Teraźniejsza Prawda nr 106 – 1946 – str. 63

z powodu braku Prawdy i jej Ducha (23). Ojciec duchowy, który szczędzi rózgi karania swemu synowi duchowemu, wyrządza mu niesprawiedliwość zbliżoną do nienawiści; ale ojciec duchowy, który miłuje swego syna duchowego, bardzo ostrożnie poprawia go (24), świątobliwi jedzą z duchowego pokarmu, aby nasycić pragnienia swoich nowych stworzeń, ale ci, co idą na wtórą śmierć, głodują (25).

PRZECIWIEŃSTWA DOBREGO I ZŁEGO

      W rozdziale 14-tym znajduje się ten sam ogólny temat, jak w rozdziałach 10-13, chociaż złożony z innych zastosowań, gdzie omawiane jest przeciwieństwo między sprawiedliwością a bezbożnością, i między świątobliwymi i nieświątobliwymi. Kościół składający się z mądrych panien, ćwiczy się w każdym dobrym słowie i pracy; ale Wielkie Grono gdy jest nieczyste, składające się z głupich panien, ściąga w dół swoich współczłonków, gdy jest w rękach Azazela (1). Ci, co postępują Świątobliwie, boją się Boga; ale ten, co odwrócił się od prostej drogi w krzywą gardzi Bogiem (2). Mówcy głupców mają moc hardości; ale nauki pouczonych Prawdą zbawią ich (3) · Gdzie nie ma nauczycieli Prawdy, tam nie ma duchowego pokarmu ; ale w mocnych nauczycielach Prawdy jest dużo duchowego wzrostu (4) Nauczyciele Prawdy nie będą nauczali błędu; ale fałszywi nauczyciele nauczają wiele błędu (6). Naśmiewca szuka, ale nie znajduje Prawdy; ale dla bystrych Prawda jest łatwą (6). Unikaj głupca, chociażby był bardzo cenionym nauczycielem, gdy zauważysz, że nie ma Prawdy (7).

      Mądrością roztropnego jest nauczyć się rozumieć drogę swego życia; ale błąd głupców jest zdradą dla Prawdy, gdyż ją fałszuje (8). Głupcy mało co sobie robią z grzechu; ale łaska jest wśród świątobliwych (9). Uczucia znają swój żal; a ktoś nie obznajomiony z nim, nie ma się wtrącać do niego z niewłaściwą radością (10). Zgromadzenie idących na wtórą śmierć będzie zniszczone; ale Kościół świątobliwych będzie miał powodzenie (11). Niejeden myśli, że droga jego jest właściwą; ale zakończenie jej jest drogą na wtórą śmierć (12). Są wypadki kiedy zewnętrznie człowiek zdaje się być wesołym, ale wewnętrznie jest w żalu a wynikiem takiej wesołości jest smutek (13). Ci co chętnie opuszczają Prawdę i jej Ducha zostaną. przesyceni swą drogą; ale owocem swoich wysiłków będą świątobliwi nasyceni (14). Nieostrożni są łatwowierni; ale roztropni są ostrożni we wszystkich swoich myślach, zamiarach, słowach i czynach (15). Roztropny jest ostrożny i unika złego; ale głupiec jest porywczy i za pewny (16). Ci, co się łatwo gniewają sprawują zło, a mąż złych myśli jest nienawidzony (17). Dziedzictwem nie nauczonych Prawdy jest błąd; ale mądrzy są ukoronowani Prawdą (18).

      Poniżeni przed świątobliwymi są ci którzy idą na wtórą śmierć poniżeni i w obecności świętych (19): Utracjusze koron nienawidzą nawet jeden drugiego; ale ci którzy są bogaci w łaskę, mają wielu miłośników (20). Kto gardzi bliźnim swoim grzeszy; ale błogosławiony jest ten, który sprzyja Boskiemu Małemu Stadku w jego utrapieniach (21) Izali nie błądzą ci, co wymyślali złe rzeczy? Ale łaska Boża i Prawda będzie z tymi, którzy planują rzeczy dobre (22). W każdej dobrej pracy jest pożytek; ale błędne wyrażenia służą, do duchowego ubóstwa (23). Bogactwa łaski i prawdy są koroną nauczonych Prawdy ale błąd głupców powiększa błąd (24). Świadectwo Prawdy wyzwala dusze; ale fałszywy nauczyciel krzewi błąd (26). Bojaźń Boża jest źródłem żywota, umożliwiająca ucieczkę przed zasadzkami wtórej śmierci (27). Jest to zacnym być wodzem licznego ludu w Prawdzie; ale brak ich sprowadza upadek wodzów (28). Cierpliwi są wielcy w wyrozumieniu; ale ci, którzy są prędcy do gniewu wykazują błąd (29). Zdrowe usposobienie
kol. 2
prowadzi do życia; ale zazdrosne usposobienie psuje charakter (30). Ciemiężyciel ubogich czyni zarzuty Bogu; ale czci Boga ten, kto ma litość nad ubogimi (31). Rozmyślne grzechy odpędzają od Boga, od Prawdy i od ludu Jego tych, którzy idą na wtórą śmierć; ale świątobliwi nadzieję mają i przy śmierci swojej (32). W usposobieniu mądrych Prawda zamieszkuje; ale błąd głupców daje się poznać (33) świątobliwość Małego Stadka wywyższa (35).

      Chociaż rozdział 15-ty podaje inne zastosowania, to jednak znajdują się w nim te same ogólne przeciwieństwa, jakie były omawiane w rozdziałach 10-14. Danie łagodnej odpowiedzi rozgniewanej osobie uśmierza jej gniew; ale ostre słowa wzbudzają gniew. (1) Nauki pouczonych Prawdą przyozdabiają Prawdę: ale mówcy głupich wylewają błąd (2). Wiedza Boża przenika wszystko, zwracając uwagę na złe i dobre w myśli zamiarze słowie i czynie (3). Zdrowe nauki dają życiodajny pokarm; ale oszustwo w nauczaniu szkodzi usposobieniu (4). Głupi syn gardzi naukami swojego duchowego ojca; ale ten, który daje dobre baczenie na potrzebne napomnienia postępuje roztropnie (5). W Kościele, jako w zgromadzeniu świątobliwych, jest wiele klejnotów Prawdy, jej Duch i je usługiwanie, ale zyskiem tych, którzy idą na wtórą śmierć, jest zamieszanie (6). Nauki pouczonych Prawdą krzewią Słowo Boże; ale usposobienie głupca nie jest właściwe (7). Usługiwania jakie ofiarują Bogu idący na wtórą śmierć są Mu obrzydliwe  ale sprawiają Bogu przyjemność prośby świątobliwych (8) Droga jaką obierają, idący na wtórą śmierć jest obrzydliwa Bogu ale sprawiają Bogu miłą przyjemność ci, co postępują dobrze (9). Karanie srogie oczekuje tego, co opuszcza Prawdę, sprawiedliwość i świątobliwość: ale ten, który umyślnie nienawidzi napomnień Prawdy, umrze wtórą śmiercią (10). Bóg rozumie i ma w Swojej mocy Hades i Gehennę; jakoż daleko więcej usposobienia ludzi (11). Naśmiewca nie ma dobrej woli względem tego który go upomina; ani też będzie szukał pomocy od pouczonych Prawdą (12). Radość serca czyni twarz jasną; ale ciężki żal nie poruczony Panu zniechęca i doprowadza do rozpaczy (13) Pragnieniem roztropnych jest by obficie powiększyć swój zapas prawdy ale mówcy głupich przyswajają sobie błąd (14). Cały czas tych, którzy są w ucisku jest smutny: ale wesołe usposobienie ciągle karmi się Prawdą, jej Duchem i jej pracą (15). Jest lepiej mieć mała posiadłość łaski, miłosierdzia i prawdy z bojaźnią Bożą niż mieć dużo skarbów ziemskich z kłopotem (16). Lepiej jest przyjąć trochę Prawdy z miłością ku wszystkim uczestnikom, niż przyjmować bardzo wiele nauk z sercem nienawistnym (17). Mściwe usposobienie gorzkie swary; ale nierychły do gniewu uśmierza je (18).

      Drogą jaką chodzi leniwy przynosi mu kłujące doświadczenia; ale droga Maluczkiego Stadka jest bezpieczna i jasna (19) Prawdą oświecony symboliczny syn rozwesela tego, który zaczął rozwijać go w duchowym życiu; ale błądzący symboliczny syn gardzi tymi. którzy starają się go wzmocnić w łasce, znajomości i służbie (20) Błąd weseli tych którzy są bez Prawdy, co wiele wypadków w wielkim i małym Babilonie dowodzi tego; ale wiernie pouczeni Prawdą żyją świątobliwym życiem (21). Plany wychodzą źle gdzie nie masz rady; ale zwykle udają się dobrze, gdy gromada braci pouczonych Prawdą radzi (22) Radością człowiekowi jest, gdy da pomocną odpowiedź pytającym w potrzebie; a porada lub zdanie udzielone

poprzednia stronanastępna strona