Teraźniejsza Prawda nr. 227 – 1966 – str. 60
Przestrzeganie tego rodzaju metod przez członków zboru w dużej mierze zapewni porządek i pokój w zborze, rozwinie sprawiedliwość i miłość w starszym i członkach zboru, podniesie serce i umysł wszystkich zainteresowanych, uczyni węzły, które wszystkich wiążą naprawdę błogosławionymi, zamieni nasze badania w uczty miłości w praktyce i teorii, sprawi przyjemność starszemu i zadowoli zbór oraz uczci Pana i uwielbi Ojca. Dlatego z całego serca zalecamy powyżej opisane metody bereańskiego badania dla duchowego Izraela gdziekolwiek się znajduje, zapewniając go, że przez właściwe używanie tych metod w badaniach bereańskich będzie bez miary błogosławiony w porównaniu z jakimikolwiek innymi metodami badania.
ZBORY BEZ STARSZYCH
Z powodu braku właściwych kwalifikacji na starszego lub z powodu granic płciowych w niektórych zborach nie ma nikogo, kto mógłby służyć jako starszy. Zachodzi więc pytanie, jak w takich okolicznościach powyżej opisane metody mogą być użyte z pożytkiem? Oto nasza odpowiedź: niech będzie wybrany zdolny przewodniczący lub zdolna przewodnicząca najlepiej kolejno na każde zebranie; jego obowiązkiem będzie przedstawić zborowi w powyżej opisanym porządku specjalne pytania, które członkowie zboru przygotowali w domu do stawienia w zborze na ogólne pytania.
Taki przewodniczący lub przewodnicząca po odczytaniu ogólnego pytania może postąpić jak następuje; niech on lub ona spyta się zboru, kto ma pytanie do ogólnego pytania? Gdy jakiś członek zboru stawi takie pytanie, to niech przewodniczący lub przewodnicząca przedstawi je około trzem osobom, potem zborowi, a następnie temu, który je stawił. Niech on lub ona nie streszcza dyskusji tak jak to czyni starszy; ale niech^ tylko odpowie, gdy ma do powiedzenia coś dodatkowego lub odrębnego od tego, co powiedzieli drudzy. W taki sposób niech przewodniczący lub przewodnicząca postąpi ze wszystkimi pytaniami, ogólnymi i specjalnymi, jak to wyjaśniono powyżej i w odpowiedniej chwili niech spyta się o pytania na zacytowane ustępy Pisma Św.. A w końcu w związku z każdym ogólnym pytaniem niech poprosi on lub ona o odczytanie właściwych paragrafów w podręczniku, dając zborowi sposobność przy końcu lekcji stawiania pytań na obce przedmioty do lekcji i rozbierania ich według powyżej opisanych wskazówek.
Ten sposób postępowania będzie wymagał od każdego członka zboru przygotowania specjalnych pytań coś w rodzaju jak podano powyżej dla starszych. Według tego określonego sposobu postępowania zbory mogą bardzo dobrze się budować, choć nie będą posiadały starszych. W rzeczywistości te dodatkowe korzyści, które przez cały zbór, w dużej mierze wyrównają niekorzyści wynikające ;z powodu braku starszego. Przeto z całego serca zalecamy ten sposób badania, tam, gdzie nie ma starszych (lub wynikają z przygotowania specjalnych pytań zdolnych diakonów). Niech Pan wszędzie błogosławi te sugestie dla dobra drogich braci!
(P’65, 36)
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Pytanie: Ile paragrafów należy zbadać w jednej bereańskiej lekcji?
Odpowiedź: To może zależeć wśród innych rzeczy od długości rozbieranego paragrafu lub rozbieranych paragrafów. Niektóre paragrafy mogą być bardzo krótkie, a przedmiot w nich zawarty bardzo łatwy. W takim wypadku można z łatwością zbadać kilka paragrafów. Z drugiej strony paragraf może być tak długi, a przedmiot w nim zawarty tak głęboki, że nie może on z łatwością być całkowicie i korzystnie zbadany na jednym zebraniu. Są dwie krańcowości, których należy unikać: (1) powierzchownego przelatywania lekcji — badając wiele paragrafów, lecz nie wydobywając z nich pełni myśli i obfitego błogosławieństwa zawartego w cennych prawdach przedstawionych w tych paragrafach i (2) spędzanie zbyt wiele czasu nad paragrafem — poświęcając małym szczegółom lekcji długo ciągnące się rozważania, wybiegając daleko w pole i być może omawiając niestosowne sprawy i części Pisma Św. (które powinny być pozostawione na końcową część czasu badania) — tak, iż dla wielu lekcja staje się nudna i być może nie tak korzystna, doprowadzając niektórych do stracenia zainteresowania. Jest to wtedy podobne do stracenia widoku piękna lasu z powodu drzew. A zatem jest pożądana zadowalająca droga pośrednia, którą powinno się poszukiwać.
(P’65, 47).
WŁAŚCIWA POSTAWA WOBEC NOWYCH PRZEWODNICZĄCYCH ZBORU
Pytanie: Jaka powinna być postawa w sprawie prowadzenia zebrań (a) braci w zborze, którzy są od dłuższego czasu w Prawdzie wobec (b) poświęconych braci w zborze, którzy są w Prawdzie stosunkowo krótki czas włączając tych, którzy choć zdają się być uzdolnieni nie otrzymali jeszcze przywileju prowadzenia zebrań, i tych którzy jako wybrani starsi lub diakoni prowadzą zebrania?
Odpowiedź: Postawa grupy braci (a) nie powinna nigdy być postawą usiłującą ograniczyć przewodnictwo zebrań dla siebie lub dla kilku tylko (zob. Księgę Pytań polskie wydanie str. 778, 779). Raczej dla grupy braci (b), którzy zdają się posiadać różne niezbędne kwalifikacje, szczególnie ci, którzy poprzednio nie prowadzili zebrań, zbór powinien rozważyć sprawę urządzenia zebrań szkoły proroczej tak, aby bracia nadający się do wyboru mogli ćwiczyć się w publicznym ogłaszaniu Prawdy, w prowadzeniu badań bereańskich, itd. (zob. poniższe