Teraźniejsza Prawda nr 113-114 – 1947 – str. 50
GEDEON – FIGURA I POZAFIGURA
(Księga Sędziów 6:1 – 8:12; Dokończenie)
Badając rozdział szósty Księgi Sędziów zauważyliśmy tam zadziwiającą historię figuralną, Czasów Pogan i Boskie przygotowanie Wyswobodziciela do uwolnienia ludu Bożego od ich ciemiężycieli, tak samo w Sędz 7:1-22 znajdujemy znamienną historię figuralna o wyborze i przygotowaniu pozafiguralnych Trzystu, którzy mieli wziąć zwycięski udział w pierwszej walce pozafiguralnego Gedeona. Jesteśmy pewni, że wypełnienie dotąd badanej pozafigury jest bardzo Jasne i powinno dać nam zachętę do czytania o wypełnieniu reszty tej pozafigury dotąd wypełnionej, i do brania gorliwego udziału w drugiej walce pozafiguralnego Gedeona. Jak chwalebny jest nasz przywilej! Używajmy go zatem dla chwały Bożej i na zbawienie wielu błądzących braci. – Jak. 5:20 .
(45) Przypominamy, że według rozdziału 6 Sędziów, mieliśmy dotąd określone figuralne i pozafiguralne ciemiężenie ludu Bożego, jakiego doznał z rąk figuralnych i pozafiguralnych Madianitów i przygotowanie figuralnego i pozafiguralnego Gedeona jako Wyswobodziciela od ich ciemięzców. Następnie podaliśmy figuralny i pozafiguralny opis o przeciwnych sobie armiach, o pracy wybierania i odrzucania między ludem Bożym pod względem pierwszej walki, o ostatecznym zachęcaniu Wodzów armii Pańskiej, a także podaliśmy plan, opis i wynik pierwszej walki. Na koniec mieliśmy dane wyjaśnienie Sędziów 7:1-22. Ufamy że dotąd prowadzone badanie dowiodło iż było bogatym błogosławieństwem dla wszystkich.
(46) Teraz przystępujemy do dalszego badania pozostałych części historii o Gedeonie, o ile wypełniła się ta część w pozafigurze. W wierszu 22 mieliśmy podane określenie, jak Madianici podzieleni na dwie grupy, uciekali w dwóch kierunkach. Wiersz 23 wprowadza na scenę walki trzy grupy wojowników, tj. owych 9700, którzy zostali odsunięci od udziału w pierwszej walce Gedeona. Te 9700 byli to mężowie tylko z trzech pokoleń, Neftali, Aser i Manases i wierzymy że te trzy grupy, składające się z 9700 mężów, wyobrażają trzy grupy, z których składa się Wielkie Grono. Te trzy grupy z punktu widzenia figury Lewitów są to pozafiguralni Meraryci, Kaatyci i Gersonici. Innymi słowy, wiersz 23 wyobraża trzy grupy Wielkiego Grona wchodzące w walkę przeciwko pozafiguralnym Madianitom. A fakty pozafigury dowodzą, że to już miało miejsce; w każdym bowiem wypadku te trzy grupy, lub przynajmniej dwie z nich, chociaż brały udział w wojnie po zakończenie się pierwszej walki, to działały w tym mniemaniu, że biorą udział w pierwszym uderzeniu Jordanu. Pierwszą grupą Wielkiego Grona, biorącą udział w pozafiguralnej walce, byli to zwolennicy Towarzystwa, składający się szczególnie z tych, którzy trzymają się Jeszcze Towarzystwa i z tych, którzy od drugiego uderzenia Jordanu opuścili Towarzystwo i stali się grupą Standfast (stójmy mocno). Ci są właśnie tymi dwoma grupami pozafiguralnych Merarytów, tj. Mahelici i Muzyci.
kol. 2
Rozumiemy,, że te dwie grupy wyobrażają mężów z Neftali, tj. pierwszych wspomnianych z owych trzech obrazowych grup, ponieważ ci byli pierwszymi z grup Wielkiego Grona, którzy walczyli przeciwko pozafiguralnym Madianitom. Ich udział w walce pokrywał okres ich wielkiego ruchu, trwającego od jesieni 1917 do wiosny 1918; a może również obejmować i publiczną wojowniczą pracę zwolenników Towarzystwa, szczególnie jaką rozpoczęli w lecie 1920 r. – Obj. 19:3.
(47) Druga grupa Wielkiego Grona, która przystąpiła do pozafiguralnej walki, składała się z oddziału Olsonitów, lub używając nazwę lewicką, z oddziału Izaarytów, pochodzących z grupy Kaata. (4Moj. 3:27.) Jak poprzednia grupa tak i ci również myślą, że uderzali Jordan pierwszy raz, używając do swej pracy gazetek, książek, wykładów, itd. Wielu zwolenników z grupy Sturgeon – Husyjelici – i niektórzy z grupy Ritchie – Hebronici – przyłączyło się do tego ruchu. Tak więc druga grupa Wielkiego Grona w ich przedstawicielach przystąpiła do walki przeciwko pozafiguralnym Madianitom. Rozumiemy, że ci są pozafigurami mężów z Aser (w. 23). Przez długi czas nie mogliśmy zrozumieć jak Pasterska Biblijna Instytucja l Komitet Brytyjskich Studentów Biblijnych, tj. trzecia grupa Wielkiego Grona – Gersonici, z punktu widzeniu obrazu lewickiego – brali udział w walce przeciwko pozafiguralnym Madianitów. Trudność zrozumienia była po części z tej przyczyny, że nie czynili tego z całego serca lecz połowicznie, i sposobem na pół skrytym, ażeby nie twierdzić publicznie, że się uderza Jordan. Lecz później zrozumieliśmy jak oni to czynili. Atak tej grupy na pozafiguralnych Madianitów można zauważyć z myśli zawartych w przedmiocie „Objawienie Jezusa Chrystusa”, wydawanym w seriach w specjalnym wydaniu ich Zwiastuna o Piekle, z 1 i 15 czerwca 1919 r. (a szczególnie w tej części, która traktuje o Paruzji i Epifanii, str. 167-170), i w ich gazetce, „Uciśnienie Narodów Poprzedzi Ustanowienie Królestwa Bożego” (szczególnie str. 2-6). A zatem członkowie tej grupy, którzy te pisma rozszerzali, dawali o tych rzeczach wykłady i opowiadali je drugim, są pozafigurami mężów z Manases, którzy „gonili Madianitów.”
(48) Jest godnym uwagi, że chociaż Gedeon zaprosił trzystu, ażeby walczyli z nim w pierwszej walce (Sędz. 7:15), a później zaprosił mężów z Efraim, ażeby gonili Madianitów (Sędz. 7:24), to mężów z Neftali, Aser i Manases, wcale nie zapraszał do czynienia żadnej z tych rzeczy; ani nie był ich wodzem, ani nie był z nimi w żadnej części ich walki. Te rzeczy wyobrażają, iż nasz Pan nie zapraszał tych trzech grup Lewitów do brania udziału w walce przeciw pozafiguralnym Madianitom; to znaczy, że nie było Prawdy w tym przedmiocie, któraby ich pobudzała do wejścia do tej pozafiguralnej walki; lecz czynili to pod pewnym stopniem błędu i niecnej, ambicji; a że ich udziału w walce Pan nie uznaje Jako chwalebny, jest