Teraźniejsza Prawda nr 151 – 1953 – str. 88
(14) Wyjaśnijmy to na przykładzie członków gwiazdy w okresie Filadelfijskim. Jan Wessel zaczął trąbić, czyli ogłaszać poselstwo reformacyjne w jego czterech zasadniczych zarysach: usprawiedliwienie przez wiarę, Biblia jako jedyne źródło i zasada wiary, Kapłaństwo wszystkich poświęconych i Chrystus jako jedyna władza w Kościele. Potem w ślad za nim postępował jego towarzysz, a pACotem drudzy za nimi. Potem powstał inny członek gwiazdy, ale nie jako główny wódz, Jakub Sawonarola. Za nim z kolei postępował jego towarzysz Fra Domenico, a także inni członkowie Kapłaństwa przydani do towarzysza – naturalnie nie członkowie gwiazdy – rozgłaszając poselstwo. Dalej Luter jako członek tej gwiazdy, zaczął trąbić swoją część poselstwa, podkreślając cztery części poselstwa Wessela, a wkrótce Melanchthon, jego pomocnik (po dwóch), przyłączył się do niego, potem inni z Kapłanów też dołączyli się. Weszli oni w szczegóły w sprawie usprawiedliwienia przez wiarę, Biblii jako jedynego źródła i zasady wiary, jedynego Kapłaństwa poświęconych i Chrystusa wyłączną Głowę w Kościele, a tym sposobem trąbiąc o ludzkim i Boskim zbawieniu, wzywali przywódców, którzy stracili korony. Kiedy jednak ukazywali się przed publicznością, dawali ogólne wyjaśnienia dotyczące usprawiedliwienia przez wiarę (ludzkiego zbawienia), oraz kapłaństwa wszystkich poświęconych (Boskiego zbawienia), a także dotyczące jedynego źródła i zasady wiary i praktyki dla ludzi oraz wyłącznego zwierzchnictwa Jezusa w Kościele. Podobnie jak Wessel i Sawonarola, ich najważniejsi pomocnicy i inni asystenci streszczali cztery te doktryny do dwóch, podając tylko rzeczy ogólne publiczności. Nieco później Zwingli zjawił się, stanowiąc część gwiazdy Filadelfii, wspomagany przez specjalnego pomocnika w osobie Oecolampadiusza, a potem przez innych Kapłanów otrąbiających na srebrnej trąbie cechy usprawiedliwienia i wysokiego powołania w Wieczerzy Pańskiej, podając ogólne rzeczy ludowi, a szczegóły dotyczące jednego przedmiotu w danym czasie przywódcom bez korony. Oni także podkreślali cztery ogólne prawdy reformacji wyżej wzmiankowane tak jak sytuacja wymagała przed publicznością lub przed przywódcami bez koron. Poprzez cały Wiek Prawda albo prawdy, które miały nadejść, w ten sam ogólny sposób były traktowane
kol. 2
(„iż będzie wam to za ustawą na ten Wiek w potomstwie waszem”). Widzieliśmy, że tak było poprzez Paruzję i Epifanię, i mamy wrażenie, że więcej przykładów nie trzeba, jeśli chodzi o wyjaśnienie tego tematu.
(15) Wiersz 9 mówi o użyciu tych pozafiguralnych spornych trąb („a gdy wyciągniecie na wojnę”). Chrześcijańskie wojowanie jest prowadzone przeciwko grzechowi, błędowi, samolubstwu i światowości, które walczą przeciw nam pod wodzą Szatana, świata i ciała. Przeciw tym wszystkim czterem elementom we wszystkich formach, w jakich one występują pod wodzą szatana, świata i ciała, musi prowadzić chrześcijanin nieustanną walkę. One bowiem w rozlicznych swych formach trapią („nieprzyjaciel, który by was trapił”) Nowe Stworzenie; liczne bowiem są formy grzechu, liczne formy błędu, wiele jest form samolubstwa i wiele form światowości. Każda zaś z tych form grzechu, błędu, samolubstwa i światowości trapi Nowe Stworzenie; przeciwko wszystkim formom tych czterech elementów zła musi Nowe Stworzenie wojować. Nie potrzebujemy tu wyliczać wszystkich tych form, gdyż są one dobrze znane czytelnikowi. Ci wrogowie trapią nas w chanaańskim Wieku Ewangelii („w waszej ziemi”), która jest sferą Prawdy i jej Ducha, z której musimy wyprzeć te formy zła. Mieszkańcy Chanaanu, których Izrael miał wywłaszczyć, wyobrażają różne formy tych czterech elementów zła. Serca nasze i umysły stanowią sferę działania Prawdy i jej Ducha. Ta część, która jest pod władzą Nowego Stworzenia odpowiada tej części Chanaanu, którą Izrael wydarł od mieszkańców; podczas gdy to co nie jest pod władzą Nowego Stworzenia odpowiada tej części Chanaanu, która jest w rękach mieszkańców. Stąd wynika, jak to było wykazane w V tomie „Studiów”, że serca i umysły ludu Bożego są polem bitwy Ducha Nowego Stworzenia. Szatan zaś, świat i ciało wciąż usiłują poprzez mieszkańców pozaobrazowego Chanaanu wyprzeć z powrotem z tej pozafiguralnej ziemi jej pozafiguralnych izraelickich mieszkańców, czyli różne formy Prawdy, Sprawiedliwości, Miłości, Mocy i Niebiańskości. Takie oto są armie w tym boju. Dowództwem pozafiguralnych armii izraelickich jest Jezus, Prawda i jej Duch. Rzeczą, o którą toczy się walka, jest ziemia pozafiguralna i to do kogo będzie ona