Teraźniejsza Prawda nr 86 – 1937 – str. 2

TEKST NASZEGO ROCZNEGO GODŁA

„Stójcie mocno w wierze.” – 1Kor. 16: 13.

      Zeszłego roku mieliśmy za tekst naszego rocznego godła trzecie zdanie w 1Kor. 16:13 – „Mężnie sobie poczynajcie, ” który naucza, że bojownik chrześcijański ma być napastniczym w bojowaniu o dobre, przeciwko złemu. Tegoroczny tekst daje nacisk na obronną stronę boju chrześcijańskiego – bronienie dobrego przeciw atakom od złego. Przeto widzimy, że drugie i trzecie zdanie w 1Kor. 16:13 kładą nacisk na dwie strony życia chrześcijańskiego bojownika. Pierwsze i ostatnie zdania tego tekstu kładą nacisk na te drugie dwie strony życia chrześcijańskiego bojownika. Pierwsze odnosi się do jego stania na warcie („Czujcież”), a czwarte do jego wytrzymałości w tym boju („zmacniajcie się”). Tak więc całe bojownicze życie chrześcijanina jest określone w tym tak bardzo bogatym wierszu. Słowo wiara (w greckim pistis) jest użyte w trzech odrębnych znaczeniach w Biblii i każde jedno z nich może być użyte w tym wierszu, ponieważ każde daje dobre biblijne określenie swemu napomnieniu. Pierwsze znaczenie jest wiara w tym znaczeniu, co ktoś wierzy –  dla nas, w Prawdę, w która wierzymy. Następnie podane ustępy używają słowo wiara w jego pierwszym znaczeniu: – Do Rzym. 12: 6; List Judy 3, 20; Łuk. 18: 8; 1Tym. 3: 9; 4: 1; 6: 10, 21. Jego drugie znaczenie jest wiara w znaczeniu zalety, przez którą się wierzy, i jako takie ono jest umysłowym ocenieniem i spoleganiem serca na Bogu, Chrystusie i Prawdzie. Następujące ustępy używają je w jego drugim znaczeniu: Do Żyd. 1:1; Mat. 21: 21; Łuk. 7:50; Dz.Ap. 26:18; Do Rzym. 1:17; 4:5, 9, 11-14, 16, 19-21; 5:1, 2 itd.

      Jego trzecie znaczenie jest wiara w znaczeniu lojalności, wierności tj. ducha, że wiara w pierwszym znaczeniu tego słowa (Prawda) działa przez wiarę w drugim znaczeniu tego słowa (umysłowe ocenienie i spoleganie serca na Bogu, Chrystusie i Prawdzie) w sercu posłusznym. Następujące ustępy używają je w jego trzecim znaczeniu: Do Rzym. 3: 3; Mat. 23: 23; Do Filemona 5; do Tyt. 2: 10; 1Tym. 1:19; 2:7; 4:6; Do Rzym. 1:17 (w drugim i trzecim użytku tego słowa w tym wierszu); Do Żyd. 10:38. (Słowa w ostatnich dwóch cytatach są z Hab. 2: 4. W hebrajskim języku słowo emuna znaczy wierność; i to jest znaczenie słowa: „wiara” w jego drugim i trzecim okazaniu się w liście do Rzym. 1:17 i do Żyd. 10:38; lecz w liście do Gal. 3:11 Św. Paweł cytuje i używa je w drugim znaczeniu tego słowa umysłowego ocenienia i spolegania serca na Bogu, Chrystusie i Prawdzie). We wyrażeniu „wiarę Jezusa Chrystusa, ” Do Rzym. 3:22, 26; Do Gal. 2:16; 3:22; Filip. 3:9, ono jest użyte w trzecim znaczeniu. Jest więc użyte w znaczeniu wierności (sprawiedliwości) Jezusa Chrystusa. Że to słowo ma wszystkie trzy znaczenia, dlatego użyjemy tekstu naszego rocznego godła, jako napomnienie do działania w obronie przeciw atakom na Prawdę, na nasze umysłowe ocenienie i spoleganie serca na Bogu, Chrystusie i Prawdzie przeciw atakom na naszą wierność.

      Zaczynamy więc tekstem naszego rocznego godła, jako napomnieniem, aby stać mocno w wierze, aby bronić prawdy przeciw atakom. Przez wiarę w znaczeniu Prawdy rozumiemy, nauki Pisma Św. w doktrynach, przykazaniach, obietnicach, napomnieniach, proroctwach, historii i typach. W każdym jednym z tych siedmiu zarysów Pisma Św. Pan dał nam ogromną ilość Prawdy; i z biegiem czasu ona się wciąż powiększa przez nowe zarysy Prawdy będące na czasie. Te prawdy były nam dane przez Pana między innymi użytkami, jako szafarstwo, które ma być użyte i zachowane, nienaruszone. Lecz przeciwnik wciąż napada na prawdę. Szczególnie podczas Parousii i Epifanii on czynił ataki na nią z wielu punktów zapatrywania. Przeto atakował jej pogląd na Boga i Biblię z punktów zapatrywania ateizmu, deizmu, trynitaryzmu, racjonalizmu, ewolucjonizmu, niedowiarstwa, wyższej krytyki, i t. d. Atakował jej pogląd o Chrystusie przez trynitaryzm, przez naukę, że nie istniał przed narodzeniem się jako człowiek, przez naukę, że był ludzkiego pochodzenia, które było w grzechu, przez naukę, że był Bogiem człowiekiem, że zmartwychwstał cieleśnie, że będzie widziany we wtórem przyjściu, jak również atakował prawdę odnośnie rozmaitych Jego urzędów. Atakował pogląd Prawdy o Duchu Świętym, albo przez przedstawienie go jako osobę, lub tylko jako wpływ. Atakował jej pogląd o człowieku przez przedstawienie go, albo jako mieszańca duchowej i zwierzęcej natury, lub jako zwierzęcia wyewolucjonizowanego

poprzednia strona – następna strona