Teraźniejsza Prawda nr 83 – 1936 – str. 58
PYTANIA BEREAŃSKIE DO POWYŻSZEGO PRZEDMIOTU
(1) Jakie było pokrewieństwo Asera? Co za dwa znaczenia ma słowo Aser? Jak to się stało, że Lija dała mu to imię? Dlaczego to jest figurą? Co za charakterystyki miała pozafiguralna matka.na które dawała nacisk? W porównaniu jak oni dawali nacisk na radość i szczęście? Do jakiego stopnia oni kładli nacisk na nie? Jak to przyszło do tego, że figuralne i pozafiguralne pokolenie dostało swoją nazwę?
(2) Jakie doświadczenia pewnych innych sekt oni nie mieli? Co za stopień nieprzyjemności oni tylko doznali? Dlaczego? Co to znaczyło dla wodzów? Co za dolegliwości przyszły na nich? Odmiennie od innych, czego im zupełnie brakowało? Podaj ilustrację pokazując opozycję motłochu i wynik tego.
(3) Kto był książęciem pokolenia Aserowego? Co Pagijel znaczy? Dlaczego, to imię było pozafiguralne? Jakie doświadczenia pozafiguralnego Pagijela są szeroko opowiadane pomiędzy Metodystami? Jakby świat nazwał te doświadczenia? Jak pobożni metodyści je nazwali? Do jakich skrajności, odnośnie Boskiego wstawienia się za nimi oni się często dopuszczali? Od kogo oni nauczyli się tych metod? Co imię Ochran znaczy? Jak to znaczenie stosuje się w pozafigurze ?
(4) Jakim duchem jest przepełniony metodyski kościół? Jaki jest wynik tego? Co to znaczy odnośnie ich książęcia? Jak długo Wesley żył i pracował po zaczęciu swego ruchu? Co za skutek to miało na czynność książęcia metodyzmu? W którym roku i przez jaki dokument zostało sekciarstwo w ruchu Wesley’a ożywione? Określ ten dokument. Jak długo Wesley prowadził ten ruch? Wymień siedem głównych członków pozafiguralnego Pagijela. Jakie były czynności pierwszych trzech? Jaki był charakter ruchu Wesleyskiego przed 1784 r.? Co się stało z nim po tym roku? Pomimo jakich okoliczności? Co jemu poskutkowało kontrolowanie Wesley’go w porównaniu z innemi ruchami Maluczkiego Stadka? Czem było udzielenie przywilejów Wesley’go?
(5) Dlaczego szafarska doktryna metodyskiego Kościoła nie jest zauważona przez wielu badaczy, którzy ją badają? Co jest podobnego odnośnie presbyterjanów, episkopaljanów i baptystów? Co za dwie doktryny są błędnie przedstawione, jako specjalności nauki metodyzmu? Dlaczego tak? Co pomoże nam zauważyć pomyłkę tych twierdzeń? Z czem musi być połączona ich szafarska doktryna? Jak z tego możemy to wykazać? Dlaczego Wesley dawał nacisk na „nawrócenie” i odczuwanie pokoju i radości?
(6) Co jest szafarska doktryną metodyzmu? Jak metodyści odróżniają te dwie czynności, połączone z ich doktrynami, na które oni najwięcej nalegają? Na jakie poświęcenie Wesley kładł wielki nacisk? Jak on zwykle je nazywał? Jak jego pogląd był przekręcony? Dlaczego po części on był winien tego przekręcenia? W jakiem wydaniu on dał najobszerniejsze określenie swojej szafarskiej doktryny? Jak on określił chrześcijańskie udoskonalenie negatywnie i pozytywnie? Jaki był według jego twierdzenia skutek z tego? Jaką niedoskonałość jego przedstawienia, w zasadzie znajdująca się w podobnych wyjaśnieniach innych braci, znajdujemy w jego wyjaśnieniu swej szafarskiej doktryny? Dlaczego to tak było? Kiedy ta rzecz była właściwie wyjaśniona? Dlaczego? Jaka była jego centralna myśl?
(7) Co pomoże nam w zdaniu sobie sprawy z jego pracy ewangielistycznej? Co pobudziło go do czynności względem pewnych członków Kościoła? Jaki, był wynik tego? Dlaczego on i jego towarzysze tak bardzo nalegali na nauki, tyczące się usprawiedliwienia z wiary? Jaka jest łączność tych dwóch doktryn, połączonych z usprawiedliwieniem z wiary, odnośnie tej szafarskiej doktryny? Jak to poskutkowało na ich nauczanie?
(8) Co można powiedzieć o stosowności tych doktryn w tych czasach? Jakim był 18-ty wiek względem religji? Jakie były główne międzynarodowe stosunki? Do jakich rewolucyj i wojen one doprowadźmy? Jakie były główne cahrakterystyki arystokratów tego wieku? Kleru w Anglji? średniej klasy? Podaj ilustrację tego. Niższej klasy? Jak oddziałał stan tych klas na Wesley’go i jego współpracowników? Jak poskutkowały te warunki na Wesley’m i jego współracownikach? Jak ich szafarska doktryna poskutkowała na te warunki?
(9) Co to był za brat, który zapoczątkował ruch Maluczkiego Stadka, który był przekręcony w metodyski Kościół? Gdzie i kiedy on się urodził? Gdzie i kiedy on umarł? Określ jego rodziców. Czego oni są przykładem? Jak się nazywali ich najzdolniejsi synowie? W czem oni się odznaczali? Jakie były najgłówniejsze wypadki z dzieciństwa Jana Wesley’go? Lat młodzieńczych? Jako młodego mężczyzny? Jakie były działalności Klubu świętego?.Kto był ich wodzem? Co za przezwisko oni otrzymali? Jakie były czynności Wesley’go od 1729 do 1738?
(10) Kiedy, gdzie i jakie były okoliczności podczas nawrócenia Jana Wesley’go? Jak on to określa? Jaką wagę przypisuje temu
wypadkowi historyk Lecky? Którzy to bracia byli ludzkiemi narzędziami w tern? Czem w rzeczywistości było to dśświadczenie, które Wesley nazwał „nawróceniem”? Co ono zaczęło?
(11) Co odtąd stało si? jego poselstwem? Jaki skutek to wywarło na kler? Co on zaczął 2-go kwietnia, 1739? Dlaczego on to uczynił? Z ilu słchaczy składały się jego największe zgromadzenia? Jak daleko można było słyszeć jego mowę? Określ jedno znajhistoryczniejszych seryj zebrań pod golem niebem. Jakie nie by y, a jakie były jego główne zalety jako mówcy? Jak często on głosił? Jak on podróżował i jak daleko rocznie? Co on robił, gdy podróżował? Określ jego zwykłe zebranie w miasteczku. Jak w jego rychlejszych latach, jako mówca na podwórzu był on traktowany przez pospólstwo?
(12) Określ jego pierwsze doświadczenie ze zgrają w Walsal. Jego drugie doświadczenie? Jego doświadczenie w Plymouth?
(13) Określ jego doświadczenia z motłochami w Penfield i Whitechapel. Określ jego dwa obronienia w Bawden. W jakim czasie to było? Jak liczbowo są te spokrewnione z podobnymi doświadczeniami? Co za zmiana nastąpiła później?
(14) Co jeszcze Wesley czynił prócz wygłaszania kazań? Jaka była jego praca jako Pastora? Jako korespondenta? Jako autora? Jakie są jego najsłynniejsze dzieła? Na jakie tematy on nawet pisał? Co było jego pracą, jako redaktor? Jako wydawca? Jako nauczyciel? Jako budowniczy? ćwiczący kaznodzieji? Jako organizator i dozorca kościołów? Jako wódz konferencji? Jako radca? Jako dobroczyńca? Jak innemi sposobami on wiele dokonał? Ile on miał naśladowców i stronników do czasu jego śmierć^? Kiedy on był w swoim najwyższym szczycie, jako genjusz? Z kim jako taki był porównany?
(15) Określ jego trzech głównych towarzyszy i jego współpracowników. Co ich pogląd na poświęcenie uskutecznił w nich samych? W innych? Na jaką inną doktrynę z powodu ich szafarskiej prawdy oni kładli nacisk? Określ trzy części tej doktryny. Z kim to doprowadziło do sporu? Z jakim skutkiem do mniejszości i do wielu? Jaka była opinja Króla Jerzego III o zdolności czterech ówczesnych wodzów? Co ta opinja dowodzi?
(18) Ile miał lat Wesley, gdy umarł? Czy on dokonał wiele w porównaniu z innymi? Określ jego zdrowie i jego życie małżeńskie. Dlaczego jego życie małżeńskie nie było wesołe? Jakie były niektóre główne nieszczęsne doświadczenia w jego życiu małżeńskiem? Co ono w nim sprawiło? Jak ono się zakończyło? Jak się zapatrywały dzieci z pierwszego małżeństwa jego żony na trudności jego i jego żony? Jak on przyjął wiadomość o jej śmierci? Co ona przyrzekła mu przed ślubem, a co po ślubie uczyniła? Co ona starała się uczynić? Czem ona się stała, gdy się jej nie udało namówić go?
(17) Co zrównoważyło małżeńskie kłopoty Wesley’go? Jakim on był w podeszłym wieku? Co za zalety dały mu najszlachetniejsze i odznaczające oblicze? Z czyją pomocą pewnego razu w jego 87-ym roku życia wygłosił on kazanie? Jak to odbiło się na słuchaczy? Jak dzieci czuły się i zachowywały się względem niego? Do jakiego czasu on głosił kazania? Kiedy i do kogo i dlaczego on napisał swój ostatni list? Określ scenę jego śmiertelnego łoża.
(18) Czego powinniśmy się spodziewać od pozafiguralnego Pagijela? Dlaczego? Z czego składa się misa pozafiguralnego Pagijela? Około jakich trzech linij oni strofowali i naprawiali? Dlaczego naprawianie grzechu jest włączone w tę misę? Jak to naprawianie poskutkowało na pierwotnych metodystach? Co za światowe zabawy były zabronione metodystom? Co on uczynił, gdy jego naprawienia były znieważane? Co za drugą grupę zawinień on naprawiał? Co za trzecią grupę? Czwartą? Piątą? Szóstą? Co on uczynił przeciwko tym sześciu formom światowości?
(19) Przeciw jakiej jeszcze formie złego działała szafarska prawda Pagijela? Jakie wyrażenie tego zła najpierw było strofowane przez niego? Które było drugie? Trzecie? Czwarte? Piąte? Szóste? Siódme? Co za inne zła on także’ strofował? Dlaczego szczegóły o nich nie są tu podane? Jakie były skutki naprawień pozafiguralnego Pagijela?
(20) Co było czaszą pozafiguralnego Pagijela? W czem on był słaby w łączności z jego szafarska prawdą? Dlaczego? W czem on był mocny? Jakiemi dziesięcioma sposobami on dowiódł, że usprawiedliwienie i poświęcenie nie są słowami na określenie jednej i tej samej rzeczy? Co one umożliwiły go uczynić? Jakiemi siedmioma sposobami on zbił naukę, że bezinteresowna miłość nie jest sercem poświęcenia?
(21) Co było łyżką pozafiguralnego Pagijela? Jak ona się równała innym pozafiguralnym łyżkom? On napominał, ażeby do kogo mieć tę miłość? Co za rzeczy on przedstawiał odnośnie tej miłości? Przez które rzeczy on zachęcał do praktykowania jej? Dlaczego on zalecał ją swoim słuchaczom? Co on dokonał w czynieniu tych rzeczy? Jakie wrażenie powinna mieć jego łyżka na nas?
BIBLIJNE LICZBOWANIE
(Ten artykuł ukazał się w angielskiej Teraz. Prawdzie z czerwca 1919 r.)
W hebrajskim i greckim języku, zamiast cyfry to litery (głoski) alfabetu są używane jako numery. Ten fakt stał się okazją przysłania nam listu przez naszego Pastora w styczniu 1914
kol. 2
roku z wycinkiem, który analizował liczbowe wartości greckich, słów i głosek przez siódemki i ich wielokrotności itd., w pierwszym i drugim rozdziale Mateusza i ostatnim rozdziale Marka, pytając