu. Czyli że 70-ciu było naznaczonych po to by byli głównymi starszymi ludu, tzn. generalnymi starszymi – starszymi nad wszystkimi, a nie nad niewielką grupą (później tych starszych zwano Sanhedrynem, starszymi nad wszystkimi z ludu). Pozafiguralnie to oznacza, że pielgrzymi byli, ogólnie mówiąc, wybrani spośród tych, którzy już byli lokalnymi starszymi w zborach i zostali wyznaczeni na ogólne starszeństwo tzn. zostali uczynieni nauczycielami, w celu usługiwania w różnych zborach, a tym sposobem ich służba nie ograniczała się tylko do jednego zboru, jak np. służba lokalnych starszych. Byli oni zatem starszymi Kościoła powszechnego a nie tylko lokalnego. W Żniwie W. Żydowskiego porządek czasowy wezwania siedemdziesięciu był pod jednym względem nieco różny od porządku czasowego dwóch innych zastosowań pozafigury. Siedemdziesięciu było opatrznościowo wybranych zanim pierwsze przesiewanie się rozpoczęło. Lecz ponieważ niektórzy z nich odpadli, inni zostali wezwani by zająć ich miejsce np. Barnabasz, Sylas, Tymoteusz, Tytus, Apollos, Łukasz, Marek itd…. Powód tej różnicy jest następujący:

poprzednia stronanastępna strona