Teraźniejsza Prawda nr. 228-229 – 1966 – str. 81

synami mającymi ożywione usprawiedliwienie i spłodzenie z Ducha, jako ich specjalnego nauczyciela, przewodnika i kierownika kogoś z Młodocianych Godnych lub innych, którzy nie są obecnie rzeczywiście Jego synami i nie mają ożywionego usprawiedliwienia i spłodzenia z Ducha, którzy nigdy nie byli w Świątnicy i którzy nie mają rzeczywiście Jezusa za Orędownika, którzy nie rozwijają się do duchowego zmartwychwstania i którzy nie mają tego> samego dostępu do Ojca, jaki mają spłodzeni z Ducha, ponieważ Bóg nie jest jeszcze rzeczywiście ich Ojcem!

WYŻSZE OBIETNICE ROZWIJAJĄ WIELKIE GRONO

      (11) Członkowie Wielkiego Grona są rozwijani przez niebieskie lub duchowe, wyższe obietnice Przymierza Związanego Przysięgą (przez obietnice odnoszące się do „gwiazd niebieskich” – 1Moj. 22:17; por. Obj. 19:9; 7:9-17), podczas, gdy Młodociani Godni są rozwijani przez ziemskie, niższe obietnice tegoż Przymierza (przez obietnice odnoszące się „do piasku, który jest na brzegu morskim” – E. tom. 4, 469).

      (12) Przeto członkowie Wielkiego Grona rozwijają się jako wyższy rodzaj nasienia Abrahamowego od tego jakim są Młodociani Godni. Przymierze Związane Przysięgą „ma dwa aspekty, pierwszy aspekt niebieski, drugi ziemski, tak jak jest to zawarte w wyrażeniach: nasienie podobne do gwiazd niebieskich i nasienie podobne do piasku, który jest na brzegu morskim. Każde z tych nasień dzieli się z kolei na dwie klasy: niebieskie na Małe Stadko i Wielkie Grono, a ziemskie na Starożytnych i Młodocianych Godnych” (T.P.’35,71, szp. 2; T.P 62, 69 szp. 2). „Wielkie Grono… stanowi drugą klasę gwiazd niebieskich. Trzecią i czwartą klasę nasienia Przymierza Związanego Przysięgą są Starożytni i Młodociani Godni… znajdujemy fazę ziemską w Starożytnych i Młodocianych Godnych” (T.P/62,119, szp. 2). Oczywiście, gwiazdy są niebieskie, wyższego rzędu aniżeli piasek, który jest ziemski, a w ten sposób jako części nasienia Abrahamowego członkowie Wielkiego Grona są wyższymi od Młodocianych Godnych.

PRZYWILEJ WIELKIEGO GRONA W POJEDNANIU

      (13) Bóg udziela większej łaski członkom Wielkiego Grona, aniżeli Młodocianym Godnym w tym, że liczy ich cierpienia ponoszone dla sprawiedliwości w ich usprawiedliwionym człowieczeństwie, jako pojednanie za dobrowolne grzechy „całego świata” (3Moj. 16:20-22; T.P. 31, 23), albowiem „od dni Abla aż do obecnego czasu niektórzy ponosili wielką niesprawiedliwość, a głosy tych pogwałceń Sprawiedliwości wołają do Boga w tan sani sposób, jak to czyniła krew Abla. Pismo Św. pokazuje nam, w jaki sposób zadośćuczynienie będzie dokonane za te dobrowolne grzechy zanim wielki dzień błogosławieństwa się rozpocznie, zanim świat dostanie się zupełnie w ręce Pośrednika Królestwa. Zadośćuczynienie za te dobrowolne grzechy jest pokazane w obrazie kozła wypuszczalnego. Widzimy w figurze, w jaki sposób „Wielkie Grono” będzie zmuszone przejść przez ucisk, który będzie miał dobry skutek nad nim i który będzie zarazem sposobem do wyrównania rachunków za wielkie pogwałcenia Sprawiedliwości poza grzechem Adamowym” (Z 4856); „Bóg uczynił zarządzenie do zniesienia pierwotnego grzechu przez Chrystusa, zaś o ile chodzi o Wszystkie inne grzechy świata, to poczynił zarządzenia dla zadośćuczynienia Sprawiedliwości przez klasę Wielkiego Grona” (Z 5256, par. 10).

WIELKIE GRONO WYŻSZYMI POZAFIGURALNYMI LEWITAMI

      (14) Że Wielkie Grono jest i będzie na zawsze w Boskiej ocenie wyższą klasą, aniżeli Młodociani Godni, jest to pokazane w figurze przez poszczególne pozycje obozowania Lewitów Meraryckich i Lewitów Gersonickich w stosunku do Przybytku. W E. tomie 4, str. 454, 455, czytamy: „Kapłani z przodu Przybytku [najbardziej wybitna pozycja] reprezentują Chrystusa i Kościół, jako główną klasę w Boskim planie podczas i po Tysiącleciu. Kaatyci na południe [z boku] Przybytku [mniej wybitne miejsce] reprezentują Starożytnych Godnych w czasie Tysiąclecia i po Tysiącleciu, jako główna klasę z pozafiguralnych Lewitów. Meraryci na północ [z drugiego boku] Przybytku [również mniej wybitne miejsce od frontu] reprezentują Wielkie Grono, jako drugą wyższą klasę z pozafiguralnych Lewitów w czasie Tysiąclecia i po Tysiącleciu; podczas gdy Gersonici na zachodzie Przybytku [z tyłu Przybytku, najmniej wybitne miejsce] reprezentują Młodocianych Godnych podczas Tysiąclecia i po Tysiącleciu, jako najniższego rzędu pozafiguralnych Lewitów. Zgodnie z tym… Starożytni Godni i Wielkie Grono na zawsze będą zajmowali zaszczytniejsze stanowisko i może wyższą naturę aniżeli Młodociani Godni”. Zaś w E. tomie 15, str. 535 czytamy, że Młodociani Godni są „pozafiguralnymi Gersonitami, najniższymi z pozafiguralnych Tysiącletnich Lewitów”.

      (15) Jest to ponadto pokazane w pozycjach tych dwóch lewickich podziałów w stosunku do pozycji Kapłanów. Kaatyci, którzy wyobrażają Starożytnych Godnych obozowali na południu blisko Kapłanów będących na wschodzie. Meraryci, którzy wyobrażają Wielkie Grono, obozowali na północ również blisko Kapłanów. Następnie po Merarytach na pomocy i Kaatytach na południu, najbardziej oddaleni od Kapłanów i nie stykający się z nimi byli Gersonici, którzy wyobrażają Młodocianych Godnych.

      (16) Jest to również pokazane w ich umieszczeniu wokoło Przybytku w stosunku do zaszczytności ich służby. „Miejsce wyznaczone Gersonitom na zachodzie, z tyłu Przybytku (4Moj. 3:23), zdaje się wyobrażać fakt, że ich miejsce i praca były z Boskiego punktu zapatrywania najmniej zaszczytne i użyteczne od innych grup lewickich… Pozycja Merarytów na północnej stronie Przybytku wyobraża fakt, że ich pozafigury będą niższe w zaszczytności