Teraźniejsza Prawda nr 119-120 – 1948 – str. 60

1221
Koniec czwartej wyprawy krzyżowej.
12/IX – 1918
Johnson jest załączony do poboru wojskowego, naznaczonego na ten dzień.
1228
Początek piątej krucjaty pod cesarzem Fryderykiem II, trwającej aż do roku 1240. Ta wyprawa powiodła się w latach 1228 i 1229, lecz w roku 1232 pod dowództwem króla Nawarry, Teobolda, i w roku 1240 pod dowództwem hrabiego Ryszarda z Cornwalii, nie spełniła swej części w krucjacie.
19/IX, 20/IX – 1918
Pasterska Biblijna Instytucja jest pomyślna w usuwaniu przeciw sobie podejrzeń rządowych, co do jej pokrewieństwa z Towarzystwem, lecz Johnson jako dyrektor ruchu Epifanicznego, 30/IX i jako pielgrzym 1/X, nie unika tych podejrzeń.
1231
Waldensi poddają cesarstwo i papiestwo pod badanie i krytykę i starają się o ich uleczenie. Robert Grossetete z Lincoln, Anglii, pozbywa się nadmiernych dochodów z dóbr kościelnych.
22/IX – 1918
Komitet Inwestygacyjny i Zarządczy zaczyna swoją pracę ze zwolennikami P.B.I. w zgromadzeniu filadelfijskim. Johnson pozbywa się swojej przewagi jako pielgrzym w interesie swojej pracy.
1232
Inkwizycja rozpoczęta przez papieża Innocentego III w 1204 r., przybiera dalsze rozmiary za Grzegorza IX.
23/IX – 1918
McGee rozwija system szpiegostwa i straszenia szczególnie zwolenników PBI w zgromadzeniu filadelfijskim.
1235
Grossetete zostaje biskupem w Lincoln, Anglii, i zabiera się do reform kleru.
26/IX – 1918
Johnson stara się o zreformowanie pielgrzymów, mając szczególnie do czynienia z doktorem S.N. Wiley. skiemu wkraczaniu w cudzy rząd w Anglii.
1245
Sobór powszechny w Lyonie, Francji, odrzuca wyklętego Fryderyka II.
6/X – 1918
McGee i jego zwolennicy sprzeciwiają się kontrolującej fakcji w Komitecie, nie dozwalając ażeby ich kontrolowała i dlatego trzymają się z dala od niej.
1248 Król francuski Ludwik IX, znany jako Ludwik Święty rozpoczyna szóstą krucjatę (1248-1254). 9/X – 1918
Johnson decyduje stawić opór poborowi wojskowemu.
1249
Ludwik IX Święty po kilku powodzeniach spotyka się z niepowodzeniem, dostając się do niewoli, za którego sułtan zażądał niesłychanego na owe czasy okupu osiemset tysięcy bizantów (z których każdy wynosił około $2,25).
10/X – 1918
Po niektórych powodzeniach Johnson spotyka się z niepowodzeniami i porażką ze strony urzędników poborowych.
1250
Ludwik IX odpływa do Akkonu, w Palestynie. Grossetete jest powodem gniewu Innocentego IV, za swoje domaganie się reformy kleru.
11/X – 1918
Johnson zwraca swoją uwagę Towarzystwu względem W.F. Hudgingsa i jest powodem gniewu McGeego, za swoje domaganie się reformy pielgrzymów i starszych.
1252
Grossetete podnosi protest przeciw papieskiemu wkraczaniu w cudzy rząd w Anglii.
13/X – 1918
W Alliance, Ohio, Johnson protestuje przeciw McGeemu i PBI, i ich wkraczaniu w cudzy urząd pracy pielgrzymskiej.

kol. 2

1253
Grossetete podnosi ostatni najbardziej wymagający i skuteczny protest przeciw Innocentemu IV, który podstępnie wprowadza swego wnuka, zamieszkującego poza granicami kraju, na urząd kanoniczny we własnej katedrze Grosseteta.
14/X (Wieczór 13-go) – 1918
W Alliance, Ohio, Johnson podnosi ostatni protest i pogróżkę przeciw McGeemu i PBI, za ich pochwalanie i popieranie swoich pielgrzymów za ich wkraczanie na teren pielgrzymów Epifanicznego Domu Biblijnego. Ten protest i pogróżka otrzymały pochwałę i poparcie od braci zgromadzonych w Alliance.
1254
Ludwik IX powraca do Francji.
15/X – 1918
Johnson nie zwraca więcej uwagi na W.F. Hudgingsa.
1261
Dodatkowe pseudoizydorskie dekretalie są wręczone papieżowi Urbanowi IV, który natychmiast orzeka, iż są prawdziwe.
22/X – 1918
McGee pracuje nad czarterem, czyli przywilejem prawnym dla Pasterskiej Biblijnej Instytucji, przyjmując przewrotne poglądy wodzów PBI jako właściwe.
1268
Papiestwo wychodzi zwycięsko w przeszło 150-letniej walce o panowanie nad światem z cesarzami z rodu Hohensztaufów.
29/X – 1918
McGee wychodzi zwycięsko w pięciomiesięcznej walce z kontrolującą grupą z Pasterskiej Biblijnej Instytucji.
1269
Ludwik IX ustanawia galikańskie wolności Kościoła we Francji.*
30/X – 1918
Johnson stoi w obronie i przyczynia się do większej wolności zborów.
1270
Narodziny Marsilusza z Padwy (znanego także w historii jako Marsiglio. Ludwik IX Święty rozpoczyna siódmą i ostatnią krucjatę, lecz umiera w Tunisie, w drodze do Palestyny.
31/X – 1918
Johnson decyduje się na odparcie drukiem dwu artykułów McGeego: Krótki Przegląd i Ważny List, oraz całego niewłaściwego stanowiska PBI. Johnson robi ostatnie starania przeciw zabraniu go do wojska.
1274 Czternasty sobór powszechny (w Lyonie, Francji) układa na zlecenie papieża warunki pokoju pomiędzy papieżem a cesarzem. 4/XI – 1918
McGee i jego zwolennicy wysuwają warunki pokoju pomiędzy nimi, a opozycją kontrolującą Komitet.
1278 Zaprowadzenie konkordatu pomiędzy papieżem Mikołajem III, a Rudolfem, królem niemieckim, legalizującym zwycięstwo papieża nad cesarstwem i Hohensztaufami w przeszło 150-cio letniej walce. 8/XI – 1918
Na konwencji Pasterskiej Biblijnej Instytucji w Providence, R.I., (odbytej w dniach 6-10 listopada) zapadła zgoda pomiędzy McGeem i jego zwolennikami, z jednej strony, a grupą opozycyjną kontrolującą Komitet w sprawie korporacji, z drugiej strony, a tak zakończono przeszło 150-dniową walkę.
1285 Filip IV Piękny zostaje królem Francji. – Marsiliusz z Padwy rozpoczyna badanie o pokrewieństwie papieża „do władzy świeckiej. 15/XI – 1918
Johnson decyduje się na wydanie okazyjnego czasopisma. Pisze zatem pierwszy numer Teraźniejszej Prawdy (angiel-skiej), zwracając szczególną uwagę na pokrewieństwo jakie zachodzi pomiędzy McGeem, a Pasterską Biblijną Instytucją.

____________________
* Stąd pochodzi nazwa Kościół galikański. Jest to zatem Kościół katolicki we Francji, dążący do zmniejszenia zależności swej od władzy papieskiej. – Przyp. tłum.]

poprzednia stronanastępna strona