Teraźniejsza Prawda nr 117 – 1948 – str. 24
tego czasu; ponieważ przesiewacze i ich zwolennicy będą chcieli stowarzyszyć się razem organizacjinie. A szatan nasunie myśl wodzom przyjęcia organizacji jaką on uplanuje. W figurze 600 wozów było wziętych. Wyrażenie wozów wybornych znaczy wozów cenniejszych, ponieważ następne zdanie podaje: „i wszystkie wozy (wojenne) Egipskie.” Pozafigura potwierdza to tłumaczenie w sposób następujący: 600 jest liczbą, dziesięćkrotną liczb 6 i 10. Sześć, jak wiemy, jest symbolem złego lub niedoskonałości, lecz tutaj jest symbolem złego, a nie niedoskonałości, ponieważ 6 jest połączona z 10, liczbą doskonałości natur niższych od Boskiej. Przeto 6 tutaj nie mogłoby znaczyć niedoskonałości, gdyż to sprzeciwiałoby się idei doskonałości objętej w liczbie 10. Dziesięciokrotność 6×10 nasuwa myśl, że więcej niż jedna z doskonałych natur jest włączona — rozmaite anielskie natury i ludzie. Przeto pozafiguralne znaczenie tych 600 wozów byłoby ogólną sumą złych organizacji użytych przez doskonałe istoty niższe od istot matury Boskiej, tj., duchy niższe w ich naturach od duchów natury Boskiej, i przez ludzi. Doskonałość, rozumie się, nie byłaby w charakterze lecz w uzdolnieniu umysłowym, ponieważ ani szatan, ani upadli aniołowie, ani odszczepieńcy z klasy restytucyjnej nie będą doskonali w charakterze, ale będą doskonali w zdolnościach umysłowych. Przeto liczba 600 w figurze nie oznacza liczby organizacji w pozafigurze, lecz ich charakterystyki i ich członków, tzn. że będą złymi i że będą własnością i pod kierownictwem doskonałych duchów i ludzi. Więc nie wiemy ile takich organizacji szatan sformuje dla jego celów w Małym Okresie, ani nie powinniśmy się tego domyślać, gdyż domyślanie pod tym względem byłoby bezowocne i szkodliwe. Jeśli pozostaniemy wiernymi, to we właściwym czasie będziemy to wiedzieli. Przełożeni (w. 7) naznaczeni nad wozami Faraonowymi, przedstawiają upadłych aniołów niewidzialnych, mających pod swoim kierownictwem te organizacje i odstępców restytucyjnych widzialnych, mających pod sobą kierownictwo tych organizacji.
(6) Jak dobroć Boska zatwardziła serce Faraonowe, nie przeszkadzając mu w robieniu przygotowań do gonienia i pochwycenia Izraelitów, usuwając przeszkody do takich przygotowań, o ile miały posłużyć do celów Boskich (w. 8), tak Boskie nie przeszkadzanie szatanowi w jego przygotowaniach do odzyskania kontroli nad rodzajem ludzkim, o ile by to posłużyło celowi Bożemu, tym silniej zatwardzi serce szatana w postanowieniu, by uczynić wysiłek do zdobycia kontroli nad rodzajem ludzkim. Przeto zatwardzenie serca w każdym wypadku nie ma być rozumiane, jakoby Bóg wpłynął wprost na ich serce przez nasuwanie i pobudzanie ich do złego, ale On to uczynił i uczyni przez dobroć Swoją w tej sprawie, jak powyżej wykazano. Bóg zezwoli bez żadnych przeszkód na tak wielką wolność szatanowi w jego ruchu, przygotowaniu, organizowaniu, pokuszeniu i pozyskiwaniu poparcia odszczepieńców, a jego powodzenie w tych kierunkach pobudzi go do coraz silniejszego postanowienia, ażeby pozyskać napowrót kontrolę nad rodzajem ludzkim. Zatwardzenie serca szatana zostanie dokonane z powodu zezwolenia Bożego i efektywnie przez wykonywanie złych ambicji. Tym to więc sposobem Bóg zatwardzi serce szatana i szatan zatwardzi swoje serce w podobny sposób, jak to uczynił Faraon, figura na szatana. Faraon w pogoni za Izraelem wyobraża jak szatan, operujący środkami i sposobami, będzie dokonywał kuszenia wiernej klasy restytucyjnej, ażeby przyłączyli się do jego pięciu przesiewających ruchów. Szatan nie pominie nikogo w tym pokuszeniu, ale rozpoczynając z najgorszymi osobami z pośród klasy restytucyjnej, a kończąc z najlepszymi z pośród nich, tym sposobem w każdym z tych przesiewających ruchów przedstawi je całej ludzkości, nasuwając pozornie słuszne myśli, które będą miały pozory sprawiedliwości, lecz które będą zawierały w sobie zarodki grzechu. Szatan przez ciągłe narzucanie się wiernym przez wewnętrzne i zewnętrzne nasuwania myśli do złego, jest pozafigurą Faraonowego gonienia za Izraelem. Należy zwrócić uwagę, że ostatnie zdanie, w. 8, „Lecz synowie Izraelscy wyszli w ręce możnej,” wyraża myśl jaką napotkaliśmy w tej historii przynajmniej po raz piąty.
(7) Chociaż w figurze (wiersz 9) o gonieniu jest mowa jako o jednym akcie, to należy pamiętać, że w pozafigurze jeden akt kuszenia jest rozłożony na wszystkie pięć przesiewań. A powód, dlaczego jeden akt w figurze może przeciągnąć się przez pięć przesiewań jest ten, ponieważ rzeczywista natura pracy szatana w każdym z pięciu przesiewań jest taka sama, tj. kuszenie do złego. Dogonienie ich (w. 9) przedstawia ten rodzaj pokuszenia, który silnie pochłania uwagę tych, którzy będą kuszeni. Jak to jest zobrazowane przez wszystkie konie, wozy, jezdnych i wojsko Faraonowe doganiające Izraelitów, co pokazuje, że atak pokuszenia przez wszystkie władze onego złośnika, będzie ostry; konie przedstawiają jego nauki, które będą ciągnąć jego organizacje (wozy), jezdni przedstawiają doktrynalnych wodzów, którzy będą prowadzić kierunek tych nauk i organizacji, a wojsko przedstawia zwykłych odszczepieńców z pośród ludzi w Małym Okresie. (Zobacz objaśnienie tego wiersza w komentarzu.) Z faktu, że szatan poprowadzi odszczepieńców do ataku na Starożytnych Św. (miasto umiłowane, reprezentacyjnie) i Młodocianych św. (obóz świętych), jak to jest podane w Obj. 20:9, będzie to szczególnym grzechem, jaki oni popełnią z jego pobudek; rozumiemy, że głównym błędem doktrynalnym (koniem), jakiego on użyje do zwodzenia ludzkości, będzie myśl, że rodzaj ludzki powinien otrzymać królestwo przy pierwszym zachodzeniu końca Tysiąclecia na następny okres. Co jednak jest prawdą, gdyż ta obietnica będzie dana zwycięzcom Tysiąclecia, że przy końcu tysiąca lat oni odziedziczą królestwo ziemskie. (Mat. 25:34.) Szatan użyje tej doktryny w sposób oszukańczy, przez ignorowanie faktu, że tysiąc lat będzie kończyć się sposobem zachodzącym, tj. tak, jak rozpoczynały się sposobem zachodzącym w różnych okresach — 1874, 1898, 1881 i 1914, lecz on będzie poddawał kuszące myśli, że ono zakończyło się w 2874. Gdy dnie, tygodnie, miesiące i lata będą mijały po roku 2874, on z coraz większym naciskiem będzie nasuwał sercom ludzkim coś na podobieństwo tego, co następuje: „Tysiąc lat skończyło się w 2874 r., ale jak widzicie, Starożytni i Młodociani Św. nie dają wam królestwa, ale trzymają je dla siebie. Oni przywłaszczają sobie władzę, która się wam słusznie należy, ażeby panować nad wami. Oni jako uzurpatorzy, panujący nad dziedzictwem Bożym, starają się pozbawić was waszych praw dla ich własnego zysku. To nie może być wolą Pańską, który obiecał dać wam królestwo z końcem Tysiąclecia, tj. 2874 r. Musicie mieć wiarę w Jego obietnicę i domagać się oddania wam królestwa zgodnie z obietnicą Bożą.” Zdaje się, iż takie będzie to szatańskie zwodzenie.
PRZESIEWACZE I PRZESIANI W TYSIĄCLECIU
(8) Szatan jakimś sposobem będzie dążyć w nasuwaniu tego kierunku myśli odnośnie doktryny i jej nadziei o oddaniu królestwa światu, łącząc ją z rozcieńczonymi formami o odrzuceniu okupu, niedowiarstwa, kombinacji, reformy i przeciwieństwa. Szczegółów, co do tego jak on to wszystko uczyni, nie wiemy ani nie potrzebujemy wiedzieć. Pomiędzy październikiem 2874 i kwietniem 2878 szatan tak pobudzi niektórych przez swoje sugestie, że pozyska ich jako wodzów