Teraźniejsza Prawda nr 77 – 1935 – str. 62

wykład na temat ważności Zmartwychwstania Pańskiego. Przez cały czas objazdu po Skandynawii nasz drogi brat Danielsen służył nam za tłumacza. Podczas tego objazdu towarzyszyła nam również siostra Danielsen i siostra Ingeberg Kryger z Randers, Danii, która już od kilku lat robi notatki stenograficzne z naszych wykładów dawanych w Skandynawii i wydaje je każdego roku we formie konwencyjnego Pamiętnika, z tego więc powodu towarzyszyła nam i tym razem w naszej podróży. Potem po ostatnio wspomnianym zebraniu drodzy Bracia i Siostry odprowadzili nas do okrętu, a po pożegnaniu się udaliśmy się na okręt. Oni z przystani, my zaś z okrętu powiewaliśmy sobie chusteczkami na znak wspólnego pożegnania tak długo, aż już chusteczek nie można było dojrzeć. Wtedy serce nasze udało się do modlitw za nimi.

      Po całodziennej podróży okrętem, przybyliśmy do Brytanii, gdzie odwiedziliśmy siedem miast w związku z naszą pracą. Tutaj użyliśmy częściowo takich samych przedmiotów: Ważność Zmartwychwstania Pańskiego; Sceny zakończające Szósty Wielki Cudowny Dzień; 4 Mojżeszowa 11:1-17; 4Moj. 11:18-35; dwa wykłady z listu do Żydów 12:1; jeden z 1 Jana 4:12; jeden z Listu do żydów 12:11; cztery wykłady z Psalmu 107. Z wykładem na okręcie przemawialiśmy na 21 różnych przedmiotów, a oprócz zebrań pytań i odpowiedzi, które były urządzane wszędzie, gdzie byliśmy, daliśmy wszystkiego 91 wykładów. Jesteśmy pewni, iż Pan błogosławił naszą wizytę do drogich braci brytyjskich, z których większość czyni godny pochwały postęp w Słowie i Pracy Pańskiej. W czasie naszego pobytu W Brytanii i Niemczech gdzie spędziliśmy cztery dni, staraliśmy się nabyć tyle ile tylko możebne dzieł członków gwiazd siedmiu kościołów. Pan pobłogosławił nasze starania, iż mogliśmy nabyć kilka z tych dzieł. A tak nabyliśmy dzieło Marsigljego pt. Marsiglo’s Defensor Pacis, za którym poszukiwaliśmy od przeszło 15-tu lat i około połowy dzieł Wycklifa, oprócz tego kilka tomów dzieł Husa i wszystkie dzieła Zwingliego, także połowę dzieł Cranmera, która nam brakowała i wszystkie dzieła Foxa. Mamy więc w posiadaniu następujące dzieła członków gwiazd Kościoła: wszystkie dzieła członków gwiazdy Kościoła Efezkiego, bo jak wiemy ich dzieła są zawarte w Nowym Testamencie; w dziele zatytułowanym: Ante Nican Pathers (Przednicejscy Ojcowie) są zawarte wszystkie pisma członków gwiazdy Kościoła Smyrneńskiego, a również wszystkie dzieła członków gwiazdy Kościoła Laodycejskiego. Zaś wcale nie posiadamy dzieł członków gwiazdy Kościołów Tyjatyra i Pergamos, spodziewamy się dostać ich dzieła jeżeli jeszcze one istnieją, ponieważ papiestwo zniszczyło
kol. 2
olbrzymią większość tych drogocennych dzieł, jak również brak nam niektórych dzieł członków gwiazdy Kościołów Sardis i Filadelfia. Ponieważ posiadamy w naszej bibliotece prawie wszystkie dzieła Lewickie, spodziewamy się, że dostaniemy większość dzieł Kapłańskich a przynajmniej głównych członków Kościoła.

      Powracamy więc do domu jeszcze bardzo wyczerpani od nadmiernej pracy w czasie tej podróży, która była przyczyną wielkiego braku snu. Stwierdzamy zatem, że wydajemy nieproporcjonalnie wielką pracę pielgrzymską w porównaniu z pracą wydawniczą, korespondencyjną i inną. Blisko siedem miesięcy w roku poświęcamy pracy pielgrzymskiej, co zdaje się być stosunkowo za dużo. Są dwa sposoby, które mogą obniżyć długość trwania naszej pracy pielgrzymskiej, tj. przez skrócenie długości naszych odwiedzeń, pozostawiając taką samą liczbę odwiedzin lub zmniejszając ich liczbę. Zdaje się to wskazywać dla dobra naszej służby, aby uczynić jedno lub drugie, gdyż w przeciwnym razie możemy wkrótce zapaść na zdrowiu. Wobec tego spróbujemy w przyszłości pierwszej metody, upewniając się naprzód co do Pańskiej woli w tym względzie. Zgodnie z tym nasze pielgrzymskie odwiedziny byłyby odtąd jednodniowe. Wyjątki byłyby tylko w takich razach, gdy odwiedziny przypadłyby na koniec tygodnia lub z powodu jakiejś specjalnej potrzeby lub w razie gdybyśmy byli zmuszeni czekać za okrętem. Zaś z drugiej strony postaramy się, aby większość pracy pielgrzymskiej złożyć na inne barki. Nasz drogi Brat Russell zauważył, że taki porządek jest konieczny dla dobra ogólnej pracy; i my także czujemy, iż tą rzecz potrzeba będzie zmienić z tego samego powodu i uważamy, że to będzie wola Pańską. Piszemy ten artykuł w czwartek, 9 – go maja, dwa dni przed lądowaniem, które będzie dwa dni później aniżeliśmy się spodziewali, gdyśmy opuszczali Amerykę. Nasz okręt odpłynął a portu dzień później, pięciodniowa burza była również powodem, opóźnienia jednego dnia. Spodziewamy się, że nas oczekuje wielka praca w Domu Biblijnym, która nam zajmie cały czas od przybycia aż do naszego wyjazdu w krótszą podróż poza Missisipi w dniu 4 – go lipca.

      PS.: Przyjechaliśmy do Domu Biblijnego wcześnie przed południem w dniu 11 – go maja, dziękując Bogu za Jego błogosławieństwa, jakie mieliśmy w czasie naszej ósmej Europejskiej podróży i zadowoleni jesteśmy, iż w Domu Biblijnym zastaliśmy wszystko w porządku. A zatem chwalmy wspólnie Boga, od którego wszystkie błogosławieństwa pochodzą, iż pobłogosławił nam tę podróż jak również powrót brata Jolly’ego. P. 1935 – 95.

kol. 1

OFIARY KSIĄŻĄT WIEKU EWANGELII

4 Moj.7:50-71 – ciąg dalszy

GRZECHY PRZECIWKO CZŁOWIEKOWI NAPRAWIONE

      (122) I niemniej dokładne były jego naprawienia grzechów człowieka przeciw człowiekowi. Nadużycia urzędników cywilnych spotkały się z jego naprawą. Jasno wypowiadał się pozafiguralny Abidan przeciw przekupstwu sędziów, ministrów i prawodawców, przeciw tyranii panujących, przeciw okrucieństwu sędziów, urzędników policyjnych, szeryfów i urzędników więziennych, przeciw złemu usposobieniu panujących polityków, oficerów i żołnierzy, a zatem przeciw lekceważeniu lub zaniedbywaniu obowiązków przez tych wszystkich ludzi na różnych stanowiskach, które wymagały, by je sumiennie spełniali, bo niespełnianie tychże obowiązków było pogwałceniem miłości bliźniego, jako samego siebie. On również naprawiał grzechy popełniane przeciw stosunkom rodzinnym. Potępiał i naprawiał grzechy mężów przeciw żonom: brak miłości, poszanowania, zaopatrzenia potrzeb życiowych i wierności dla żon. Grzechy żon przeciw mężom — brak miłości, poszanowania, posłuszeństwa, troskliwości i wierności dla mętów — traktował w ten sam sposób. Napominał i naprawiał rodziców nie spełniających obowiązków względem swoich dzieci, jak np. niemiłowanie, nietowarzyszenie, nieutrzymywanie i niewychowywanie ich, tak dla ich obecnego dobra w tym życiu jak i w przyszłym. Starał się usunąć nieposłuszeństwo dzieci, nieposzanowanie, brak miłości i zaufania do rodziców. Naprawiał postępowanie niszczące pokój między człowiekiem a człowiekiem, między obywatelami a władcami, między partiami i między narodami. W ogóle naprawiał wszystko co szkodziło
kol. 2
zdrowiu i życiu. Naprawiał nawet morderców, zawistnych, szkodliwych, nie dających się przebłagać, gniewliwych, złośliwych i mściwych. Cudzołożnika, wszetecznika, handlarza białymi niewolnikami i tego co pobudzał do niemoralności — on również napominał i naprawiał. Rabuś, złodziej, oszust, fałszerz, lichwiarz, łupieżca, przekupnik i pustoszyciel byli napominani i naprawiani ze złych postępków przeciw braterskiej miłości. Kłamca, krzywoprzysięzca, obmówca, człowiek podejrzliwy i roznoszący skandal (szantażysta), byli naprawiani przez nawoływanie do braterskiej miłości. Chciwiec, okrutny wierzyciel i nierzetelny dłużnik jednako odczuli strofowanie i naprawę, za nieczynienie tego, co chcieliby aby im czyniono. Tym sposobem pozafiguralny Abidan ofiarował swoją misę w naprawianiu grzechu w ogólności i grzechów poszczególnych.

      (123) A także ofiarował pozafiguralną czaszę, broniąc swojej szafarskiej doktryny przed atakami. Wiele błędów, jakie posiadał na rozmaite przedmioty były powodem wielu ataków, na które nie był w stanie dać odpowiedzi, lecz gdy zaatakowano jego doktrynę, której był szafarzem, że prawdziwa religia jest to serce wznoszące sit; w najwyższym stopniu miłości do Boga, a w równej miłości do bliźniego, to wtedy wychodził z walki zwycięsko. Gdy rytualista mówił, że bez form i ceremonii ludzie prości nie mogliby wyrazić swej religijnej pobożności, ani czcić Boga w sposób właściwy, on wykazał, że duch wstawia się w niewyrażonych wzdychaniach i że prawdziwe chwalenie Boga jest to, które jest czynione w duchu i w prawdzie, jako jedyna rzecz

poprzednia stronanastępna strona