Teraźniejsza Prawda nr 161 – 1955 – str. 59
były regularne, pokazy Foto-Dramy Stworzenia we wielu miejscowościach za pomocą Eureki* (synowie i bracia… osiemnastu, w. 9). Drugą klasą pozafiguralnych odźwiernych, prowadzących obcych do Prawdy jako pozafiguralnych Koreczyków byli pracownicy w pracy pasterskiej** (Obededom, w. 4). Najważniejsi z nich byli w Nowym Yorku (Semajasz pierworodny). Z Nowego Yorku była zorganizowana praca pasterska we Piladelfii (Otni, w. 7), Baltimore, (Rafael), Bostonie (Obed), Pittsburgu (Elzabed;), Newark N.J. (Elihu), Waszyngtonie D.C. (Semachyjasz). Następnie praca pasterska była zorganizowana w czasie podróży przez Sr. Genevieve Sanford i br . Johnsona podróżujących od zboru do zboru; w Kensas City (Jozabad, w. 4), St-Louis (Joach), Chicago (Sachar), Detroit (Nataniel), Toledo (Ammijel, w. 5), Columbus (Isaschar), Louisville (Pechulletaj). Poza tymi czternastoma zborami, gdzie praca pasterska specjalnie była zorganizowana, została wprowadzona w innych 48 miejscowościach (sześćdziesiąt i dwa, w. 8), które otrzymały między innymi pomoc w tym dzięki wstępnemu wykładowi J. i udzieleniu siostrom instrukcji przez Siostrę Sandford na konwencjach w Newport R.I., Norfolk, Va. Niagara Falls, N.Y., Nashville, Tenn, oraz Dallas Tex. Dodatkowo J. miał wykłady w innych miejscach, dzięki którym niektóre inne zbory zorganizowały u siebie pracę pasterską.
(20) trzecią grupą pozafiguralnych odźwiernych stanowili ci co zajmowali się rozpowszechnianiem literatury (Hosa z synów Merarego w. 10). Chociaż kolporterska praca nie była, a ochotnicza praca była tą pracą, którą zajęli się najpierw rozdawcy literatury (nie był pierworodny), stanowi ona najważniejszą pracę w dziedzinie szerzenia literatury, jak sami oni to podkreślają (Semra przedniejszy). Po tym przychodzą ochotnicy (Helkijasz, w. 11), a za nimi praca dziennikarska (Tebalijasz), a wreszcie praca ogłosicieli publicznych zebrań (Zacharyjasz). Trzy z tych czterech gałęzi pracy pozafiguralnych odźwiernych były podzielone na dziewięć grup jak np. wśród kolporterów byli regularni kolporterzy,
kol. 2
czasowi kolporterzy, strzelcy oraz nieoficjalni kolporterzy rozmieszczający tomy zależnie od nadarzającej się sposobności. Tak samo, gdy chodzi o ochotników, można wśród nich wyróżnić regularnych ochotników, pracowników ku rodzinom zmarłych, a także wręczających od czasu do czasu ulotki, zaś wśród dziennikarskich pracowników byli podróżujący bracia dostarczający gazet do publikowania w nich kazań i bracia którzy uzyskiwali abonentów dla tych pism (trzynaście).
(21) Do powyższych grup należeli pozafiguralni odźwierni; czyli ci, którzy mieli przyprowadzać nowych ludzi do Prawdy (ci są rozdzieleni na odźwiernych w. 12). Najważniejsi wśród odźwiernych (z mężów przedniejszych) mieli zleconą specjalną pracę do wykonania, a w niej wzajemnie się wspierać (trzymając straż przy służbie w domu Pańskim). Polecenie służby było dane najmniejszym jak i najzdolniejszym (losy…tak mały jako wielki w. 13) niezależnie od grupy, do której każdy z nich należał (według… domów). Pracownicy Foto-Dramy Stworzenia byli jako całość przydzieleni tam, gdzie łaska mocy była najaktywniejsza (padł los na wschód Selemijaszowi, albo Meselemijaszowi, w. 14); tym zaś siedmiu kompaniom pracowników z Foto-Dramą Stworzenia, którzy podróżowali z miejsca na miejsce przypadła pozycja, gdzie łaski miłości była najaktywniejsza. (Zacharyjaszowi…na północy). Pasterskim pracownikom była przydzielona pozycja, gdzie łaska mądrości była najaktywniejsza (Obededomowi na południe, w. 15), a tym pasterskim pracownikom (synom jego) była wyznaczona praca troszczenia się o literaturę używaną w pracy pasterskiej, tj. troszczenie się o tom 1 (dom skarbów). Należy zauważyć, że wśród Lewitów powyżej wymienionych imię Suppim ( węże-aluzja do poczucia taktu) nie występuje. Jest on wprowadzony tu, by przedstawiał tych kolporterów, którzy zajmowali się odwiedzaniem tych ludzi, którzy pozostawiali swoje adresy na zebraniach publicznych i pragnęli by ich odwiedzono. Oni bowiem mieli pozycję, gdzie łaska sprawiedliwości była najaktywniejszą (Suppimowi…na zachód, w. 16)
____________________
* Eureka, jest to nazwa firmy w St. Zj. wyrabiającej mniejsze przenośne maszyny do ruchomych obrazów, a zatem nazwa tych maszyn. – Przyp. tłum.
**Praca Pasterska. Obszerne określenie pracy pasterskiej znajduje się w artykule brata Russella pt. World Wide Pastoral Work, w angielskim Przedruku Strażn. Str. 5984; to samo w polskim tłumaczeniu p.t. Powszechna Praca Pasterska w straż, ze styczn. 1917 r.