Teraźniejsza Prawda nr 179 – 1958 – str. 108
Tysiąclecia one również będą miały miejsce. Jeżeli tak będzie to będzie co pięć przesiewań z 1Kor. 10:5-14 będą mieć co najmniej jedenaście wypełnień. W drugim rozdziale piątego tomu zastosowaliśmy pięć figur, wspomnianych przez Ap. Pawła w 1Kor. 10:5-10, do Żniwa W. Ewangelii. Św. Paweł nie stosuje tego wyjątku do Wieku Ewangelii, ale wyraźnie ogranicza go do pięciu figur jakie miały spełnić się w każdym z obu Żniw. Ale figuralne przesiewania Izraela na puszczy zapisane w liście do Żydów 3:7-4:3, Ap. Paweł zastosowuje do Wieku Ewangelii. Prawdą jest że on ich nie rozkłada na pięć składowych części jak w 1Kor. 10:5-7, lecz raczej je sumuje jako całość bez wyszczególnienia.
(2) W tej części Apostoł mówi o dniu „rozdrażnienia”, czyli poduszczenia do gniewu na puszczy, gdy Izraelici drażnili Boga przez 40 lat swą niewiarą i nieposłuszeństwem (w. 16-19), za co Bóg nie dopuścił by odpoczęli w Chanaanie (w. 10, 11, 17-19; 4:2). Apostoł dalej pokazuje, że ten okres był figurą na czas Wieku Ewangelii – „dziś jeśli byście głos jego usłyszeli [jeślibyście uczynili to z wiarą i posłuszeństwem wysokiemu powołaniu] nie zatwardzajcie serc waszych [pozafiguralnie] jako w rozdrażnieniu w dzień onego pokuszenia na puszczy”. Nie tylko ustęp ten wskazuje, że dziś – Wiek Ewangelii jest pozafigurą 40-letniego pobytu Izraela na puszczy, lecz także wyrażenia wypowiadane w pierwszej i drugiej osobie wskazują, że tutaj nominalny i prawdziwy duchowy Izrael (w. 7, 12-15; 4:1-3) jest pozafigurą nominalnego i prawdziwego cielesnego Izraela w czasie doświadczenia na puszczy (w. 8-11, 16-19; 4:2). Tak więc widzimy, że nie rozdzielając tych doświadczeń na pięć odrębnych przesiewań tak jak w 1Kor. 10:5-11, przedstawia on je w jednym zestawieniu zarówno w figurze jak i pozafigurze. Skoro w tym ustępie w słowie „dziś” zawiera się cały Wiek Ewangelii, łącznie z oboma Żniwami, za 1Kor. 10:5-14 wskazuje że pięć przesiewań miało miejsce w czasie każdego okresu Żęcia, to możemy mieć pewność, że było również pięć przesiewań w okresie pomiędzy Żniwami, gdyż w znaczeniu ściślejszym Wiek Ewangelii jest odrębny od Żniw.