Teraźniejsza Prawda nr 161 – 1955 – str. 54
(3) Bereańscy Studenci Biblijni (z Australii; Joel). (W w. 9 zamiast Semei, który nie był Laadanitą, lecz Semeitą wstaw imię Jechiel z wiersza 8). Zgodnie z tym, członkowie Komitetu Studentów Biblijnych tworzyli trzy grupy: (1) Shearnitów (Salomit w. 9) (2) Studentów Biblijnych z Madrasu (indyj; Hazyjel) i niektórych kanadyjskich Studentów Biblijnych luźno związanych z K.S.B. w Wielkiej Brytanii (Haran). Amerykańscy Gersoni, Semeici (synowie Semei, w. 10) utworzyli cztery grupy; (1) zwolenników P.B.I. (Jachat), (2) Brzaskowców (Zyna), (3) Stróżów Poranka (Jehus) oraz (4) tych, którzy nie zgadzali się z radykalnym odgałęzieniem kontrolującym P.B.I., lecz przez jakiś czas z nimi pozostawali (Beryjasz). Z tych zwolennicy P.B.I. byli głównymi (jahat, znaczy główny, w. 11), a Brzaskowcy zaraz po nich następowali (Zyza, albo Zina, zn. drugi). Trzecia i czwarta grupa Semeitów są bardzo nieliczne, jeśli chodzi o liczbę, (nie mieli wiele synów) i złączyły się w jedną grupę (policzeni za jedną familię) Pan sprawił ze brat R. tak umieścił niektórych braci, którzy byli wierniejsi od pozafiguralnych Gersonitów i Merarytów iż stanowią oni Kaatytów Epifanii (Kaat, w. 12). Ci się podzielili na cztery grupy, (1) najwierniejszych Kaatytów (Amram), (2) Olsonitów (Izaar), (3) Ritchie’tów (Hebron) oraz (4) Sturgeonitów (Husyjel). Z Klasy Chrystusowej (Amram, nie Amramici, w. 13) pochodził Najwyższy Kapłan Świata (Aaron) oraz Pośrednik świata (Mojżesz). Najwyższemu Kapłanowi Kościoła dane było sprawowanie przyjemnej służby ofiarnej (aby służył, w ang. poświęcał…aby kadził przed Panem, a służył mu); a członkowie Jego mieli współpracować w tym gdyż wszyscy razem stanowią Najwyższego Kapłana Świata (sam i synowie jego).
(10) Figuralni Amramici jako Lewici najpierw występują w synach Mojżesza (synowie Mojżesza….policzeni są w pokoleniu Lewiego, w. 14). Byli oni dwóch klas: (1) Hirshitów (Gierson w. 15) oraz (2) Kittingeritów (Eliezer). Z Hirshitów (Gerson w. 16; synowie Amrama 24:20) Amramici z Jersey City, N.J. byli głównymi (Sebujel, wódz). W zborze tym były dwie partie (synowie Sebujela); jedna z nich szła za R.H. Hirshem, a druga za Antonim Fry (Jechdejasz 24:20). Z Kittingeritów (Eliezer, w. 17) Amramici z Philadelphii byli przewódcami (Rechabijasz pierwszy). Zbór ten jednak rozbił się na
kol. 2
wiele klik (synowie Rechabijaszowi rozmnożyli się bardzo), a najważniejsza z tych klik szła raczej za R.H. Hirshem, a nie za D.M. Kittingerem (przedniejszy Jesyjasz, 24: 21). Z pozafiguralnych Izaarytów przywódcami byli Olsonici (synowie Izaawi; Salomit pierwszy, w. 18). Odłamem ich byli Gunterici (Jachat 24:22). Ritchieici (synowie Hebronowi, w. 19; 24:23; Uwaga: W polskim przekładzie mamy błędnie podany wiersz z 1Kron. 24:23, wiersz ten powinien brzmieć tak samo jak 23:19 a mianowicie: „ Synowie Hebronowi: Jeryjasz pierwszy, Amaryjasz wtóry, Jehazyjel trzeci, a Jekmaan czwarty”) rozwinęli się cztery grupy: (1) wodzem ich byli pierwotni Ritchieici (Jeryjasz), (2) liczny zbór w Los Angelos, gdzie A.J. Ritchie obecnie przebywa, z pewnymi oddziałami ( Amaryjasz), (3) zbór w Oakland-San Francisco z oddziałami (Jehazyjel) oraz (4) Brickeryci (Jekmann). Sturgeonici jako pozafiguralni Husyjelici rozwinęli się w cztery grupy: (1) Riemerici (Micha w. 20; 24:24) Driscollici (Samir), (3) Vorsteherici (Jesyjasz 24:25) oraz (4) Saphoreici (Zacharyjasz 24:25). Pozafiguralni Meraryci rozwinęli się w zwolenników towarzystwa (Maheli w. 21; 24:26) oraz Standfastów – nazwa ta wzięta z 1Kor. 16:13 znaczy „Stojący mocno w wierze” (Musy w. 23; 24:26). Niektórzy z tych co opuścili Towarzystwo (Jahasyjasz, 24:27) zasługują na naszą uwagę: (1) Germańscy Wolni bracia (Beno), (2) zwolennicy Oleszynskiego (Soam) (3) Kostynici (Zachur), oraz (4) zwolennicy Kasprzykowskiego (Hybry).
(11) Zwolennicy Towarzystwa (Maheli w. 21; 24:28) dzielą się na dwie grupy; (1) prawdziwych Ruterfordystów albo złych zwolenników Towarzystwa (Eleazar) oraz (2) Elizeuszystów albo dobrych zwolenników Towarzystwa (Cys), Rutherfordyści nie podzielili się na grupy (który nie miał synów, w. 22; 24:28); ale były ich różne partie (córki). Rutherfordyści przestali być ruchem Prawdy (Eleazar umarł). Te partie wśród nich, które powstały, gdy Rutherfordyści przestali być ruchem Prawdy, połączyły się z różnymi, grupami Elizeuszystów, które od czasu do czasu odłączały się od Rutherfordystów (które pojmowali synowie Cysowi). Najważniejszą grupą pomiędzy tymi Elizeuszystami jest duży zbór w Chicago ze swymi oddziałami (Jerahmeel, 24:29). Standfasty jako pozafiguralni Musyccy Meraryci podzielili się na trzy grupy: (1) Heardytów (Maheli; w. 23; 24:30);