Teraźniejsza Prawda nr 179 – 1958 – str. 115
żydowskiej lub pogańskiej nauki (melonów), żydowskiej lub pogańskiej filozofii (porów), żydowskiej lub pogańskiej sztuki (cebuli) i żydowskiej lub pogańskiej literatury (czosnku). Dla tych nędznych elementów byli oni gotowi wyrzec się, pogardzić i odrzucić dobre Słowo Boga! Straszliwe zepsucie smaku moralnego, umysłowego i religijnego, jest figuralnie przedstawione przez te pożądania z wier. 4-6. W wyrażeniu wier. 4 jest położony silny nacisk w hebrajskim, mianowicie: „Lud chciwością wielką zdjęty [opanowany].” Podobnie jak żona Lota pożądali oni rzeczy pozostawionych za sobą (wspominamy sobie któreśmy jadali w Egipcie darmo, w. 5). Jak wielką niewdzięcznością było to względem Pana który dawał im pokarm aniołów, tak jak napisano: „chleb mocarzów (w ang. aniołów) jadł człowiek” (Psalm 78:25); ale oni przez swoje myśli, zamiary, słowa i uczynki pogardzali Nim mówiąc: „nic innego nie mając oprócz tej manny przed oczyma naszymi” (w. 6). Ich skarga „a teraz dusza nasza wywiędła” (bez apetytu, gdy chodziło o mannę i obojętna, w. 6) otrzymała straszliwą rekompensatę. Jest bowiem napisane, że Pan „dał im czego żądali, a wszakże przypuścił chudość [nie suchoty – jak w polskim] na nich” (Psalm 106:15). Z pewnością my którzyśmy otrzymali hojne posiłki Prawdy Paruzji i Epifanii powinniśmy strzec dobrze naszego duchowego apetytu, abyśmy nie gardzili najdoskonalszą manną niebiańską i nie ściągnęli na siebie zła pozafiguralnych chciwców (1Kor. 10:6).
(11) Wiersze 7-9 mówią o mannie i aktywności ludu w związku z nią. W. 7 podaje krótki opis manny, zwracając naszą uwagę na cztery zalety manny niebiańskiej. Pojmujemy że manna którą miał Izrael jako pożywienie, reprezentuje Prawdę – Słowo Boże. Aby wyrazić to inaczej, Chrystus jest naszym duchowym pokarmem, albowiem On sam mówił o Sobie, że jest figuralną manną (Jan 6:32-58). Niektórzy mogliby myśleć że nasza pierwsza definicja pozafiguralnej manny zaprzecza naszej drugiej definicji, lecz krótkie zastanowienie pokaże ich zgodność. Jezus sam mówi o Sobie: „Jamci jest ta droga prawda i żywot” (Jan 14:6). Jak to być może? Na podstawie faktu, że Biblia jest skoncentrowana na Chrystusie. Całe Słowo Boże, cały Plan Boży obejmuje Go i wokół Niego się obraca,