Teraźniejsza Prawda nr 135 – 1951 – str. 32

zarysy figury dowodzą, że jest tu mowa o Epifanii? Jak długo będzie trąbić siódma trąba? Co mamy wnioskować co do czasu pozafigur podanych w 2Moj. 19:21-25? Do czego odpowiadają granice naznaczone przez Mojżesza? Co wyobraża rozkaz Boży we wierszu 21? Co znaczy wyraz łaciński speculare, z którego pochodzi nasze słowo spekulacja? Co znaczy religijna spekulacja? W czym poznajemy pozafiguralny rozkaz? Jak był ten rozkaz dany?

BÓG

ROZDZIAŁ II
(Ciąg dalszy – 2)

PRZYMIOTY ISTOTY BOSKIEJ

RÓŻNICA POMIĘDZY PRZYMIOTAMI ISTOTY A PRZYMIOTAMI CHARAKTERU – OSOBISTOŚĆ – CIELESNOŚĆ – DUCHOWOŚĆ – SAMOISTNIENIE – WIECZNOŚĆ – SAMOWYSTARCZALNOŚĆ – NIEŚMIERTELNOŚĆ – WPŁYW TYCH SIEDMIU PRZYMIOTÓW NA LUDZI NABOŻNYCH – NIEWIDZIALNOŚĆ – JEDNOŚĆ – WSZECHMOC – WSZECHWIEDZA – WSZECHOBECNOŚĆ – ZWIERZCHNICTWO – BEZDENNOŚĆ – ICH NAUKA DLA NAS

      W pierwszym rozdziale dyskutowaliśmy o egzystencji Boga i wykazaliśmy z siedmiu punktów widzenia, że jest Bóg. Nadmieniliśmy w niektórych dowodach tam przedstawionych, że Bóg jest Istotą osobową, którego głównymi charakterystykami serca są przymioty mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości. Nie usiłowaliśmy dać szczegółów o Jego przymiotach, oprócz tych, które były naszym przedmiotem o egzystencji, ponieważ zamierzamy poświęcić później kilka rozdziałów na dyskusję o Jego przymiotach. Zazwyczaj Boskie przymioty są przedstawione z dwóch punktów widzenia – przymioty Jego istoty i przymioty Jego charakteru. Przez przymioty Jego istoty są rozumiane te Jego zalety, które tkwią w Jego naturze, jak osobistość, duchowość, wieczność, nieśmiertelność, itd., podczas gdy przez Jego przymioty charakteru są rozumiane te Jego zalety, które tkwią w Jego usposobieniu, Jego sercu i umyśle, jak sprawiedliwość, miłość, miłosierdzie, wierność, itd. Teraz przedstawiamy w serii rozdziałów kilka uwydatnionych zarysów Jego przymiotów, tj. przymiotów istoty i charakteru. W tym rozdziale będziemy dyskutowali o głównych przymiotach Jego istoty.

      Naturalnie, pierwszym przymiotem Boskiej istoty, który uderza umysł przeciętnie myślącego człowieka jest przymiot Boskiej osobistości. Przez osobistość rozumiemy zaletę istoty, przez którą ktoś myśli, czuje i chce; ponieważ osobistość mieści się w umyśle, odczuwalności i woli. Cokolwiek nie ma tych rzeczy, nie ma osobistości, i nie może być osobą. Bóg posiada zaletę osobistości, która tkwi w Nim jako w czującej istocie; i On jest osobą. Ta zaleta Boskiej istoty natychmiast umożliwia nam odrzucić: ateizm, który zupełnie zaprzecza Boskiej egzystencji; agnostycyzm, który wątpi w Boską egzystencję; materializm, który zaprzecza osobistości pierwszej przyczyny; i panteizm, który miesza Boga z naturą. Podczas dyskusji o egzystencji Boga udowodniliśmy przez rozum Jego osobistość. To było wykazane z argumentów wyciągniętych z porządku, celu, intelektualnej, moralnej i religijnej budowy człowieka, z naszego doświadczenia i z zarzutów ateizmu. Boska inteligencja, dobroczynność, sprawiedliwość i wykonawczość są objawione w takich dowodach o Jego egzystencji, które przeto dowodzą o Jego osobistości.

      Pismo Święte obfituje w dowody o Boskiej osobistości, ponieważ ono przypisuje Mu umysłowość, uczucie i wolę – główne elementy osobistości, że On ma znajomość jest to udowodnione przez podobne ustępy: Joz. 22:22, „PAN, Bóg nad bogi.. On to wie”; Izaj. 44:8, „Izali jest Bóg oprócz Mnie, niemasz zaiste innego Boga; Ja o żadnym nie wiem”; Ijoba. 36:4, „On jest doskonały w umiejętności; „Psalm 44:22, On wie skrytości serca”, Mat. 6:8, „Ojciec wasz wie, czego potrzebujecie, pierwej niżbyście wy Go prosili”; Łuk. 16:15, „Bóg zna serca wasze”; Dz.Ap. 15:18, „Znajomeć są Bogu od wieku wszystkie sprawy jego”; Rzym 8:29, „Które On przejrzał”; 2Tym. 2:19, „Zna Pan, którzy są Jego”; 1Jana 3:20, „Bóg… wie wszystko”. To że Bóg posiada czułość jest udowodnione przez następujące ustępy: Psalm 103:13, „Ma litość Pan nad tymi, którzy się Go boją”; Jan 16:27, „Sam Ojciec miłuje was”; 2Moj. 34:6, „Pan Bóg miłosierny i litościwy nie rychły do gniewu, a obfity w miłosierdziu”; Żyd. 11:5, „Podobał się Bogu”; Psalm 30:5, „Wysłuchajcie pamiątkę [dzięki czyńcie pamiątce – Bib. ang.] świętobliwości Jego”; 2Moj. 20:5, „Ja… Bóg zawisny”; Psalm 7:10, „Który doświadczasz serc i wnętrzności, o Boże sprawiedliwy”; 1Piotra 3:20, „Oczekiwała Boża cierpliwość za dni Noego”; Jan 3:16, „Bóg tak umiłował świat, że Syna Swego jednorodzonego dał”; Psalm 25:6, „Wspomnij na litości twoje, Panie! i na miłosierdzie twoje”, że Bóg wykonywuje wolę jest to widocznym z podobnych ustępów: Mat. 6:10, „Bądź wola Twoja na ziemi”; Mat. 7:21, „Ale, który czyni wolę Ojca mojego”; Łuk. 22:42, ”Nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie”; Dz.Ap. 21:14, „Niech się stanie wola Pańska”; Gal. 1:4, „Według woli Boga”; Efez. 1:11 „Wszystko według rady woli Swojej”; 1Tes. 4:3, „Ta jest wola Boża..- poświęcenie wasze”; 1Kor. 12:11, „Udzielając z osobna każdemu, jako chce”; Żyd. 6:17, „Chcąc dostatecznie okazać dziedzicom obietnicy nieodmienność rady Swojej”; 2Piotra 3:9, „Pan… niechcąc aby którzy zginęli.”

      Oprócz tych i licznych innych ustępów Pisma Św., które przypisują Bogu główne elementy osobistości – umysłowość, odczuwalność i wolę – jest wiele innych, które opisują Go w słowach Jego osobistości. Przytoczymy kilka z tych: „Nie masz, jako Pan Bóg nasz” (2Moj. 8:10); „Któż podobien Tobie między bogami Panie? Któż jako Ty wielmożny w świętobliwości, straszliwy w chwale, czyniący cuda?” (2Moj. 15:11) ; „Nie będziesz miał bogów innych przede Mną”, (2Moj. 20:3; 5Moj. 5:7); „Nie będziesz się kłaniał bogu innemu (5Moj. 4:35); „Słuchajże Izraelu: Pan Bóg nasz Pan jeden jest” (5Moj. 6:4); „Pan Bóg wasz jest Bogiem i Panem panów” (5Moj. 10:17); „Nie masz ci świętego jako Pan” (1Sam. 2:2) ; Zgotujcie serca wasze Panu, i służcie Jemu” (1Sam. 7:3) ; „Jego się bójcie, i Jemu się kłaniajcie i Jemu ofiarujcie” (2Król. 17:36); „Tyś stworzył niebo i ziemię” (2Król 19:15) ; „Komuż Mię tedy przyrównacie abym mu był podobnym? mówi święty” (Izaj. 40:25); „Jam jest Pierwszy i Ostatni; a oprócz Mnie nie masz Boga” (Izaj. 44:6; 41:4); „Boć nie masz żadnego innego Boga oprócz Mnie. Nie masz Boga sprawiedliwego i zbawiciela” (Izaj. 45:21); „Pan jest Bóg prawy, jest Bóg żywy, i Król wieczny” (Jer. 10:10); „Otom ja Pan Bóg wszelkiego ciała, izalisz przede mną może być skryta która rzecz?” (Jer. 32:27); „Jeden jest Ojciec wasz, który jest w niebiesiech” (Mat. 23:9) ; „Toć jest żywot wieczny, aby Cię poznali samego prawdziwego Boga” (Jan 17:3); „Jeden Bóg i Ojciec wszystkich, który jest nade wszystko, i po wszystkich i we wszystkich was” (Efez. 4:6) ; „Który będąc jasnością chwały i wyrażeniem istności Jego… usiadł na prawicy majestatu na wysokościach” – Żyd. 1:3.

      (Ciąg dalszy nastąpi).

poprzednia stronanastępna strona