Teraźniejsza Prawda nr 119-120 – 1948 – str. 60
1221 Koniec czwartej wyprawy krzyżowej. |
12/IX – 1918 Johnson jest załączony do poboru wojskowego, naznaczonego na ten dzień. |
1228 Początek piątej krucjaty pod cesarzem Fryderykiem II, trwającej aż do roku 1240. Ta wyprawa powiodła się w latach 1228 i 1229, lecz w roku 1232 pod dowództwem króla Nawarry, Teobolda, i w roku 1240 pod dowództwem hrabiego Ryszarda z Cornwalii, nie spełniła swej części w krucjacie. |
19/IX, 20/IX – 1918 Pasterska Biblijna Instytucja jest pomyślna w usuwaniu przeciw sobie podejrzeń rządowych, co do jej pokrewieństwa z Towarzystwem, lecz Johnson jako dyrektor ruchu Epifanicznego, 30/IX i jako pielgrzym 1/X, nie unika tych podejrzeń. |
1231 Waldensi poddają cesarstwo i papiestwo pod badanie i krytykę i starają się o ich uleczenie. Robert Grossetete z Lincoln, Anglii, pozbywa się nadmiernych dochodów z dóbr kościelnych. |
22/IX – 1918 Komitet Inwestygacyjny i Zarządczy zaczyna swoją pracę ze zwolennikami P.B.I. w zgromadzeniu filadelfijskim. Johnson pozbywa się swojej przewagi jako pielgrzym w interesie swojej pracy. |
1232 Inkwizycja rozpoczęta przez papieża Innocentego III w 1204 r., przybiera dalsze rozmiary za Grzegorza IX. |
23/IX – 1918 McGee rozwija system szpiegostwa i straszenia szczególnie zwolenników PBI w zgromadzeniu filadelfijskim. |
1235 Grossetete zostaje biskupem w Lincoln, Anglii, i zabiera się do reform kleru. |
26/IX – 1918 Johnson stara się o zreformowanie pielgrzymów, mając szczególnie do czynienia z doktorem S.N. Wiley. skiemu wkraczaniu w cudzy rząd w Anglii. |
1245 Sobór powszechny w Lyonie, Francji, odrzuca wyklętego Fryderyka II. |
6/X – 1918 McGee i jego zwolennicy sprzeciwiają się kontrolującej fakcji w Komitecie, nie dozwalając ażeby ich kontrolowała i dlatego trzymają się z dala od niej. |
1248 Król francuski Ludwik IX, znany jako Ludwik Święty rozpoczyna szóstą krucjatę (1248-1254). | 9/X – 1918 Johnson decyduje stawić opór poborowi wojskowemu. |
1249 Ludwik IX Święty po kilku powodzeniach spotyka się z niepowodzeniem, dostając się do niewoli, za którego sułtan zażądał niesłychanego na owe czasy okupu osiemset tysięcy bizantów (z których każdy wynosił około $2,25). |
10/X – 1918 Po niektórych powodzeniach Johnson spotyka się z niepowodzeniami i porażką ze strony urzędników poborowych. |
1250 Ludwik IX odpływa do Akkonu, w Palestynie. Grossetete jest powodem gniewu Innocentego IV, za swoje domaganie się reformy kleru. |
11/X – 1918 Johnson zwraca swoją uwagę Towarzystwu względem W.F. Hudgingsa i jest powodem gniewu McGeego, za swoje domaganie się reformy pielgrzymów i starszych. |
1252 Grossetete podnosi protest przeciw papieskiemu wkraczaniu w cudzy rząd w Anglii. |
13/X – 1918 W Alliance, Ohio, Johnson protestuje przeciw McGeemu i PBI, i ich wkraczaniu w cudzy urząd pracy pielgrzymskiej. |
kol. 2
1253 Grossetete podnosi ostatni najbardziej wymagający i skuteczny protest przeciw Innocentemu IV, który podstępnie wprowadza swego wnuka, zamieszkującego poza granicami kraju, na urząd kanoniczny we własnej katedrze Grosseteta. |
14/X (Wieczór 13-go) – 1918 W Alliance, Ohio, Johnson podnosi ostatni protest i pogróżkę przeciw McGeemu i PBI, za ich pochwalanie i popieranie swoich pielgrzymów za ich wkraczanie na teren pielgrzymów Epifanicznego Domu Biblijnego. Ten protest i pogróżka otrzymały pochwałę i poparcie od braci zgromadzonych w Alliance. |
1254 Ludwik IX powraca do Francji. |
15/X – 1918 Johnson nie zwraca więcej uwagi na W.F. Hudgingsa. |
1261 Dodatkowe pseudoizydorskie dekretalie są wręczone papieżowi Urbanowi IV, który natychmiast orzeka, iż są prawdziwe. |
22/X – 1918 McGee pracuje nad czarterem, czyli przywilejem prawnym dla Pasterskiej Biblijnej Instytucji, przyjmując przewrotne poglądy wodzów PBI jako właściwe. |
1268 Papiestwo wychodzi zwycięsko w przeszło 150-letniej walce o panowanie nad światem z cesarzami z rodu Hohensztaufów. |
29/X – 1918 McGee wychodzi zwycięsko w pięciomiesięcznej walce z kontrolującą grupą z Pasterskiej Biblijnej Instytucji. |
1269 Ludwik IX ustanawia galikańskie wolności Kościoła we Francji.* |
30/X – 1918 Johnson stoi w obronie i przyczynia się do większej wolności zborów. |
1270 Narodziny Marsilusza z Padwy (znanego także w historii jako Marsiglio. Ludwik IX Święty rozpoczyna siódmą i ostatnią krucjatę, lecz umiera w Tunisie, w drodze do Palestyny. |
31/X – 1918 Johnson decyduje się na odparcie drukiem dwu artykułów McGeego: Krótki Przegląd i Ważny List, oraz całego niewłaściwego stanowiska PBI. Johnson robi ostatnie starania przeciw zabraniu go do wojska. |
1274 Czternasty sobór powszechny (w Lyonie, Francji) układa na zlecenie papieża warunki pokoju pomiędzy papieżem a cesarzem. | 4/XI – 1918 McGee i jego zwolennicy wysuwają warunki pokoju pomiędzy nimi, a opozycją kontrolującą Komitet. |
1278 Zaprowadzenie konkordatu pomiędzy papieżem Mikołajem III, a Rudolfem, królem niemieckim, legalizującym zwycięstwo papieża nad cesarstwem i Hohensztaufami w przeszło 150-cio letniej walce. | 8/XI – 1918 Na konwencji Pasterskiej Biblijnej Instytucji w Providence, R.I., (odbytej w dniach 6-10 listopada) zapadła zgoda pomiędzy McGeem i jego zwolennikami, z jednej strony, a grupą opozycyjną kontrolującą Komitet w sprawie korporacji, z drugiej strony, a tak zakończono przeszło 150-dniową walkę. |
1285 Filip IV Piękny zostaje królem Francji. – Marsiliusz z Padwy rozpoczyna badanie o pokrewieństwie papieża „do władzy świeckiej. | 15/XI – 1918 Johnson decyduje się na wydanie okazyjnego czasopisma. Pisze zatem pierwszy numer Teraźniejszej Prawdy (angiel-skiej), zwracając szczególną uwagę na pokrewieństwo jakie zachodzi pomiędzy McGeem, a Pasterską Biblijną Instytucją. |
____________________
* Stąd pochodzi nazwa Kościół galikański. Jest to zatem Kościół katolicki we Francji, dążący do zmniejszenia zależności swej od władzy papieskiej. – Przyp. tłum.]