Teraźniejsza Prawda nr 118 – 1948 – str. 40
251 Cyprian, biskup kartagiński, i Korneliusz z Rzymu silnie zalecają doktrynę następstwa apostolskiego biskupów i podległości starszych i laików. |
16/I – 1916 |
254 Śmierć Originesa. |
19/I – 1916 W. Crawford zmienia swój pogląd, zalecając więcej niezależności MSSB od STB&B. |
258 Śmierć Cypriana |
23/I – 1916
|
262 Dionizjusz z Rzymu naucza, że istnienie Logosa w stosunku do Ojca jest osobne, wieczne i współistotne (odnośnie do tożsamości istoty). Pogląd ten zostaje przyjęty przez Dionizjusza z Aleksandrii. |
27/I – 1916 |
262-325 Spór, że Syn z Ojcem jest istotą współistniejącą, chwilowo uspokaja się, po czym wybucha ponownie w 262, i dalej ciągnie się i wzrasta aż na koniec załatwia go oficjalnie sobór nicejski 325. |
27/I-30/III – 1916 Spór powstały odnośnie stosunków korporacyjnych, na zebraniach braci z pół.-wsch. Londynu i Crouch End chwilowo uspokaja się, poczym wybucha z wielką siłą 27/I, wzmaga się i kończy urzędowo 30/III na korzyść istotnej jedności STB&B i MSSB, przez decyzję mniejszego komitetu starszych Przybytku, omawiających pokrewieństwo zebrań w przybytku i Crouch End, która z ograniczeniem zostaje przyjęta przez starszych. |
264 Synod w Antiochii prowadzi debaty w sensie trynitarskiego rozwoju z Pawłem z Samosaty, trzymającym się poglądu, że nasz Pan nie istniał poprzednio. Paweł w słowach ostrych i dwuznacznych wprowadza swoich przeciwników na kilka lat w zakłopotanie. |
29/I – 1916 Niektórzy starsi Przybytku pod przewodnictwem H.J. Shearna i W. Crawforda prowadzą debaty względem swoich poglądów, odnoszących się do stosunków korporacyjnych z grupą będącą pod przewodnictwem J. Hemery’ego na zebraniach w Crouch End, gdzie J. Hemery wprowadza pierwszych w chwilowe zakłopotanie. |
269 Paweł z Samosaty, starożytny unitariusz, zostaje potępiony przez członków synodu, rozwijających doktrynę o trójcy. powodu wniosków omawianych na zebraniach w półn-wsch Londynie, przyjmują pogląd, że te dwie korporacje są odrębne i różne od siebie, ale że MSSB zawsze zawierało się w STB&B. |
3/II – 1916 Zwolennicy Shearna i Crawforda potępiają poglądy zwolenników Hemery’ego jako krańcowe |
kol. 2
271 Zwolennicy zapatrywań, rozwijających naukę o trójcy potępiają pogląd odrębności Ojca i Syna jako osób nie mających jedności ich istoty. |
5/II – 1916 Na zebraniu starszych zwolennicy stosunków korporacyjnych z osobnych zebrań w pół.-wsch. Londynie potępiają pogląd tych, którzy twierdzą, że STB&B i MSSB są odrębnymi korporacjami, i że nie są w rzeczywistości jedną i tą samą rzeczą. |
272 Grupy rozwijające naukę o trójcy wyrzucają z urzędu Pawła z Samosaty, starożytnego unitariusza. |
6/II – 1916 J. Hemery i jego zwolennicy są chwilowo zachwiani w swoim obronnym stanowisku przez starszych, zwolenników Shearna i Crawforda, otrzymujących upoważnienie na zebraniach w Crouch End do wprowadzenia stosunków korporacyjnych przez dowodzenie, że powyższe zebrania odbywały się z powodu tymczasowego upoważnienia od starszych. |
275 Porfiriusz, najzdolniejszy niedowiarek z czasów starożytnych, rozpoczyna pisanie swego dzieła, składającego się z piętnastu ksiąg przeciwko chrześcijaństwu. |
9/II – 1916 |
276 Porfiriusz kończy powyżej wspomniane dzieło. |
10/II – 1916 Brat Eddington kończy swój list do starszych Przybytku, zalecający używanie Biblii za podręcznik. |
278 Przewlekłe dyskusje co do pokrewieństwa Ojca i Syna, tyczące się mniemanej współwieczności, współistoty i równości tego Ostatniego do Ojca, przybierają więcej wątpliwy wygląd. |
12/II – 1916 |
299 Biskupi chrześcijańscy prowadzą dyskusję nad dziełem Porfiriusza pisanym przeciw chrześcijaństwu; niektórzy z nich decydują się odpowiedzieć, tj. Metodiusz z Tyru, Euzebiusz z Cezarii i Appolinariusz z Laodycji. |
4/III – 1916 List Eddingtona, sprzeciwiający się badaniu tomów itd., jest odczytany starszym Przybytku, którzy w większości nie chcą go omawiać, lecz dają znać, że niektórzy starsi dadzą mu osobistą odpowiedź na jego krańcowe odrzucanie podręczników. |
318 Początek sporu ariańskiego; przeciwnicy arianizmu dowodzą, że Ojciec i Syn jest to jedna istota w dwóch osobach; większość jest przeciwna Ariuszowi. |
23/III – 1916 Spór w komitecie starszych Przybytku toczy się o istotną jedność i oddzielność zgromadzenia Przybytku w Crouch End, o czym zaraportowano starszym Przybytku z których większość jest przychylną temu poglądowi – a to obejmuje w sobie istotną jedność, oddzielność, spółistność i równość STB&B i MSSB. |