Teraźniejsza Prawda nr 58 – 1932 – str. 37

Wyrażenie „w Samarii” jest typem na sferę polityczną. Tak więc sprzymierzona Europa była dalej prowadzona w sferze politycznej. Panowanie trwające dwanaście lat prawdopodobnie przedstawia dwanaście specjalnych czynności przez które przebiegłe postępowanie Sprzymierzonej Europy rozwijało się. Pewnym jest, że jest akuratnie dwanaście epizodów, w których figuralny Joram był przedstawiony.

      (4) Wiersz 2 – Pomimo faktu, że zasady Słowa Bożego („przed oczyma Pańskimi”) były o wiele jaśniejsze za czasów sprzymierzonej Europy, aniżeli kiedykolwiek przedtem, to jednak czyniła ona zło. Jednakowoż jej zło nie było tak olbrzymie jak zło autokratycznej Europy i Kościoła katolickiego („acz nie tak jako ojciec jego, i jako matka jego”). Ubieganie się za władzą i narzucanie swej woli (czczenie Baala) było tym, co sprzymierzona Europa usunęła na bok, tak dalece, o ile to tyczyło się jej samej („wyrzucił słupy Baalamowe”), choć europejskie państwa, działające niezależnie i odrębnie (pozafiguralny Ochozjasz) nadal ubiegały się o władzę i narzucały swoją wolę innym – 1Król. 22: 52, 53.

      (5) Wiersz 3 – Choć sprzymierzona Europa, jako taka, nie ubiegała się o władzę i nie narzucała swej woli innym, to jednak wyrządziła ona dosyć nieprawości. W typie jest mówione o Joramie, że trwał w grzechach Jeroboama (spór ludu) syna Nabatowego (widok, ambicja). Ze znaczenia tych dwóch imion, i z historii Jeroboama dowiadujemy się, że grzechy tego ostatniego były szczególnie dwojakiego rodzaju: rywalizująca nienawiść i pragnienie wyższości. To jest widocznym z jego buntu, wynikiem czego było rozdzielenie Izraela na dwa królestwa, który się okazał w rywalizującej nienawiści przeciw Południowemu Królestwu i w jego ambicji, aby przewyższyć Judeę. Pewnym jest, że sprzymierzona Europa była winną tym dwom nieprawościom, bo te dwa związki europejskie, tj. trójprzymierze i trójporozumienie były pełne rywalizującej nienawiści i żądzy górowania jedne nad drugimi, a te warunki najwięcej przyczyniły się do wywołania wielkiej wojny światowej. Gdy się przyjrzymy historii europejskiej krótko po wojnie francusko-pruskiej 1870 i 1871 roku, to znajdziemy setki przykładów opisujących charakterystykę zła w owym czasie. Te różnego rodzaju konferencje, kryzysy, odgrażania i przygotowania wojenne, grabieże ziemi, itd., itd., dokonywane przez ostatnie 40 lat przed rokiem 1914, wypływały mniej więcej z tych dwóch głównych przyczyn złego. Ani też sprzymierzona Europa dotąd nie odstąpiła od dokonywania złego, według wyrażenia w wierszu 3, „w grzechach….. trwał a nie odstąpił od nich”. Możemy więc być pewni, że to zło potrwa dalej przynosząc im nadal zgniły owoc, dopóki sprzymierzona Europa nie będzie zniszczoną w nadchodzącej rewolucji.

FIGURY PAŃSTW CENTRALNYCH

      (6) Wiersz 4 – Męża (uwolniony) król Moabski od ojca rozumiemy, że reprezentuje państwa centralne, które przez swoje sformowanie trójprzymierza zbuntowali się przeciw Europie narodowo niezależnej i odrębnej – pozafiguralnemu Ochozjaszowi (2Król. 1:1). Fakt, że król Moabski reprezentuje państwa centralne nie ma być zrozumiany jako przeczący temu cośmy mówili w poprzednim paragrafie o tych dwóch związkach europejskich, jako będących pozafiguralnym Joramem Izraelskim. To, co następuje jest wyjaśnieniem tej zdającej się być sprzeczności: podczas gdy figura nie pokazuje żadnego kontrastu wewnątrz sprzymierzonej Europy, to jednak Joram jest tutaj użyty, aby przedstawiał Europę, składającą się z dwóch przymierzy; ale gdy zachodzi potrzeba, aby taki kontrast pokazać, wtedy jest przedstawione przez opozycję Jorama do króla Męża moabskiego. Że Joram w kontraście reprezentuje Europę sprzymierzoną jest zgodne z tym faktem, że Alianci składali się prawie z wszystkich państw europejskich, przeciw którym tylko cztery mocarstwa wojowały, a więc na tej zasadzie, że gdy przeważająca większość jest po jednej stronie, wtedy taka część w kombinacji jest często nazwana całością. Męża (uwolniony) przedstawia państwa centralne, jako szukające i na chwilę otrzymujące wolność z pod kontroli koncertu europejskiego. Moab tu przedstawia sferę działania, w której państwa Centralne poruszają się, tak samo Izrael za czasów Jorama przedstawiał obręb działania, w którym koncert państw europejskich poruszał się i porusza. Centralne Państwa były pozafiguralnym mistrzem owiec w tym znaczeniu, że mieli, nader łagodnych obywateli. Wełna z jagniąt i baranów dana królowi Izraelskiemu, reprezentuje korzyści, jakie Alianci otrzymywali z nader wynalazczych i produktywnych zdolności narodu niemieckiego tak w dawnych jak i obecnych czasach; ponieważ w literaturze, nauce, wiedzy, sztuce, polityce, przemyśle i handlu narody europejskie otrzymywały wiele korzyści od narodu niemieckiego, zanim Niemcy sformowały trójprzymierze.

      (7) Wiersz 5 – Ale z uformowaniem trójprzymierza wiele z tych korzyści było wycofanych z europejskiego koncertu przez Niemcy. Jest godnym uwagi, że naznaczenie czasu, kiedy to się stało, nasunęło nam wyrażenie „gdy umarł Achab”. Tak długo jak europejskiej autokracji powodziło się pomyślnie, te korzyści napływały w całej pełni, lecz od czasu jej zamierania tylko częściowo korzystały z tego państwa będące w koncercie europejskim; ale gdy autokracja przestała zupełnie egzystować, naród niemiecki stawał się coraz więcej samolubnym, a coraz mniej usłużnym, a nie tak jak dawniej. Zauważcie postęp Niemców ku jedności, mocy i wybitności pod rządami Bismarka, jako dowód tego symbolicznego buntu.

      (8) Wiersz 6 – Wyjście Jorama ze Samarii, ażeby spisać wszystkiego Izraela na wojnę reprezentuje działalność, jaką rozpoczęły mocarstwa z trójporozumienia, aby tym sposobem obezwładnić trójprzymierze. Gdy spostrzeżono, że uformowanie trójprzymierza zagraża, pokojowi całej Europy najpierw Francja i Rosja zawarły ze sobą wspólne porozumienie. Trochę później Wielka Brytania przystąpiła do tego porozumienia i tym sposobem został uformowany drugi związek mocarstw europejskich zwany trójporozumieniem. Stopniowo inne narody europejskie przystępowały z sympatii do tego związku tak, iż wkrótce prawie cała Europa była po tej stronie. Rozumiemy, że to jest przedstawione we figurze przez Joramowe spisywanie Izraela; gdy zaś jego wyciągnięcie z Samarii reprezentuje sprzymierzoną Europę, pozostawiającą, zwykłe czynności polityczne, ażeby natomiast zająć się nadzwyczajną pracą organizowania ostatniej fazy europejskiego koncertu. To pozafiguralne obliczenie trwało długi czas, nawet podczas wojny, gdy Włochy, Portugalia, Belgia, Rumunia, Serbia, Czarnogóra i Grecja weszły w skład tego koncertu.

      (9) Wiersz 7 – Ten wiersz pozafiguralnie odnosi się do czasu światowej wojny. Jozafat, rozumiemy, reprezentuje tutaj Amerykę, Niezależną i Dobroczynną. Zauważmy, iż przez Aliantów zostały podjęte przedwstępne kroki, w celu namówienia Ameryki, aby stanęła po ich stronie, a przeciw państwom centralnym i z tego powodu prowadzono chytrą propagandę w Ameryce, aby tylko dopiąć swego celu. Nawet przekupiono wiele wpływowych gazet i czasopism dla prowadzenia tej propagandy. Pisma te podawały przesadne wiadomości przeciw Centralnym Państwom, co było korzyścią dla Aliantów do osiągnięcia ich celu. Przysłali tu nawet swoje Komisje w tym samym celu. Przedstawiali bardzo zwodnicze teorie co do przyczyn i celów wojny. Schlebianie Ameryce i nieuczciwe wychwalanie jej demokracji były to niektóre z ich ulubionych metod. Ich wielkie pożyczki od amerykańskich bankierów i ich ogromne obstalunki wojenne, przyciągnęły kapitalistów,

poprzednia stronanastępna strona