Teraźniejsza Prawda nr 167 – 1956 – str. 54

przyszłych rzeczy, zasad i istot, są znane Jehowie, to widzimy, że On jest wszechwiedzący.

      Biblia w bardzo wielu ustępach zwraca uwagę na Boską wszechwiedzę, pokazuje to z wielu punktów widzenia i oświadcza o tym, jako o powszechnym fakcie, a później daje bardzo liczne szczegóły o niej. Przeto w ogólny sposób Jego wszechwiedza jest przedstawiona niezależnie od szczegółów (Ijob 12:13, 22: 21:22; 36:4; 37:15; Psalm 147:5; Izaj. 29:15, 16; 40:13, 14, 26-28; Jer. 10:12; 23:24; Rzym. 11:33; 1Kor. 1:25: 1Tym. 1:17; Żyd. 4:13; 1Jana 3:20). Bóg wie wszystko o swoim ludzie, o Jego nieprzyjaciołach i o wszystkich innych ludziach (1Moj. 16:13; 2Moj. 3:7; 4Moj. 14:27; 5Moj. 2:7; 2Sam.7:20; 2Król. 19:27; Ijob 23:10; 31:4; Psalm 1:6; 33:13-15; 66:7; 69:20; Przyp. 5:21; Jer. 32:19). On zna umysły i serca wszystkich ludzi (5Moj. 31:21; 1Sam. 2:3; 16:7; 1Król. 8:39; 1 Kron. 28:9; 29:17; Ijob 42:2; Psalm 7:10; 11:4; 38:10; 44:22; 94:11; 139:1-4, 6, 12-16; Przyp. 15:3, 11; 16:2; 17:3; 24:12; Izaj. 66:18; Jer. 11:20; 17:10; 20:12; Ezech. 11:5; Amos 4:13; Łuk. 16:15; Dz. 15:8; Rzym. 8:27; 1Tes. 2:4). On szczególnie zna tych, którzy są Jego (2Kron. 16:9; Psalm 37:18; 103:14; 119:168; 142:3; Mat. 6:4, 8, 18, 32; 10:29, 30; 1Kor. 8:3; Efez. 1:8; 2Tym. 2:19). On zna również zło grzeszników (Neh. 9:10; Ijob 11:11; Amos 9:2-4; 1Kor. 3:20). On widzi każdy szczegół w niebie i na ziemi (Ijob 28:10, 24; Jer. 23:24). Jego myśli i dzieła są głębokie i wielkie (Psalm 92:5; 104:24; 136:5; 147:4; Przyp. 3:19, 20; Jer. 51:15). Jego wiedza obejmuje przyszłość (Ijob 24:1; Izaj. 42:9; 44:7; 45:4; 46:10; 48:5, 6; Dan. 2:20, 22, 28; Mat. 24:36; Dz.Ap. 15:18; Rzym. 8:29; 1Piotra 1:2). Tym sposobem widzimy, że Biblia uczy o Boskiej wszechwiedzy w słowach ogólnych i w szczegółach. Streszczając, powiedzielibyśmy, że Boska wszechwiedza znaczy, że Bóg wie wszystko co On chce wiedzieć.

      Myśl o Jego wszechwiedzy powinna uczyć nas pokory, ponieważ w porównaniu ze znajomością Bożą widzimy jak mało rozumiemy. Ona powinna nas uczyć ufności i poddania się Jego myślom i dziełom jako nieomylnym, w przeciwieństwie do naszych myśli i dzieł, które są omylne. Ona powinna uczyć nas nadziei w Prawdę pochodzącą od Niego, który udziela nam hojnie na tyle z Jego wiedzy, na ile chcemy ją przyjąć. Ona powinna uczyć nas oceniania Boga jako wiedzącego wszystkie rzeczy. I ona powinna uczyć nas czci dla Boga jako istoty tak wielkiej w Jego wiedzy.

      Boska wszechobecność jest następnym przymiotem istoty Jehowy, która zajmie naszą uwagę. Przedmiot ten jest błędnie rozumiany przez wielką liczbę ludzi. Jedni uważają Boga po prostu jako wielki umysł,
kol. 2
a nie jako Istotę mającą ciało, drudzy zaś myślą o Bogu jako posiadającym umysł i ciało, ale tak jedni jak i drudzy rozumieją przez wszechobecność, że Bóg jest rozpowszechniony, umysłem lub ciałem, w każdej miejscowości, w każdym calu przestrzeni, a nawet w każdym atomie we wszechświecie – a więc takie jest ich pojęcie o Boskiej wszechobecności. Takie poglądy niewątpliwie są nonsensem i nie są biblijne, ale sprzeciwiają się licznym cytatom Pisma Św., które uczą, że Boskie mieszkanie jest w niebie (1Król. 8:30, 32, 34, 36, 39, 43, 45) – właściwie na Alcjonie, jednej z Plejad (Ijob 38:31). Nie znajdujemy w Piśmie Św. żadnego ustępu, z którego moglibyśmy pośrednio lub bezpośrednio wnosić, że Bóg, jako umysł czy też jako ciało, rozsiany jest w materii lub przestrzeni. Taki pogląd na wszechobecność Boską jest niewątpliwie wymysłem Szatana powziętym po to, by oszukać bezmyślnych, wprawić w zakłopotanie nabożnych, a zniechęcić rozumnych. Wiele rozpędu dał taki pogląd o Boskiej wszechobecności panteizmowi i agnostycyzmowi. Wszystkie ustępy Pisma Św., które traktują o Boskiej wszechobecności odnoszą się do działania Jego zalet poprzez cały wszechświat, a nie do Jego cielesnej obecności przenikającej wszystko.

      Zastanówmy się co znaczy wszechobecność Boża, pojęta jako działanie Jego władz i przymiotów, tak w przestrzeni, jaki w materii wszechświata. Mówimy o wszystkim co widzimy, że jest w naszej obecności. Ponieważ Bóg widzi wszystko, więc wszystko znajduje się w Jego obecności. Stąd cały bezgraniczny wszechświat jest w Jego obecności, jest objęty zasięgiem Jego wzroku. Dalej Władza Boska, obejmująca cały wszechświat i posługująca się takimi siłami i prawami natury, jakie Bogu spodobało się stworzyć, sprawia, że działanie Boskie rozciąga się wszędzie. Bóg posiada również takie właściwości słuchu, że słyszy każdy głos w przestrzeni, tak jakby był wydany w Jego obecności. Boski zmysł węchu jest tak subtelny, że czuje On każdy zapach. Dotyczy to również Boskiego zmysłu dotyku i smaku. Niektóre ludzkie wynalazki potwierdzają prawdopodobieństwo i słuszność takiego poglądu. Potężny teleskop zbliża wszechświat do naszego oka. Potężny mikroskop pozwala nam dostrzec molekuły choć nie atomy. Dzięki radiu słyszymy głosy z drugiej strony kuli ziemskiej. Telefon zezwala na rozmowy przez oceany i kontynenty. Aby przy pomocy przewodu czy kabla uruchomić maszynę na drugim krańcu świata wystarczy nacisnąć guzik. Promienie Millikana, pięćdziesięciokrotnie silniejsze od promieni Roentgena, prześwietlają najbardziej zwartą materię. Oko Boskie ma nieskończenie większą potęgę wzroku niż oko nasze posługujące się teleskopem, mikroskopem czy promieniami Millikana. Ucho i

poprzednia stronanastępna strona